Århus: Sygehus-by rykker nærmere

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3789546

[quote]Regionsrådet i Region Midtjylland god­kendte i onsdags, at Århus Amt kan kø­be jord til byggeri af landets største sygehus i Skejby ved Århus.

Der er i første omgang tale om 111.000 kvadratmeter, der skal udgøre første etape af i alt 500-600.000 kvadratme­ter jord, som sygehusbyen kræver[/quote]

Lyder som et spændende projekt, som et fremtidens sygehus. Åhh gid de ville tænke sådan herovre…Kunne da være spændende at arbejde på et top moderne sygehus og ikke i gamle nedslidte bygninger som Gentofte amtssygehus… :roll:

Ja det bliver spændende at følge udviklingen… synes bare det er svært at vide hvornår man når grænsen med henblik på stordrift fordele og lign. Det kan også blive for stort og for langt mellem dem som tager beslutningerne.

Umiddelbart virker det smart det man har gjort på riget med at dele det op i centre. Hvor man så har klinikchefer og en centerledelse og direktør.
Jeg ved så ikke om det så fungerer bedre en den “gamle” måde… :roll:

/AndreasB

Kunne være godt med et nyt sygehus i HS. Hved med at sælge bisp og frb. Benytte riget som kbh hospital og bygge et svin af et moderne lands-sygehus ude på amager hvor det er til at komme til med offentlige og ad motervej.

Tror de kunne få en del kroner ud af at sælge bisp og frb som boliger.

@runefrandsen – spændende tanke

Jamen det Kjøwenhavneri går virkelig ikke - I kan nok se, at det sygehus vil jyderne ha’ :wink:

  • Mikkel

Personligt synes jeg det er en ekstrem dårlig ide - men nu står jeg selvfølgelig heller ikke på den anden side af mållinien mht. til uddanelse :slight_smile:

Først og fremmest ligger de nuværende faciliteter (KH) lige overfor bygningerne som stud. med. undervises i på universitet. Dette er ret praktisk idet man kan afholde timer eller praktisk undervisning på sygehuset den ene time, for derefter at have teoretiske forelæsninger på universitetet den anden. Desuden er der på kommunehospitalet tilrettelagt en del lokaler til rådighed til medicinstuderende, tæt op af reelle afdelinger. Bl.a. er der tit blevet gjort brug af at hive (villige :slight_smile: ) patienter fra afdelingerne op i lokalerne - hvilket kan gøres ret smertefrit på KH, men som vil repræsentere et lidt større problem - hvis enten xx stud. med skulle flyttes til Skejby og så tilbage (eller for den sags skyld patienten den anden vej :slight_smile: )

Nå det er sagt, at jeg personligt tror det ville være et kæmpe problem for medicinstuderende, synes jeg da også det er en smule ubehageligt, at det eneste behandlingsfacilitet i Århus skulle ligge et godt stykke nord for alting. Hvis (når) stor-sygehuset bliver en realitet lukkes det gamle amtssygehus i sydbyen, og KH i midtbyen. Nu er jeg godt klar over at præhospital behandling vinder mere og og mere frem, men ve’ den stakkels person der skulle blive udsat for et akut medicinsk tilfælde i sydbyen hvis både KH og amtssygehuset bliver lukket til fordel for et kæmpe Skejby.

Nej jeg må indrømme, jeg synes det hele virker som en mægtig dårlig ide - jeg (med min begrænsede organisatoriske kapacitet :slight_smile: ) ser meget få gode grunde til at lukke kommunehospitalet ned.

[quote]men ve’ den stakkels person der skulle blive udsat for et akut medicinsk tilfælde i sydbyen hvis både KH og amtssygehuset bliver lukket til fordel for et kæmpe Skejby.
[/quote]
Nu kender jeg ikke århus geografi, men det der er jo typisk lægmands argumentet for at beholde sygehuse.

Hvad med beboerne i Nakskov “midtby” hvis de bliver udsat for et “akut medicinsk tilfælde”, skal vi beholde nakskov sygehus med fuldt akutberedskab af den grund?

Den eneste forskel er at her kan der ikke argumenteres for en lukning pga lægemangel.

Tja nu snakker vi ikke om Nakskov - nu snakker vi om DK’s anden største by og et hospital lige i centrum - hvor traumecentret for såvidt undertegnet er informeret bruges.

