At studere på SDU 🤔

Hejsa derinde,

Så er jeg blevet optaget på SDU til februar 2020 og kan næsten ikke vente til at starte💃
Jeg er fra Kbh og kender faktisk ikke super meget til Odense. Jeg ville derfor høre hvad I andre synes om det at studere dér?

  • Sandra
1 Synes om

Jeg følger lige lidt med her☺️ Skal også starte til februar, og kender absolut intet til Odense🙈

1 Synes om

Hej @Med19 og @EmmaH og velkommen til studmed.dk,

Først og fremmest stort tillykke med optagelsen på SDU og på medicinstudiet :+1: I kan roligt glæde jer! Studiet er spændende og man lærer utroligt mange ting hele tiden. I skal også glæde jer til studiestartstiden, der for de fleste er ganske vidunderlig :smiley:

Jeg boede selv i Aarhus før jeg blev optaget i Odense hvorefter jeg flyttede hertil med min kæreste. Odense er en dejlig by med masser af liv og mange kulturelle tilbud. Byen er hyggelig, og den er relativt hurtig at lære at kende pga. størrelsen. Det er ikke en storby som København, og jeg kunne også mærke at byen er mindre end Aarhus da jeg kom hertil, men det er ikke noget der generer mig.

Studieopbygning på SDU er som I sikkert allerede ved ret anderledes end både KU, AU og AAU. Her består et semester af 2 moduler hvilket også betyder at der er noget nær dobbelt så mange eksaminer som på de andre universiteter (i hvert fald er de der dobbelt så ofte). Modulopbygningen giver god mening og man lærer således typisk både anatomi, fysiologi, biokemi og evt. farmakologi omkring afgrænsede dele af kroppen på én gang, fx. nyrerne. Den måde at dele det op giver for mig super god mening og jeg har været rigtig glad for det. Bagsiden af medaljen er, at man har eksamen relativt ofte, og de fleste af eksaminerne er ret krævende.
Studiemiljøet på SDU er rigtig godt. Der er et godt sammenhold blandt de medicinstuderende, og selvom årgangene selvfølgelig er forskellige synes jeg generelt at jeg hører at årgangene er velfungerende. De fleste har en mentalitet om at vi skal hjælpe hinanden så godt vi kan og at der skal være plads til alle så længe folk opfører sig pænt - og det gør folk :hugs:

Nu ved jeg ikke om I overvejer at flytte til Odense, eller om I tænker at pendle fra København til Odense? Der er fordele og ulemper ved begge dele. Hvis det er noget i overvejer kan nedenstående måske hjælpe jer. Det er noget jeg har skrevet til en pige her på siden der spurgte til netop pendleri for nyligt.

Det korte svar er, at det sagtens kan lade sig gøre at pendle København - Odense. Der er flere fra SDU der pendler frem og tilbage mellem København og Odense (pendlere Aarhus - Odense er der ikke ligeså mange af), og de fleste klarer det rigtig fint. Flere af pendlerne oplever over tid at flytte permanent til Odense fordi pendleriet alligevel bliver for surt, men det er jo helt individuelt og det afhænger jo i høj grad også af hvad der “binder” én i Aarhus/København.
På studiet er der generelt meget lidt obligatorisk undervisning, men det skal dog siges at der generelt er meget undervisning. Pendlerne kommer sjældent til det hele, men udvælger det de gerne vil høre om og bliver væk fra andet. Igen er det individuelt om man får meget med fra forelæsningerne/holdtimerne eller om man lærer mere ved selv at sidde med tingene.
I starten af studiet (modul 1) der er nogle ting der er obligatoriske så der skal du regne med at tage frem og tilbage en del. Sidenhen er der ikke meget obligatorisk undervisning, men som sagt stadig meget undervisning som du sikkert gerne vil til.
Sidst skal et nævnes at man socialt næppe integreres helt på samme måde når man pendler. For mange er starten på et nyt studie også starten på en ny by og i den forbindelse dannes der mange (gode) venskaber.

Håber at I kan bruge mit svar til lidt. Hvis I har flere spørgsmål er I mere end velkomne til at byde ind her :relaxed:

Dbh.
KmK

3 Synes om

Kære Med19. Kæmpe tillykke med optaget!

