Bank til de studerende

Ved ikke om det er skrevet før, men i min søgen efter en god bank og pension til den post graduate tid, stødte jeg selvfølgelig ind i: Lægernes pensionskasse, og de har et ganske godt tilbud til medicinstuderende:

[i]Etablering af kassekredit med trækningsret på 50.000 kr. til en rente (p.t. 4,75 pct. p.a.). Ingen oprettelsesgebyr.

Høj rente af din opsparing (p.t. 2,00 pct.). p.a.

Gratis Visa/Dankort.

Gratis tilslutning til Webbank og TelefonService.

Banken ordner alt det praktiske med bankskiftet uden gebyrer. [/i]

Det er den bedste kassekredit jeg nogensinde har set set.

Ville blot dele budskabet til andre, som er træt af deres banks ublu gebyrer på det ene og det andet.

Ved godt at de fleste banker har specielle tilbud til studerende, men ovenstående er det bedste jeg har set.

Link til mere info: Lægernes pensionskasse

Håber information er brugbar

FADL har fra dags dato indgået en aftale med en bank i Odense, som kan matche Lægernes pensionskasses aftale - og lidt til, så hold øjene åbne for snarligt info :slight_smile:

Men det er i øvrigt en glimrende aftale som Lægernes pensionskasse er kommet op med. Dejlig med lidt kassekredit til en fornuftig rente 8)

Ringede til dem for at forhøre mig lidt. Det ser rigtig fornuftigt ud, og så er der jo også lige det med alle de lejligheder de kan stille til rådighed :smiley:

Tak for hintet.

Lejlighederne er kun til læger, såvidt jeg kan se.

Man skal dog lige have for øje, at Lægernes Pensionskasse Bank ikke er gebyrfri. LPK er dog god til folk med store kassekreditter.

Desuden bliver den "Høje rente af din opsparing (p.t. 2,00 pct.). p.a. " overgået af det tilbud der pt. ligger fra Forstædernes Bank i København (2,75% optil 50.000).

Man kan evt. matche dem på http://www.forbank.dk/fadl

“Pensionskassens lejligheder er forbeholdt medlemmer af pensionskassen, dvs. læger, for hvem der er indbetalt eller stadig indbetales medlemsbidrag, og som stadig har ret til ydelser fra pensionskassen.”

Jeg kender et par medicinstuderende, der bor i nogle af Pensionskassens lejligheder… så helt umuligt er det ikke - blot tror jeg at ventetiden er temmelig hamper.

Iøvrigt har jeg rigtig dårlige erfaringer med Forstædernes, der ganske vist har gode tilbud, men som af og til virker lidt trætte af os studerende. Derimod har jeg kun gode erfaringer med Pensionsbanke, som har været supersøde de gange jeg har snakket med dem.

  • Mikkel

[quote]Jeg kender et par medicinstuderende, der bor i nogle af Pensionskassens lejligheder… så helt umuligt er det ikke - blot tror jeg at ventetiden er temmelig hamper.
[/quote]

Den eneste ventetid er at ens forældre opnår større ancinitet i LPK. Det er ret godt beskrevet på deres hjemmeside hvordan fordelingen foregår, det er noget der ligner:

  1. Medlemmer (dvs. læger) efter ancinnitet i LPK
  2. Børn af medlemmer (dvs. lægebørn også ikke medicinere) efter medlemmet ancinnitet i LPK.
  3. Alle andre ansøgere.

Så en candmed fra vinter 2005 kommer før barnet af kandidaten fra 1965.

Lejlighederne er dog dyre (godt for pensionsopsparingen), og man skal være fusker eller færdig for at få de gode beliggenheder.

Jeg har KUN dårlige oplevelser med Forstæderens Bank :x

Jeg har KUN dårlige oplevelser med ostemadder

… come on …

Hvorfor, hvordan ???

Ønsker man ikke at skifte bank kna man altid forevise sin egen bank dette tilbud og de er så ofte til at tale med…

Der er penger I os - så stil krav :smiley:

Mon ikke det er læger der er penge i. Altså at de håber på at vi beholder banken når vi er færdige.

Det var lige som også det jeg mente :wink:

FADL i Århus har netop lavet en ny samarbejdsaftale med Sparekassen Kronjylland:

2,75 % i indlånsrente
4,75 % i udlånsrente (kassekredit max. 50.000kr)
Gratis Visa/dankort
Gebyrfri valutaveksling

Så vidt jeg kan forstå, tilknyttes man den bank, der ligger på Skejby Sygehus.