Det er muligt at det med afstanden er “lægmands argument” - men tror du får svært ved at afvise at liv kan reddes på årligt basis ved at have et sygehus der ligger i centrum fremfor et der ligger et godt stykke ude på bøhlandet - så synes ikke det gør mit argument mindre valid

Fordi et sygehus ligger i centrum behøver transporttiden ikke at være kort - men nu er Århus by jo heller ikke så stor :wink: :lol:

No need to get rude :slight_smile:

Nu er omstændighederne imidlertid sådan at KH i Århus er forholdsvis nem at komme til, ringgaderne ligger lige ved og det samme er tilfældet for mange andre store gader der forbinder byen.

Skejby ligger vel ikke mere end nogle få kilometer fra centrum? Jeg syklede da uden problem dertil da jeg var der i præklinik for mange år siden. Tvivler på at det er mange menneskeliv der vil gå tabt på grund af et par minutters ekstra transporttid.

Det er muligt - jeg synes bare det virker mest logisk (også set ud fra et sundhedsvidenskabeligt synspunkt) at en kritisk traumepatient der har 5 minutter til et sygehus har større chance for at overleve end en med 15 minutter - men det er da muligt jeg tager fejl.

Når det er sagt så er jeg generelt ikke imod centralisering af andre, mindre sygehuse.

Bare det ikek sker hvor du bor

Nej jeg skal nok stoppe :-#

Det har du givetvis ret i, men hvor mange minutter spares der reelt, og hvad med de trafikofre på alle de jyske motorveje, vil de ikke have lettere til et sygehus i udkanten af eller uden for byen?

Jeg tror det er så få traumepatienter hvis liv kan reddes af 10 min transport til traumecentret i forhold til hvis pengene sparet ved centralisering bruges på uddannelse af ambulancepersonale og god behandling på det store sygehus.

Argumentet har givetvis en værdi, men du overvurderer denne værdi, og undervurderer værdien af centraliseringen.

[quote=“jensemand”:14my5ood]Tja nu snakker vi ikke om Nakskov - nu snakker vi om DK’s anden største by og et hospital lige i centrum - hvor traumecentret for såvidt undertegnet er informeret bruges.

Det er muligt at det med afstanden er “lægmands argument” - men tror du får svært ved at afvise at liv kan reddes på årligt basis ved at have et sygehus der ligger i centrum fremfor et der ligger et godt stykke ude på bøhlandet - så synes ikke det gør mit argument mindre valid[/quote]

Det tager et kvarter at cykle fra KH til Skejby -det kan vel næppe betegnes som "langt ude på bøhlandet?

Hvis du prøver at kigge på det i et lidt større perspektiv, og et øjeblik glemme at afstanden til nærmeste sygehus fra dit hjem stiger med 3(!!) kilometer, vil du få øje på en hel bunke fordele for folk der ikke er bosat i 8000 Århus C.

Århus Sygehus består lige nu af tre sygehuse (Amtssygehuset, KH og Skejby). Der foregår dagligt en betydelig transport af patienter mellem sygehusene, da afdelingerne er delt op mellem sygehusene. Desuden har patienter og besøgende fra oplandet, der reelt udgøres af hele Jylland, meget vanskeligt ved at overskue hvor de skal hen og hvorfor.

Ved at samle al traumebehandling i Skejby vil man få ét meget moderne og effektivt traumecenter med den meget væsentlige fordel at have en tilknyttet helikopterlandingsplads. Som situationen er nu, bliver patienter med traumer der kræver neurokirurgisk behandling fløjet med helikopter fra hele Jylland (og i nogle tilfælde fra Fyn) til Skejby, hvor de bliver læsset på en ambulance, der kører dem til neurokirurgisk afd. på KH.
I forbindelse med etablering af en regional lægehelikoptertjeneste i løbet af de næste par år vil det være en stor fordel at al traumebehandling er samlet tæt på helikopterlandingsfaciliteterne.

Så set i det store perspektiv (regionen, landsdelen) er jeg sikker på at der vil flere fordele end ulemper ved at samle de Århusianske sygehuse i ét moderne sygehuscenter i Skejby (selvom de medicinstuderende skal cykle lidt længere).

mu har vi skam også neurokir. på fyn/OUH som er landdels afd fro syddanmark. som KH er det.

man skal blot huske på at ved helikopter til skejby skal pt stadig ind i ambulance fra landningspladsen og ind til hoved indgangen (sådan var det i 2001).

