AU - vinterstart, sommerstart

Hej!
Beklager, hvis tråden er blevet oprettet flere gange, men jeg har søgt flere steder her bare forgæves.

Jeg har nemlig læst, at hvorvidt man kommer ind på vinterstart eller sommerstart afhænger af ens alder, men at det også afhænger af universitet, om de optager de ældre ansøgere til sommer eller vinter. Jeg har læst, at på KU optages de ældre på vinterstart, men SDU er det sommer? Har dog intet fundet om AU. Så, hvorledes er det så på AU ift. alder?

Og hvad er gennemsnitsalderen så på AU ift vinter/sommer? Er det 18-20 årige den ene gang og 20+ årige den anden gang?

Jeg søger ind i år, højst sandsynligt på vinterstart som 20-årig. Er der egentlig større chance for, at jeg får det ønske opfyldt, da der plejer at være højere efterspørgsel om sommerstart?

Vh

Hovedsageligt gør man på baggrund af alder på SDU og AU.
Jeg blev dog optaget på AU vinterstart, og jeg var 23 på det tidspunkt. Men de fleste på min årgang var omkring de 19-21 år, så jeg blev betragtet som “én af de ældre”. Det skal dog siges, at jeg kom ind på en standbyplads på kvote 2

Hej Myraki
Må jeg spørger om du havde valgt vinterstart (den boks man tikker af) eller om du kun havde ønsket sommerstart?
Er nemlig i tvivl om, da jeg kun er interesseret i sommerstart, og er selv 20,5 år når jeg søger ind.

Hej!
Jeg havde ikke valgt vinterstart og blev faktisk også lidt overrasket over, at jeg kom på vinterstart.
Så du kan godt risikere at få en vinterstart. Tænker du at takke nej, hvis du får vinterstart da?

Hej
Ja nemlig- ikke fordi jeg ønsker ikke at starte på medicin, men af personlige/økonomiske årsager pga. corona. (Og har allerede holdt mit sabbatår)
Vil helst bare starte og har snittet til både medicin og odontologi og vil hellere starte på odontologi med sommerstart end medicin vinterstart … også søge ind på medicin til næste sommer.
Ved du om hvis man kun trykker sommersstart om man alligevel kan få tilbudt en vinterstart? Er der en måde man kun kan søge medicin med kun sommerstart på AU?

Ikke for at være irriterende, men jeg kender en som læser medicin på sommerstart hun er altså kun 20 år? Derfor undre jeg mig over hvordan du har fået vintersstart som 23 årige, da sommerstart normalt rækker fra 20-26 år agtigt…

Okay, så forstår jeg.
Det er godt nok lidt tid siden jeg søgte, så kan ikke helt huske hvad kan kan trykke af - men jeg kan se på deres hjemmeside, at man kan klikke enten vinter- eller sommerstart af. Du kan ikke kun søge om sommerstart - du kan ønske det og så få en plads på enten vinter- eller sommerstart. Og så kan du sige ja eller nej. Så det handler om, om du vil søge medicin over odontologi og dermed risikere at få vinterstart, men ingen plads på odontologi.

Ja, det er jo også set. Der var også 1-2 på min årgang, som var samme alder som mig eller lidt ældre. Så jeg tror egentlig det bare handler om, om der er plads i sidste ende.

Jeg synes det er ærgerligt, da 6 mdr i princippet er helt semester …
Jeg må bare se til den tid hvordan situationen står til og må så tage bort og gøre op med mig selv om jeg vil vente 6 mdr eller starte på et studie der ligner medicin.
Hvordan synes du det har været at starte med folk der er yngre end dig og vente tiden til studiestarten?

Ja, men 6 mdr går rigtig hurtigt!
Det var selvfølgelig træls at vente et halvt år mere, men jeg gik samtidig på mit gamle studie, så det var sådan set fint nok - det gav mig en del mere merit end hvad jeg ville have fået, hvis jeg fik sommerstart.
Jeg kunne mærke det en del i starten, men det var mere snakken om gymnasiet. Der var rigtig mange, der spurgte hvilken linje jeg fx havde gået på - og jeg var egentlig ovre “det stadie”, da jeg allerede havde studeret 2,5 år på uni. Men det har ikke gjort, at jeg ikke kunne med dem - overhovedet ikke.

1 Synes om

Okay det lyder Nice :slight_smile:
Jeg er princippet også “kun” 20 år, men ved i hvertfald at vintersstarter er de 18-21 år, men kender flere i år der siger de er startet som 20 årige på sommerstart. det handler vel om at være heldig måske.
Men tak for svar ihverfald selvom tråden er fra 2019 :joy:

For at være ærlig, så tænker jeg ikke du vil mærke den store forskel. Det var nok mere det at jeg ikke følte at alt det her med uni var nyt og fordi gym var en del længere tid tilbage end deres gymtid. Jeg ville ikke bekymre mig om det

Hej,

De “gamle” starter også til sommerstart på KU, og de unge starter til vinter. Præcis som på au.
Der er et eller anden skærings fødselsår ved hvert optag, men jeg har ikke lige luret den.