Det lyder da ret attraktivt, men er ikke selv nået videre med det. Nogen der har erfaringer med Sparekassen Kronjylland?

Hvor dyr en bank er afhænger ikke så meget af renten, som af deres gebyrpolitik.

Forstædernes bank har lavet nogle udmærkede kreditter til fadl medlemmer, men deres gebyrer er simpenthen for store og kreative.

Blandt andet skal man betale gebyr for overførelsen af penge ved pc bank til konto der ikke er tilmeldt pc-bank…tja…Fantansien fejler ikke noget. Betaling af girokort i webbank, hævning i egen automatet osv. Hævning i fremmed automat.

Jeg blev helt chokeret, da jeg så deres priser…

Blandt andet skal man betale 300 kr. hvis man hæver sin kapitalpension før tiden, hvilket mange fadlmedlemmer jo gør.

Gebyrerne har jeg fra dette link: http://www.forbank.dk/media/documents/S … Privat.pdf

Jeg kan virkelig ikke se det attraktive i disse banker, hverken lægernes pensionskasse eller forstædernes bank.

Tag en af de jydske banker istedet for, de er ganske billige. Der er en del at vælge imellem og de har ikke alle disse gebyrer.

Der er blandt andet http://www.skandiabanken.dk/ Meget lave gebyrer.

http://www.sparnebel.dk Har næsten ingen gebyrer.

Banken ser jo meget fornuftig ud, men før alle flytter deres penge til Nørre New’l Sparrekasse synes jeg lige man bør bemærke nogle ting.

Deres indlånsrente er lavere med mindre man låser dem i 24 måneder, så man kan komme i nærheden af rentesatserne.
Men indtægter skal man jo også betale skat af, og nu er Hr. Bruun jo Vestjyde, så det prøver han nok at undgå :slight_smile:

Hvis man trækker sin kassekredit helt op til de 50.000, så er renteforskelling ca 2 procentpoint, hvilket på årsbasis giver 1.000,- der så selvfølgelig kan trækkes fra i skat, hvilket gør at vi lander på en omkostning på 600,-
Sidste år betalte jeg en 30-40 kr. i “fantasifulde” gebyrer på hele året. Jeg kan altså hæve mange gange i en fremmed automat for de sidste 560,-

Jeg kan da se at man i din ellers så gebyrfrie bank skal betale for at have et VISA/Dankort samt for veksling af rejsevaluta. Det giver mig endnu flere penge til dine såkaldte fantasifulde gebyrer. (150,- + 1-2 valutavekslinger af 25,-)

En sidste ting er placeringen - det er de færreste der besøger deres bankrådgiver, når han sidder 300 km væk.

Forstædernes bank er en skod bank. Dårlige rådgivere, høje gebyrer, lange ventetider ved kundekontakt, og ubehøvlede sure bankansatte der ikke gider at tage sig af ens problemer. JEg vil helt klart anbefalde LPB.
Bjørn

Hvis man skal hæve penge i vores lokale forstæderne bank skal man bestille dem i forvejen :roll: (De kalder det tyveri beskyttelse - jeg kalder det dårlig service) - da de ikke har nogen kasse. Skal man sætte penge ind, så man putte dem i en eller anden box - udfylde et papir med hvor mange der er etc. - som så tømmes efter lukketid… SKIDE besværligt - omstændigt og en værre gang fis.

Forstædernesbank go home!!

http://www.forbank.dk/default.asp?id=101&aid=11

Jeg har desværre samme erfaring som Bjørn. Gad vide om de bare er sådan.

En hver bank skal tjene penge. Man tjener så enten på karrusellerne eller gyngerne. Jeg/vi har/haft Jyske Bank i mange år. Dem er vi tilfredse med. Men de har også andre interesser en lige læge-sekmentet. Og det er her jeg synes at LPK bliver interessant. LPK skulle jo gerne pleje sine kunders (læger) interesser.

LPK skal selvfølgelig tjene penge for på lang sigt at drive en forretning, som gavner dens medlemmer (læger). Man skulle jo tro at læger er et - fra et økonomisk synspunkt - homogent sekment med ringe økonomiske risici. Man må formode at det giver færre udgifter og dermed færre gebyrer.

