B3, søger inspiration til læseplan

Hej fellows SDU’er!

Jeg skal til B3 eksamen her i slutningen af marts. Derfor tænkte jeg, om der mon er nogen der har lyst til at dele et eksempel af deres (eksamens)læseplan?
Jeg er desværre uden studiegruppe, og derfor kunne jeg godt tænke mig lidt inspiration til hvordan tidligere studerende har grebet det an.
Jeg er desværre ikke en af dem, hvor det falder nemt til med kemi, så alle gode råd modtages med kyshånd, det kunne jo være, det netop var den inspiration der gjorde, at tiøren faldt <3

På forhånd tak!

Dbh,
A :crystal_ball:

1 Synes om

Vi fik at vide fra instruktor:
1: F1-7 er vigtige ift. fundamental forståelse af B3
2: Mængdeberegnng er stort set de samme hver gang, så brug de gamle eksamenssæt til at forstå denne evt. de første bio-opg.
3: Det centrale dogme: Emil Holms slide (Bio-besvarelserne) er gode
Metabolisme: Lær, glykolysen, Kreb’s cyklus udenad. Mht. oxidativ fosforylering og betaoxidation får vi at vide hvad vi skal lære udenad når det kommer.

Jeg pers.:

• Lært funktionelle grupper, aminosyrer, glykolysen udenad. Skal til at lære Krebs, oxidativ fos. og betaoxidationen udenad også.
  • Mængdeberegning har jeg lavet en opskrift - Dette taget fra de første bio-opg.
  • Forståelse af B3: Brugt slids’ne kombinereret med Ninja nerd på YT ift. koncepter, jeg ikke forstår. Generelt synes jeg at slidsne fra forelæsningerne er gode.
  • Lavet bio-opg så godt jeg kunne. Derefter har jeg enten deltaget i holdtimerne eller kigget på svarresultaterne, hvis jeg ikke har været til holdtimerne.
  • B3 handler meget om generel forståelse af koncepter, så det er med at få en god fundamental forståelse for kemien, biokeminen etc.

Held og lykke.

1 Synes om

Tusind tak for din rigtig fine opstilling og de gode råd! Dem jeg vil bruge de sidste 3 uger inden eksamen! Du er en gutter-M/K <3

Hey! Hvordan gik det? Skal til B3 eksamen slut oktober, og er heller ikke selv den bedste til kemi🥴
Har du gode råd du vil dele ud af?

2 Synes om

Hej du!
Mit bedste råd: lav så mange eksamensopgaver du kan, brug biokemibogen fra FADL i stedet for Marks, og tag nogle lange seje træk på læsesalen!
Og for guds skyld; meld dig på FadlKurset! Emil der underviser der, er Konge!

Jeg dumpede desværre. Men kan se, at de emner jeg læste i FADLs bog, var dem jeg havde rigtige. Det var desværre for sent jeg fik købt den :confused:

Rigtig meget held og lykke :lady_beetle::four_leaf_clover:til

1 Synes om

Tusind tak for svar!! Har netop lige lånt biokemi bogen, håber den kan hjælpe mig lidt på vej🤞🏼

1 Synes om

Vibeke Borups biokemi virker rigtig fint i stedet for Mark’s. Der ligger vist også en oversat læseplan på medicinerboxen.

Derudover er der en fuld playliste med pensum på Ninjanerdscience på youtube. Den er helt kanon. Kan med fordel bruges til B5, B6, B7 og B9. NNS har trukket mig igennem bacheloren, så kan klart anbefales.

Og ja, gamle eksamenssæt. De opfinder sjældent den dybe tallerken.

1 Synes om