Bærbar computer til notater

Studiestarten nærmer sig, og derfor kom jeg til at tænke på, om det kan betale sig at tage en laptop med til timerne? Jeg skriver hurtigere på com end i hånden, men hvis man også skal nedfælde alle mulige tegninger, er det klart lettere i hånden…

Hvad siger de erfarne?

i starten er der rigtigt mange Blokbøger, hvor der er tegninger osv i. Synes i bund og grund det er bedre at være opmærksom i timerne, og “forstå” hvad der bliver sagt i stedet for at høre det og så skrive det ned… Men det er selvfølgelig forskelligt fra person til person…

Der er da et par stykker fra min årgang der har brugt bærbar, men det er kun et par procent, resten, skriver i hånden, da man ofte tegner en del også…

Du kan jo prøve at se, når du kommer til de første par timer :smiley:

Held og lykke

Brug evt i stedet et digitalkamera og fotografer slides i stedet - så kan du både være sikker på at få det hele med og høre efter.

Jeg har aldrig set det på studiet, men på konference er det næsten den eneste måde at tage notater på.

Selvom det kan stride mod loven er min erfaring at de fleste undervisere hellere end gerne uddeler (powerpoint) præstationerne hvis man spørger efter forelæsningen // undervisningen, enten pr email eller brændt cd, så tror det er lige dramatisk nok at investere i digitalkamera =)

[quote=“AstridK”:ipj4eae8]Brug evt i stedet et digitalkamera og fotografer slides i stedet - så kan du både være sikker på at få det hele med og høre efter.

Jeg har aldrig set det på studiet, men på konference er det næsten den eneste måde at tage notater på.[/quote]

Det har jeg sgu aldrig set… :lol: :lol: :lol:

Skal vi ikke blive enige om at det er overkill der vil noget? Men ganske kreativt tænkt må jeg sige… gør da som jensemand foreslår… eller læs pensum - undervisningen er blot et tilbud… jeg har klaret mig “okay” med kun at komme til max. 15% af undervisningen - men jeg er nok heller ikke det bedste eksemple :smiley: … men jeg kan sgu ikke sidde stille til de forelæsninger… :lol: :lol:

efter min bedste overbevisning, er behovet for en bærbar til holdundervisning og forelæsninger ikke overvældende.

De fleste forelæsninger findes alligvel som slides lagt ind på de forskellige afd. sider MAI IMBG MFI mm… ikke at man alligevel bruger meget tid på at gennemse dem.

I holdtimerne, får man tit mere ud af at at diskutere et emne eller et problem, og det kan godt være svært at få taget ordentlige notater af alles meninger… det er ikke som i gymnasiet - at læren bruger timen på at stå og holde et foredrag.

brug timerne på at diskutere ting som du evt har svært ved at forstå i bøgerne, min erfaring siger mig at har du svært ved det, så har en masse andre det sikkert osse - og de noter der kommer på tavlen her er tit nemmere at have med at gøre på et stykke papir, som der kan laves streger og meget andet på.

Så vent med den bærbare - det sted den måske har sin berettigelse kan være til rapportskrivningerne.

God start Stella.

[quote=“AstridK”:21fw0eez]Brug evt i stedet et digitalkamera og fotografer slides i stedet - så kan du både være sikker på at få det hele med og høre efter.

Jeg har aldrig set det på studiet, men på konference er det næsten den eneste måde at tage notater på.[/quote]

Da jeg var på udveksling i 2003 gjorde ALLE japanere det dér, men ja, det er måske liiiige i overkanten. Håber også på at få slides INDEN FORELÆSNINGEN, så man kan skrive til. De fleste undervisere lægger forhåbentlig deres materiale på nettet til download.

Tror jeg vil prøve at starte uden com. Tit synes jeg bare, at mine håndskrevne noter bliver så ulæselige, at jeg inden eksamen bruger alt for lang tid på at tyde dem!