Jeg boede også i København inden studieoptag - men valgte faktisk at flytte uden at prøve pendleriet.
Jeg gjorde op med mig selv, at det ikke var noget for mig. En beslutning jeg har været RIGTIG glad for.
Det er som tidligere nævn helt op til dig selv, hvad du orker.
Hvis du lige pludselig finder ud af, at pendling ikke er for dig er det ret nemt at finde både noget billigt og godt at bo i i Odense. Det er SLET ikke som boligræset hjemme i Køben!

Jeg er født og opvokset på Østerbro og synes stadig til tider at det er nedern at bo herovre. Det er dog mest fordi hele min familie er på Sjælland. Men specielt om vinteren kan det være rimelig dødt… dog man har heldigvis så travlt med studiet at man ikke helt opdager, hvor kedeligt Odense til tider er ;-).

Jeg vil erklæring mig enig med ovenstående kommentar fra KirurgenmedK - man bliver altså ikke helt lige så social integreret på studiet, som dem der bor/flytter herover. Der er også en masse spændende studenterforeninger, som det kan være ret svært at finde tid til, hvis man hver dag skal bruge 3 timer på transport.

Håber du kan bruge svaret :slight_smile:

Tusind tak for svarene. De kunne alle bestemt bruges! Og det har gjort det at flytte til Odense lidt mindre skræmmende☺️

I siger at I begge flyttede til Odense inden studiestart. Jeg ville i den forbindelse høre hvor lang tid inden studiestart I søgte bolig? :octopus:

Jeg har ikke ret god fornemmelse for hvor svært det er at finde lejlighed i Odense. Vi var meget heldige at finde en god og fornuftig andelsboligforening at komme ind i, men det er ikke sikkert at det er noget for dig jo. Måske lidt for “voksent”.
Mange starter studietiden med at bo på kollegie og der tror jeg at der er gode muligheder i Odense. Alternativt bor mange sammen 2 eller 3 personer i lejligheder inde i centrum og deles om huslejen. Du kan overveje at melde dig ind i facebook-gruppen for bachelorstuderende på medicin på SDU. Der er sommetider nogen der laver opslag om at de søger en roomie.
Det gode ved at du starter i februar er, at der ikke er ligeså stor tilflytning til byen som der typisk er i sommerperioden.

Men hellere start i lidt god tid vil jeg mene. Det er absolut en fordel at være flyttet ind og være kommet på plads når studiet starter til februar. Og måske er det også nu du flytter hjemmefra? Hvis ja, er er jo også “lidt at lære” i den proces :+1:

SDU har det der hedder ‘Tag-over-hoved-garanti’ prøv at google det :slight_smile:

Jeg brugte findroommate.dk
Der findes også Facebook sider som hedder noget i stil af: Lejeboliger i odense.
Ellers er der Boligportalen. Hvis jeg var dig ville jeg gå i gang med at lede så hurtigt som muligt, hvis du godt kunne tænke dig at flytte herover :slight_smile:

Hej Sandra og Emma

Jeg flyttede til Odense for at starte på SDU sidste vinter. Jeg er født og opvokset i København og havde været i Odense to gange i mit liv inden jeg flyttede dertil. Derudover kendte jeg absolut ingen uden for Sjælland.

Jeg fik en lejlighed ved at søge “tag over hovedet” på https://www.studiebolig-odense.dk. Jeg havde ca. stået på venteliste i et år og af denne grund var jeg heldig at få en bolig 14 dage efter studiestart. De første 14 dage pendlede jeg fra København til SDU og jeg synes personligt at det var noget værre rod. Vores hold var ret uheldige mht. skema, så vi havde flere dage om ugen hvor vi havde timer fra 8-10 og igen fra 16-18. Samtidigt er der mange sociale arrangementer i starten som man jo gerne vil kunne deltage i, hvilket kan være svært når man skal nå et tog. Heldigvis er folk på medicin i Odense mega søde, så der var altid et sted man kunne overnatte.

Generelt er jeg helt vildt glad for at læse på SDU. Menneskerne på studiet er super skønne og opbygningen er meget pædagogisk ift AU og KU (kender ikke til AAU). Ja, Odense er en pænt kedelig by og der er en helt masse ting man skal vænne sig til (eks at offentlig transport ikke rigtigt er et begreb de kender til), men I kan virkelig godt glæde jer til at starte! :slight_smile:

2 Synes om