At Pendle

Jeg er optaget på medicin i Odense fra 1. februar, hvilket er helt raket, men da jeg kommer fra den lidt større ø til højre på landkortet, overvejer jeg i øjeblikket om pendling vil være en mulighed. Jeg er indstillet på at flytte til Odense, men hvis pendling fra København ikke er en helt-i-hegnet-mulighed, vil jeg foretrække at blive på djævleøen.
Jeg vil gerne høre fra folk, som selv er pendlere, om det kan fungere fint, er noget værre hø eller hvad I nu har at sige om det.

På forhånd tak!

…|…<(O_o)>…

Jeg læser selv i Odense og boede indtil studiestart i KBH, så jeg har gjort mig mange af de samme overvejelser som dig…

Det man skal gøre sig klart, hvis man vil blive boende i KBH og pendle, er dels, hvilket forhold man har til at komme til timerne… Hvis man insisterer på at dukke op til alle timer, kan det være vanskeligt at skulle bruge 2-2½ time hver vej - og nok ikke specielt sjovt, hvis ens timer starter kl 8… Man bør også overveje om man er i stand til at bruge al transporttiden til noget fornuftigt (læs: læse pensum).

Selve studiet bør kunne klares uden, at man møder op til ret mange timer, men det betyder samtidig, at man går glip af en masse af det der ligger udenfor selve undervisningen (sociale ting og sager mv.), men det er jo også et valg man må træffe.

Alt i alt vil jeg sige, at det stiller væsentlig større krav til en selv og ens selvdiciplin, hvis man vælger at pendle - for ikke at snakke om at man nogle gange skal være ret morgenduelig… Men det er da bestemt muligt.

I øvrigt valgte jeg selv at flytte - besidder ganske enkelt ikke den selvdiciplin der skal til for at pendle… :slight_smile:

-Jacob

… det koster vel også lidt ekstra i kroner og ører…??

1 Synes om

Hej. Jeg startede med at bo i Høje Tåstrup og pendle til Odense. Det holdt jeg til i ca. en uge så var jeg ualmindelig træt af at “spilde” min tid i toget og mase mig frem til en plads i bussen til og fra uni! At man så samtidig skal betale en formue for et pendlerkort gjorde ikke ligefrem sagen bedre.

Så jeg valgte altså at flytte til Odense og har ikke fortrudt et sekund. Jeg får meget mere ud af timerne når jeg møder op uden først at have brugt det meste af morgenen på transport! Desuden kommer alt det sociale oveni som en ekstra bonus. Man behøver ikke haste afsted efter timerne for at nå en bus/tog for at kunne komme hjem i ordentlig tid til sit “øvrige” liv.

Jeg troede i starten at jeg sagtens kunne udnytte tiden i toget til at få læst. Men det lod sig ikke gøre eftersom der er alt for mange distraherende momenter efter min mening. Desuden kunne man ikke altid være sikker på en siddeplads, specielt ikke om fredagen, og jeg finder det ikke særlig komfortabelt at skulle læse Bevægeapparatets anatomi når man rasler afsted og prøver at holde balancen!

Mit råd: Flyt! Jeg tror ikke du fortryder det :slight_smile:

Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre, men det kræver selvdiciplin og i høj grad målrettethed. Men hvis du pine død vil blive på kongeøen, så er det da en mulighed.
Jeg valgte at flytte til Odense.

Der er ikke langt til Odense, men frem og tilbage hver dag er stadigvæk så langt at det ikke er sjovt. Det er ikke sjovt at skulle bruge 4 timer på transport for måske 2 timers undevisning nogle dage.
Studiet er jo også meget mere ind undervisningen, der er jo også et vigtigt socialt liv ved siden af.
Kommer selv fra Hovedøen, og har ikke fortrudt at jeg flyttede til Odense.

Men der er nogle få der pendler!

En fra mit hold pendler fra Århus -Ålborg. Hendes fordel er jo så at hun har 1½ time gratis læsetid før hun kommer hjem og således er 100% hjemme. Hun har dog også flere steder hun kan overnatte i århus, så det sociale liv ikke går fløjten, men det er jo nok et spørgsmål om planlægning. :slight_smile:

Hej,

jeg pendler ligeledes mellem Aalborg og Århus, og det er jo ca. 1½ time hver vej, men synes egentlig ikke, at det er noget større problem andet end lige transportomkostningerne. Som skrevet ovenfor er der bare en lidt øget læsetid, og ellers kan man altid sove i toget. Desuden er der som regel ikke så forfærdeligt mange med om morgenen, så det skulle være nemt nok at få en plads, og der er sjældent forsinkelser så tidligt. og ja, når man skal hjem vælter man bare ind på et tog alt efter, hvilket, at man når.

Og man kan jo også bare blive i byen til minimum kl. 4, og så kører der et tog hjem igen… :smiley:

Mange tak for alle jeres svar, men jeg er kommet endnu mere i tvivl efter at have læst dem :wallb:

Jeg læser selv på 6. semester på au, og der var tre på mit hold som ved starten af studiet valgte at pendle mellem Århus og Aalborg. Nu er der kun een tilbage der pendler.
Det var hårdt for dem at skulle så tidligt op hver dag og afsted med toget. Meget af ens dag kommer til at gå til spildtid i toge og busser, og det er jo ikke fordi man har så meget fritid i forvejen.

Du skal også være klar over, at det er sværere at være en del af det sociale studieliv, hvis du vælger at pendle. Det er meget vigtigt for at falde godt til blandt dine nye studiekammerater.

Prøv da at kaste dig ud i det og flytte til Odense og blive en del af miljøet… Studielivet er indtil videre den fedeste periode i mit liv, og jeg har aldrig fortrudt jeg flyttede langt væk hjemmefra for at bo i Århus. Langt den overvejende del af dine studiekammerater kommer heller ikke fra Odense, men fra alle dele af Danmark og vores nordiske nabolande.

De fleste starter således på bar bund i den nye studieby, og det er en enestående mulighed for at få venner for livet.

Går det ikke som planlagt kan du jo altid flytte tilbage til Sjælland…

VH

Vest