Efterhånden finder vi alle vores egen måde at studere på; enten ved at komme til meget eller lidt undervisning, ved at tage notater eller lade være. Jeg mener ikke, at der findes direkte rigtige eller forkerte svar på dit spørgsmål.

Det vigtigste er efter min mening at være kritisk overfor det stof du undervises i. Det er ikke nødvendigvis den rene og skære sandhed der oversvømmer én til forelæsningerne. Bare så du er forberedt :wink: Personligt vil det ikke hjælpe mig til at lytte og tænke aktivt over forelæserens ord, hvis jeg skulle taste løs på en computer.

Jeg har taget stakkevis af noter til forelæsninger. De er ulæselige for alle andre end mig selv, og når alt kommer til alt består de nok af 95% spild og 5% guldkorn.

Held & lykke med starten på studiet.

Det kan jeg, jeg sover altid meget roligt… :lol:

Det kan jeg, jeg sover altid meget roligt… :lol: [/quote]

Ja, det er så også en løsning :wink: om end den kan ende meget pinligt… :smiley:

Er der ikke en eller anden straf, hvis man ikke møder op til forelæsningerne? Jeg har nemlig hørt, at der ikke som sådan er mødepligt, men man kan vel ikke bare blive væk hele tiden?

Hvordan ser det forøvrigt ud med noter generelt? Gennem hele min gymnasietid skrev jeg stort set ikke noter, og det gik fint, men er det anderledes på uni? Kan man godt klare sig, selvom man ikke skriver noter, når man læser derhjemme? Jeg ved godt, at det naturligvis er forskelligt fra person til person, men er der nogle, der har noget erfaring med det?

Forelæsninger er et tilbud og med mindre det står anført - så har du IKKE mødepligt!!

Min kæreste tager aldrig noter… jeg tog en del i starten men læste dem sku aldrig… nu skriver jeg kun få noter og det direkte ind i bogen vedr. det omhandlende emne…

Det lyder meget fornuftigt mht. noterne direkte i bogen, for så ved man jo også altid hvor det, som man skal bruge, står. Jeg synes, det kan være meget frustrerende at have noterne på papir i en eller anden mappe eller sådan noget.

Så jeg tager helt klart dit svar til mig, for det passer meget godt med det, jeg er vant til fra tidligere. Jeg er glad for, at det også kan lade sig gøre på uni. Tak for svaret!

Hej Apopov.

På 1. sem. AU er det kun dissektionen, samt kursus i cellebiologi der er obligatorisk, mener jeg.

Det kan dog varmt anbefales at komme til histologiundervisningen så tit som muligt, da man tit får fif til præparaterne af underviseren.

Holdundervisningen i bevægeapparatet er dødens pølse, synes jeg…

Du finder hurtigt ud af, at nogle aldrig er på uni, men alligevel kan pensum på fingerspidserne, mens andre igen sidder troligt på 1. række til al undervisning for blot at dumpe de fleste eksamener.

man finder hurtigt ud af hvad der passer bedst til én selv.

God læselyst!

Jeg siger mange tak, drgonzo. Det er rart at få lidt at vide om, hvordan tingene fungerer, for som mange også har påpeget i andre tråde, er det ikke så megen information, man får fra AU selv.

Jeg vil helt sikkert mene at det er nemmere og bedre at notere i haanden. Jeg tror at stoffet lagres bedre hvis man skriver i haanden, og der er ofte mange tegninger, flow-charts osv der ville vaere svaere at lave hurtigt paa computer. Til gengaeld har jeg gjort god brug at computer til at skrive maalsaetningsbesvarelser ind (SDU).
Man kan dog koebe en elektronisk kuglepen af en slags som man kan tegne med paa computer. maaske var det en ide. jeg har selv vaeret paa udkig efter en god en. De koster dog ret meget (jeg har kun fundet dem til ca 700-800 kr) og jeg ved ikke hvor gode de er. Nogle erfaringer?

