Arbejde i Tyskland

Hej!

Er der nogen, der ved noget om mulighederne for at arbejde i Tyskland (Berlin) efter endt turnus?
Jeg tænker både på autorisationsforhold, arbejdsmiljø og -opgaver, lønforhold, evt. arbejdsløshed, og hvorvidt ansættelser i Tyskland vil være anciennitetsgivende i Danmak, hvis man senere vender tilbage.
Jeg har i forvejen kontaktet bde den danske lægeforening, dens tyske pendant og Sundhedsstyrelsen, men kan ikke rigtig komme frem til nogle konkrete oplysninger.

/Susanne

Jeg ved ikke så meget andet end at tyskerne gerne vil til DK at arbejde. At der er arbejdsløshed blandt tyske læger, at de strækkede for ikke længe siden fordi deres arbejdsforhold var elendige.

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p … dsId=20882

Hej Susanne.

Da jeg var i Aalborg var der en tysk 1. reservelæge på nefrologisk. Der var også en tysk røntgenlæge. Du kan måske spørge dem, hvis de stadig er der… :wink:

Ellers ved jeg ikke så meget, andet end at der er en fire-fem yngre læger her, der har læst i Tyskland og nogle har også arbejdet der efter endt uddannelse, mest på kirurgiske afdelinger i Hamburg og Heidelberg. Som i alle mulige andre lande svinger det vel meget fra sted til sted, men generelt siger de, at der er en stærkere konkurrencestemning de yngre læger imellem. Så er det også et temmelig hierarkisk, og for os måske lidt gammeldags arbejdsmiljø. Sådan noget med, at når PROFESSOREN TALER, klapper man i og stiller ikke umiddelbart spørgsmål. Men det er så også tit en temmelig dygtig og gammel, måske lidt halv-legendarisk professor.

Altsammen andenhåndsoplysninger hørt over frokosten i kantinen, men ellers kan jeg ikke forestille mig, at det er svært at få arbejde i Tyskland, sådan rent administrativt og autorisationsmæssigt. Og det er vel ligeså anciennitetsgivende som alt muligt andet. Løn og arbejdsforhold er som Frold skriver dårligere end i de nordiske lande.

Det er sjovt at arbejde i udlandet!