Hey!

Generelt må vi erkende, at vi i Danmark overhovedet ikke har været i stand til at vedligeholde vores sygehuse tilfredstillende eller bygge nye for den sags skyld, og mange af dem lever OVERHOVEDET ikke op til de krav, der stilles til moderne behandlingscentre, hverken mht. komfort, hygiejne, behandlingsmuligheder eller alm. omsorg. Tænk, at vi i vores velfærdssamfund stadigvæk har 4 og 6 sengsstuer - sig mig, at det felthospitaler, vi kører med i dette land.??

Hermed et par eksempler:

Gentofte: ALT ER TOTAL NEDSLIDT! Lofter, vægge, vinduer, toiletter, OP-stuer minder om noget fra det yngre jernalder. NOGET GAMMELT LORT!!! Det er nu besluttet at renovere sygehuset for 1,6 mia., selvom man kunne få et helt nyt sygehus for 1,7 mia. Men det jo som sædvanlig politikernes kortsigtethed! Tilmed er det fortsat lukningstruet, jvf. Region Hovedstadens 1,4 mia. store underskud fra starten. Hvis der fortsat skal være et sygehus i Gentofte, skal der bygges nyt! INGEN TVIVL!

Bispebjerg: Pæne, charmerende bygninger i flotte omgivelser, som dog fremtræder nedslidte. De er slet ikke gearet til moderne hospitalsdrift. Der er møgbeskidt, bla. pga. de mange hjørner/hakker/detaljer og finurligheder, som gamle bygninger rummer. Tillige virker det komplet åndssvagt at have to hospitaler liggende på samme vej (Tagensvej) med 2,3 km. afstand. Bør sælges ud (ombygges til boliger, omsorgscenter, museum el. lign). Alle funktioner bør flyttes til Rigshopitalet. Pengene kan bruges til at renovere andre sygehuse.

Frederiksberg: Samme som Bispebjerg - bør ligeledes sælges, og ombygges til boliger. Alle funktioner + forskning oveflyttes til Riget.

Glostrup. God placering. Gamle bygninger fra 1959, men er i fuldgang med at blive totaltrenoveret for knap 1. mia. kroner! Bør bevares.

Hvidovre: God geografisk og trafikal placering lige ved Holbækmotorvejen, men bygninger er meget miserable. Et hav af vandskader og dårligt indeklima, som følge af et typisk flat-taget 1976’er byggeri. Har ellers gode undervisningsfaciliteter. Men trænger nok til en 400-500 millioner til at moderat renovering. Kan formodentlig ikke sælges ud som boliger, da der er meget støj fra motorvejen. Evt. bør man overveje at bygge et helt nyt sygehus på den anden siden af Avedøre Havnevej ml. Park Allé og Holbækmotorvejen.

Amager: Sælg alt de gamle lort ud som boliger. Man kan ikke drive hospitalsdrift på 6-7 forskellige adresser i totalt nedslidte bygninger. Et helt nyt sygehus bør etableres i Ørestaden.

Hillerød: Generelt pænt indeni, men bygningerne er ligeledes i dårlig stand, specielt udvendigt. Sælg ud som boliger, og byg nyt ude ved Trollesminde-området.

Roskilde: Også præget af, at byggeriet er uhyre gammelt. Der er dog også nogle nyere bygninger. Særdeles attraktiv placering lige i Roskidel centrum, så det ville sagtens kunne sælges ud som boliger. Det kan med fordel etableres et nyt sygehus ved Ringstedvejen, tæt på motorvejen og jernbanen (hvis der anlægges en ny station: Roskilde Syd).

Køge: Nyt, flot, moderne sygehus fra 1990, som siden hen er blevet udvidet flere gange, så sent som i år 2000, 2002 og 2004. Ligger uhyre godt geografisk og trafikalt. Et pragteksempel på, hvordan et dansk sygehus bør drives og se ud.

Skejby: Samme som Køge. Super flotte, tidssvarende bygninger. Ligger godt geografisk og trafikalt.

KH i Århus: Noget gammelt lort, utidssvarende og nedslidt. Sælg ud som boliger, idet beliggende er særdeles attraktiv. Jeg støtter fuldt ud planerne om, at alle sygehusfunktioner i Århus flyttes til nye, moderne bygninger i Skejby.

