Autorisation

Hej,

Er lige blevet læge og har derfor spekuleret på hvordan det fungerer med autorisationer? Efter turnus får man sin B autorisation fra sundhedstyrelsen, men hvad med A autorisationen? Kommer den automatisk når man har bestået de sidste eksamner og aflagt lægeløfte?

Sundhedstyrelsens hjemmeside er ikke særlig informativ.

Ja der kommer automatisk et brev fra SST. Jeg fik det inden jeg startede i turnus!

Ja, man får sit autorisations ID tilsendt, det skal sygehuset også bruge…

Der gik 1-2 mdr før jeg fik mit.

Samme med mig - men det forelå før jeg skulle i turnus…

Hører tit den bemærkning her på sitet - jeg kan altså ikke helt forstå det.
Derfor denne lille opfordring/henvisning til sitet:
Hvis man går ind på sst.dk under “uddannelser” - scroller ned til "læge - så kommer der en helt ny menu op. Her kan man, blandt meget andet nyttig info, finde et punkt der hedder “selvstændig autorisation”. Der er ikke mange ubesvarede spørgsmål når man har været gennem teksten!

Mange hilsener
Linda

Men kan man som ny-uddannet læge, som endnu ikke har fået autorisationsnummer tilsendt, stadig udstede recepter på sit CPR-nummer? Eller er man nødt til at vente, til man for brev fra SST?

Jeg spørger, fordi min mindste har fået øjenbetændelse, og det ville jo være praktisk, hvis jeg kunne skrive recepten selv, i stedet for at skulle forbi lægen :wink:

Hej.

Jeg er også selv nyudklækket læge :smiley: Du kan bare gå ned på apoteket og bede om en receptblok og så udskrive medicin til dig selv. Har selv prøvet det i dag.
Mht autorisation, så skriver sst.dk, at der er IT-problemer, så de kommer ikke lige foreløbig. Hvis du i den forbindelse har problemer med job, arbejdsgiver osv, kan du altid vise dem dit eksamensbevis. Det er godt nok indtil du får din autorisation. det har i hvert fald virket for mig :stuck_out_tongue:
God bedring til den lille.