Håber at det er sådan, for jeg hader alle disse “luskede” udgifter :x

Forstædernes bank har sammen med resten af den danske bankverden en kreativ evne til at finde alverdens underlige gebyrer. Et uddrag af gebyrerne fylder 13 siderne, hvor der er hundredevis af gebyrer….træd varsomt….

Af de morsomme, kan der nævnes 25 kr. for en fotokopi……så bed ikke om en kopi i banken- Det koster…. Tag i seven eleven i stedet, der koster det kun 2,5 kr.…

AnZto

” Hvis man trækker sin kassekredit helt op til de 50.000, så er renteforskelling ca 2 procentpoint, hvilket på årsbasis giver 1.000,- der så selvfølgelig kan trækkes fra i skat, hvilket gør at vi lander på en omkostning på 600,-
Sidste år betalte jeg en 30-40 kr. i “fantasifulde” gebyrer på hele året. Jeg kan altså hæve mange gange i en fremmed automat for de sidste 560,-”

Din udregning er forkert, da man ikke kan trække renterne fra 100 %, men kun ca, 30 % efter gældende skatteregler, altså forskellen er 820.00 kr. men et fåtal af de studerende har brug for at låne de 50000.00 kr. Skylder man 50000.00 kr væk, så skulle man tage at få betalt gælden ud ved hjælp af su-lån, da dens rente kun er 4 %, altså 0,75 % billigere end forstædernes bank…
Det er et fåtal af stud. Med. der både har sulån og skylder 50000.00 kr. væk , hvis de ikke har fast ejendom, hvor man kan låne til en endnu lavere rente.

Besparelsen på forstædernes bank må så være 150 kr. i et visa dankort og 2 gange 25 kr. i veksling, altså omkring 200.00 kr….For disse penge skal man kunne betale flg…

  • Skal man låne penge til en bil, så kommer gebyrerne stormende….dokumentgebyr 500 kr….stiftelsesgebyr 2 %( 200000kr.= 4000.00 kr…Har jeg glemt nogen gebyrer…renten er mellem 5-9,75 %…jeg tvivler på, at studerende får renten til 5 %…Genforhandling 6oo kr…tjaa…jeg håber man forhandler godt igennem første gang…. Sparekassen har en fast rente på 6,75 % og ingen gebyr.

*Hævning i fremmed automat 5 kr……

*Øvrige overføresler 2kr……

*Betaling af girokort i webbank 2 kr…

*Ophævning af pensionsdepot før tid…500 kr….den skal man betale, hvis man vil have kapitalpensionen fra vagtbureauet før tiden….

*Laver du et overtræk, så koster det 100 kr. i rykkerbrev…tja det sker jo også en gang imellem…jeg har i hvert fald prøvet det.

*Da jeg købte min lejlighed skulle jeg afleverer en garanti på 1.2 million, Pris hos forstæderne 2 % af beløbet dvs 25000.00 kr. Desuden gik der 20 dage inden kreditforeningenslånet blev udbetalt…forstæderne 500 kr. + 0,75 % kr. af beløbet = 9000 kr.+evt rente … samlet pris 34500.00 kr…

Evnerne og fantasien er endnu ikke stoppet…

http://www.forbank.dk/default.asp?id=361&toppage=80

” Forstædernes Bank har med virkning per den 1. september 2005 ændret en række servicegebyrer. Der er tale om en generel pristilpasning. Prisændringerne vedrører”….11 stigninger på gebyrer, hvoraf de 8 før var gratis…så de har stadig fantasien eller pristilpasningsevnen.

Alt dette er gratis hos http://www.sparnebel.dk, de er ikke kreative ude i vestjylland. :shock:

Desuden skal man også for at få fordelene flytte alle en bankforretninger dertil……Hvad mon det kommer til at koste….læs de 13 sider og se efter……

Men du har ret, alt dette kan fås for 30-40 kr….

Anzto

” Men indtægter skal man jo også betale skat af, og nu er Hr. Bruun jo Vestjyde, så det prøver han nok at undgå ”

Nej !!!, min skat betaler jeg med glæde, men jeg betaler ikke bankgebyrer med glæde, når det kan undgås !!!

Til orientering kan jeg fortælle at forstædernes aktier er steget fra ca. 200 kr. til 700 kr. på 3 år……Hvor kommer de penge mon fra……

Jesper bruun

[color=red]MG edit: URL rettet… for at separere dit link fra andre tegn skriver du bare adresse[/color]