Århus Amtssygehus: Samme som KH. Farvel til Århus C, og ud til Skejby. Husk på, at Skejby snart skal servicere hele Region Midtjylland - derfor skal det ligge bedre trafikalt. Og så som etablere den letbane ud til Skejby, så man også kan komme hurtigt derud med den kollektive trafik.

Jeg kunne blive ved! Generelt bør man udnytte, at der er en kæmpe boligmangel i de store byer. Man bør drage fordel af, at sygehusene er meget gamle og nedslidte, men til gengæld er placeret på nogle særdeles attraktive adresser oftest helt inde i centrum. De kan sælges til entreprenør-selskaber, som kan omdanne bygningerne til attraktive boliger. Ligeledes kunne de respektive kommuner købe sig ind, og etablere nogle kontor eller undervisningsfaciliteter ved ligeledes at renovere bygningerne. Alle Frederiksberg og Bispebjerg Hospital kan indbringe adskillelige milliarder, som kan bruges til det nye sygehusbyggeri.

Iøverigt, er psykiatrien ikke bedre stillet. Bygningerne er utidssvarende og nedslidte, men ligger tilgengæld rigtig godt. Tænk bare på Skt. Hang og Sygehus Fjorden, som ligger ud til Roskilde Fjord. Hvis man byggede nyt et andet sted, kunne man med stor herlighed omdanne de gamle bygninger til attraktive boliger.

Generelt mener jeg også, at hygiejnen ER UNDER AL KRITIK på samtlige sygehuse, jeg har været på! Der er blevet sparet og sparet, og i takt er antallet af sygehusinfektioner steget med det 4-dobbelte! Kunne der være en sammenhæng?? Ja, selvfølgelig er der det! Generelt har man også fundet ud af i amterne, at det er billige at udskrive mere penicillin til infektionspatienter, end det er at ansætte flere folk til at gøre ordentligt rent! EN HELT GROTEST PRIORITERING, som virker vidner om, at mange af de folk, der sidder i sygehusledelserne, er komplet idioter og totalt inkompetente. Tænk bare på, hvor store problemer vi efterhånden har med multiresistente bakterier. Samtidig bør man i langt højere grad håndhæve overfor sygeplejesker og ISÆR læger, der ikke spritter af el. vasker hænder.

Og så forresten lige til den helt store postive ØNSKETANKE!!! :slight_smile:

Hvis man overflytter alle funktioner fra Frederiksberg og Bispebjerg Hospitaler, vil der klart IKKE være plads til alt på det nuværende Rigshospital. Tillige er også Riget nedslidt, og iøvrigt møgbeskidt. Tillige har hospitalet kroniske parkeringsproblemer.
Derfor kunne det jo være SUVERÆNT, hvis man byggede et helt nyt hospital i Ørestaden på Amager, hvor metroen, regionaltog og motorvejen ville sørge for en effektiv trafikal betjening af så stort et byggeri. Og når man alligevel, mere eller mindre har besluttet sig for snart at bygge et nyt Amager Hospital som følge af den positive befolkningstilvækst, så kan man ligeså godt gribe chancen og bygge et helt nyt Rigshospital (eller snarere et helt nyt “Københavns Universitetshospital”), som samlet alt sygehusdrift for København og Frederiksberg Kommuner.
Og hvis man er rigtig visionær, så bygger man et helt nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet (et nyt Panum) derude også, da Panum som bekendt er meget nedslidt, grimt og utidssvarende. Man kunne ved et nyt Panums etablering, samtidig samle ALLE sundhedsuddannelser på en lokation. Altså CVU Øresund’s uddannelser + Universitetets uddannelser - ligesom man har gjort i Stockholm på Karolinska Instituttet.

Forestil jer, hvilket et gigantisk, internationalt, inspirende, dynamisk forsknings-, undervisnings og sundhedsmiljø, man kunne skabe derude. Det ville for alvor gøre DK konkurrencedygtigt på sunheds- og biotech-området, og tillige understøtte Øresundsregionens image som Medicin Valley.

Så hvad venter vi på her i Danmark. Lad os komme i sving!

Og lad mig lige høre fra nogen af jer stud.med.'er, om jeg et helt hen i vejret, eller om det faktisk kunne være godt nok.

Vil godt høre nogle andre meninger…

Vh. Kim