Ansøgningsskema - sommer/vinter

Hej

Jeg har været inde på http://www.optagelse.dk og udfylde mit ansøgningsskema og mangler kun at skrive mit eksamensgennemsnit på som jeg først kender om en måned.

Men problemet er så, at jeg ikke kan finde ud af hvor man angiver om man vil ind til september eller februar. Jeg ringede ind til medicinstudiets studievejledning, som jeg blev det anbefalet, og de sagde at det skal stå på ansøgningen en sted… men hvor? :shock:

  • Det skal lige siges at KU er mit førstevalg, hvis det skulle gøre en forskel i forhold til hvordan det foregår.

Da jeg bliver 22 snart har jeg fået af vide at jeg har gode chancer for at komme ind til sommer, og da jeg helst vil det, så skulle jeg jo nødigt blive smidt på vinterholdet pga jeg mangler at udfylde et eller andet.

Nogen der kan hjælpe? :bash:

Jeg har mailet med optagelse.dk om netop det emne, da jeg også søger ind i år, men gerne vil være sikker på at starte til vinter.

Du får her svaret:
[i]"Vedr. tilmelding til vinterstart, så kan det ikke ske elektronisk; funktionen bliver nylig implementeret i optagelse.dk til næste år.

Du skal derfor henvende dig til den institution, du vil søge ind på for at få nærmere oplysninger om muligheden for at starter til januar. Ansøgningen skal derefter sendes manuelt"[/i]

Så hvis man vil være helt sikker, kan man åbenbart ikke ansøge via optagelse.dk

[quote=“mackie”:2i6wsr33]Hej

Jeg har været inde på http://www.optagelse.dk og udfylde mit ansøgningsskema og mangler kun at skrive mit eksamensgennemsnit på som jeg først kender om en måned.

Men problemet er så, at jeg ikke kan finde ud af hvor man angiver om man vil ind til september eller februar. Jeg ringede ind til medicinstudiets studievejledning, som jeg blev det anbefalet, og de sagde at det skal stå på ansøgningen en sted… men hvor? :shock:

  • Det skal lige siges at KU er mit førstevalg, hvis det skulle gøre en forskel i forhold til hvordan det foregår.

Da jeg bliver 22 snart har jeg fået af vide at jeg har gode chancer for at komme ind til sommer, og da jeg helst vil det, så skulle jeg jo nødigt blive smidt på vinterholdet pga jeg mangler at udfylde et eller andet.

Nogen der kan hjælpe? :bash: [/quote]

Det lyder underligt at du ikke kan finde det! På de blanke ansøgningsskemaer står det under punkt 3. Her skal du sætte et kryds i et felt hvis du frem for sommerstart ønsker vinterstart. Hvis du ønsker sommerstart, skal du ikke sætte et kryds.

https://www.optagelse.dk/a268/_pdf/kot/ … sskema.pdf

Hvis du kigger på dette link kan du under punkt 3. se hvorledes du skal sætte kryds hvis du ikke ønsker sommeroptag.
Det er altså ikke muligt at vælge at starte i september, men administrationen går ud fra at man helst vil starte der hvis ikke andet angivet:)

Mange tak for hjælpen :slight_smile:

Det er så åbenbart ikke muligt at angive studiestarttidspunkt når man ansøger med digital signatur. Men det gør så heldigvis ikke noget når jeg ønsker at starte til sommer, så det er jo bare fint :slight_smile:

Nu er det ikke for at tæske langhalm på ting, men da jeg søgte ind i sommers(med min digtale signatur og digitale karakterbald) kunne jeg sagtens vælge at være vinterstarter(hvilket jeg er/var).

Jeg må dog krybe til korset og sige at jeg ikke kan huske hvor det var jeg satte mit kryds :oops: , men det var i hvert fald muligt da jeg søgte ind. Jeg søgte godt nok ind på AU, men derfor burde der da ikke være en forskel, eller?

Men da du nu gerne vil være sommerstarter et det jo ikke noget problem for dig.

Hmm… det var dog mærkeligt… jeg har virkeligt kigget alle steder, men kan bare ikke se det. Men hvis der er en der ved det, så vil jeg da gerne vide det… om ikke andet så af nysgerrighed :slight_smile:

Som en anden skrev tidligere, kan du ikke selv bestemme om du bliver sommer el. vinter-starter, da det afhænger af alderen i forhold til de som er blevet optaget. Reglen er vist at de ældste kommer først.
Istedet er det muligt at krydse af (PUNKT 3: Ansøgning om optagelse på) om man ønsker at være vinter-starter. Dette hænger nok sammen med at de fleste ønsker at starte hurtigst muligt, men at de som ønsker at vente, kan komme til det.

jeg må lige sige

hvis man gerne vil være vinterstarter, kan man sætte kryds så man er 99% sikker på at blive vinterstarter. hvorimod at hvis man gerne vil være sommerstarter, må man bare kydse fingre og håbe men er gammel nok.

basta.

casper