Og for at svare på dit spørgsmål, JA, det er min klare overbevisning at man altid (!!!) kan få sit ønske om vinterstart opfyldt, da langt størstedelen gerne vil have sommerstart.

Hej Martina
Jeg er også kommer frem, at jeg ser hvad til den tid når jeg skal søge ind (nu må jeg lige se mht. corona/ og hvordan jeg selv har det) at jeg så søger ind på AAU da de kun optager sommeren. Vil IKKE på vinterstarten overhovedet og spurgte derfor ind til om hvis man trykker sommerstart om man så alligevel får vintersstart (pga min alder)?
Mit snit holder til det, så der ikke noget der. Men det eneste jeg frygter er egentlig om man så kan få merit for noget hvis man afslutter et helt år (selvom det kun er nogle fag) på AAU.

Står du selv i lign. situation eller har stået :)? Ift. Skæringsår, så tror jeg ikke det er sådan, da der er flere 20 årige der er kommer ind på sommeren, men ift. hvor mange er de ældre der så vælger vinter over sommer samt med om der er et flertal der er under 19 år (starter direkte efter gym) der søger ind, fordi de så fylder pladserne på vinterstarten automatisk.
Det er i hvertfald det jeg tror.

Det er sådan med skæringsår, baseret på hvornår man er født.
Min venindes mor sidder i optagelsen på AU, og siger, at dem som vælger sommerstart vælges ud fra alder.
Så kan der selvfølgelig godt være nogle af de “ældre” som selv vælger vinterstart og derved frigiver nogle pladser til de yngre, som har ønsket sommerstart.

Jeg har ikke selv stået i det da jeg var “gammel” da jeg søgte ind.
Er uopfordret råd:
Hvis du ikke har travlt med at starte så ville jeg (hvis jeg var dig) helt sikkert vente så længe som muligt, indtil corona var et overstået kapitel og universiteterne var tilbage på fuldt blus.
Det er så nederen med hjemmearbejde og min lillebror som startede i efteråret har slet ikke haft en fed start fordi det var direkte på hovedet ind i onlineundervisning hvor kvaliteten sjældent er høj.

Jeg ved ikke hvor meget merit du ville kunne få fra AAU til AU, der skal du ind og sammenligne nogle fag fra de forskellige studieordninger og de er sjældent ens og de forskellige universiteter har vidt forskellige krav til merit.

1 Synes om

Hej,

Jeg er optaget på AU med vinterstart i år, og jeg er 21 år, og bliver 22 til maj :slight_smile: Jeg søgte om sommerstart.

Var det ikke nederen, har ellers hørt om 2-3 indtil nu der fik plads på sommerstart 2020 som 20 årige?

Jeg har valgt at se positivt på det, selvom jeg havde fortrukket sommerstart. Jeg fik mig et halvt år, hvor jeg kunne vænne mig til at være flyttet hjemmefra, lære byen kende og tjene lidt ekstra penge. Nu er jeg bare endnu mere klar til at starte :slight_smile: Men måske skal du overveje, om det er medicin du brænder for? Hvis du hellere vil starte på en anden uddannelse til sommer end at vente til vinter :smiley:

1 Synes om

Vil selvfølgelig overflytte fra odontologi til medicin efter 1 år :slight_smile: for så er jeg 21 snart 22 De har trods alt mange af de samme fag
Kan godt se at det er en fordel hvis man har arbejde eller har planer om a rejse… det kan jeg bare ikke desværre.

Viste ikke at der var et skæringsår, men de bare optog de ældre først :sweat_smile:
Så er det vel bare om at være heldig

Hej igen,

Så… Din plan er at søge en studieplads på tandlæge… for at få tiden til at gå? Eller?

Det eneste merit du kan få fra tandlæge til medicin er makroskopisk anatomi. Eller dvs det kan du ikke længere for makroskopisk anatomi er ændret nu til også at inkludere mikroskopisk anatomi. Så det er ikke en særlig god plan.

Det her er sikkert en vildt upopulær holdning, men jeg synes bare ikke det er okay at fordi du ikke kan rejse eller arbejde, søger ind på odontologi selvom du allerede ved du ikke gider gå der, og dermed tage pladsen fra en, hvis største drøm er at blive tandlæge. Bare fordi du skal have tiden til at gå, til du kan få sommerstart.

4 Synes om