Basal nyrefysiologi - Finn Michael Karlsen

Munksgaard

Case-opgaver til Basal nyrefysiologi

Anmeldelse i MOK af Carsten Utoft findes på side 7

Finn Michael Karlsen

264 sider
Udg. år 1999
ISBN 87-628-0291-7

Forlaget skriver:

[quote]Basal nyrefysiologi repræsenterer en kvantitativ tilgang til nyrefysiologien ud fra en dansk synsvinkel, og som undervisningen i faget praktiseres på uddannelsesstederne. Bogen har primært medicinstuderende som målgruppe, men henvender sig også til læger og andre faggrupper med interesse for specialerne nefrologi, urologi og klinisk fysiologi. Mange illustrationer og beregningseksempler.
Forfatteren har udarbejdet 31 cases/regneopgaver med fyldige besvarelser og referencer til lærebogen.[/quote]

Det er en virkelig god bog. Både pædagogisk og meget lærerig.
Kvantitativ tilgang som kan blive brugbar til eksamen!

De 264 sider er hurtigt læst og de fleste undervisere anbefaler denne bog som pensumdækkende for nyrefysiologi.

En virkelig god bog til at komme igennem en ikke helt uvanskelig del af fysiologien. Den er skrevet på et meget forståeligt og pædogisk (og dansk ;o) ) sprog, og ligger sig tæt op ad undervisningen på KU.
Oven i hatten er den smule farmakologi den berører faktisk meget godt mhp. ny studieordning KU.
Og som Meyhoff siger, så skal man ikke lade sig skræmme af de mange sider, for man kan komme igennem mange sider på en time.

Det eneste minus jeg kan komme på er at den er i sort/hvid ;o)

Alt i alt meget anbefalelsesværdig !

Jeg synes denne bok er rimelig kjedelig, og lese nyrefysiologien efter Boron& Boulpep med denne som supplement til oppgaveregning som også er dens styrke. Den forklarer en del av regneoppgavene som man kan risikere å få på KU 5. sem eksamen på en ok måte, men resten av nyrefysiologien kan man få mer spennende og detaljert i en av de store fysiologibøker.

Jeg kan kun være enig med meyhoff og diemer, er glimrende bog. Den dækker godt pensum ved KU, især går den i dybden med beregninger. Fattede ikke så meget at den del, efter jeg læste Guyton Hall, men fikl super godt styr på det efter at have læst denne bog. Og den kan virkelig læses igennem på 2 dage UDEN at man overanstrenger sig, og så er den endda pensumdækkende.
Men den er lidt trist i layoutet, meget skrift og billeder/stregtegninger i sort/hvid.