Min teknikk er å notere under forelesningen/ta med foils, og så gå gjennom notatene og systematisere og plukke ut det viktige etterpå - samtidig som jeg skriver de inn på pc… deretter leser jeg læreboka, og fører på relevant lærebokstoff/ting jeg ikke har forstått i forelesning til PC-notatene… PC-notatene settes så inn i en fiffig liten (ok, ikke så liten, kanskje, men det går jo an å lage en mildversjon, jeg er perfeksjonist) perm - og til eksamen leser jeg så og si bare i denne… Evt illustrasjoner tegner jeg på PC-notatene etter de er skrevet ut.

Fungerer glimrende (i alle fall til basalfagene, som jeg nettopp er ferdig med), men er litt tidkrevende. Et alternativ er jo å ta med PC’en på forelesning og derved spare halve arbeidet. En vanlig notatblokk må nesten også være med til forelesning, til illustrasjoner… På mitt kull er det bare 1-2 som har med PC, men det virker ganske kurant :slight_smile:

[quote=“lelle”:1egh83pn]Min teknikk er å notere under forelesningen/ta med foils, og så gå gjennom notatene og systematisere og plukke ut det viktige etterpå - samtidig som jeg skriver de inn på pc… deretter leser jeg læreboka, og fører på relevant lærebokstoff/ting jeg ikke har forstått i forelesning til PC-notatene… PC-notatene settes så inn i en fiffig liten (ok, ikke så liten, kanskje, men det går jo an å lage en mildversjon, jeg er perfeksjonist) perm - og til eksamen leser jeg så og si bare i denne… Evt illustrasjoner tegner jeg på PC-notatene etter de er skrevet ut.

Fungerer glimrende (i alle fall til basalfagene, som jeg nettopp er ferdig med), men er litt tidkrevende. Et alternativ er jo å ta med PC’en på forelesning og derved spare halve arbeidet. En vanlig notatblokk må nesten også være med til forelesning, til illustrasjoner… På mitt kull er det bare 1-2 som har med PC, men det virker ganske kurant :slight_smile: [/quote]

Det lyder for sejt omend det nok er et stort arbejde.

Holder mig selv til det simple og noterer i bogen når der er behov.

vh C

Holdundervisningen er 100% afhængig af underviseren. Vi havde kanon undervisere i anatomi på både 1. og 2. sem, måske mindre god i neuro, men så kan man komme til de andres holdundervisning og sætte sig stille nede bagved, hvis der er plads.

Jeg synes det er svært at lære, hvordan man lærer bedst . Det tager tid, men det er en god idet at finde ud af hvilke forlæsere der kan gøre dig klogere med deres undervisning og hvilke der ikke kan. Der er stor forskel.

@Flisen(hedder du det samme som dit arbejdssted? :slight_smile: )
Spøg til side.
Råd fra gammel rotte: Slap af, lad være med at bekymre dig allerede før du er startet, og lad være med at blive hypet op af alle de andre som bgynder at læse til eksamen dag 1. Du skal nok bestå hvis blot du har selvdiciplin 1½ måned op til eksamen.

Jeg vil mene det er rent overkill at tage en computer med til undervisningen. Bøgerne er ofte skrevet af de bedste undervisere, så det hele står deri. Jeg bruger undervisningen til at få overblik over stoffet, og til at finde ud af hvad der er vigtigt.

Som MG skriver, så har alle deres måde at lære på. Jeg har ALDRIG nogensinde taget noter, hverken i gym eller til foreeelæsninger, kliniktimer, klassetimer eller noget, og jeg har klaret mig på normeret tid indtil videre (10. sem nu).
De slides som ofte deles ud før forelæsningen tager jeg pænt imod, men smider væk med det samme. Jeg lavede nogle mindmaps engang på 1. år men brugte dem aldrig.
Prøv dig frem mht noterne, det tager minimum 1 år at lære studieteknik, og indtil man mestrer den er man nervøs. Pludselig op til en eksamen, tænker man “det går nok” og slapper af som var man på stesoer.