Ansøgning om hoveduddannelse Almen Medicin - spørgsmål

Kære kollegaer

Er der nogen der ved hvor svært det er at få en H-stilling på Fyn i almen medicin for tiden? F.eks. antal ansøgere/stilling. Er det muligt at få en stilling uden f.eks. PhD? Jeg er mest interesseret i praksis på Sydfyn.

Ved i om der bliver kigget skævt til de ansøgninger, hvor alle stillinger ikke er prioriteret? Jeg har af praktiske grunde ikke mulighed for at acceptere en stilling i Sydjylland. Så er spørgsmålet om man skader sine chancer for at i næste ansøgningsrunde få en stilling, ved at takke nej til én der bliver tilbudt.

Håber nogen kan give lidt input!

Mvh Erik

1 Synes om

Kære Erik,

Jeg kan se at dit spørgsmål har stået et par dage så jeg vil forsøge at svare selvom jeg ikke er læge endnu.
Jeg kan ikke sige dig at det er svært eller let at få H-stilling på Fyn, men min umiddelbare erfaring er at det ikke er nødvendigt med en forskeruddannelse for at blive alment praktiserende læge og få et okay forløb.
Jeg kender en læge der er igang med 3. del af sin H-stilling på Fyn. Dvs. han har været igang med H-stillingen i nogle år efterhånden. Han skrev ph.d. inden han startede, men det var ikke for at få H-stilling det var for i fremtiden at kunne kombinere forskning med det kliniske arbejde.
Omvendt kender jeg en anden læge der netop er startet H-forløb i almen medicin her på Fyn. Hun har hele sit forløb på Fyn dvs. hun er skiftevis i Odense og i Svendborg. Hun har ingen forskning på CVet og dermed blot sin KBU og en intro. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Måske @frold kan supplere? Særligt til sidste del af dit spørgsmål - om der bliver kigget skævt til ansøgninger hvor ikke alle stillinger er prioriteret.
Jeg ved det ikke, men må indrømme at det ville overraske mig hvis den del vægtede tungt.

God vind med det!

Dbh.
KmK

1 Synes om

Det tænker jeg ikke. Omvendt viser en fuld prioritering jo at du VIL specialet. Du begrænser jo også dine egne muligheder og man kan jo også takke nej til en uddannelsesstilling. Jeg prioriterede alle uddannelsesstillinger den gang jeg søgte. Da jeg endelig fik tildelt en uddannelsesstilling - var det min første prioritet :slight_smile:

1 Synes om

Tak for jeres overvejelser. Jeg vælger nok i sidste ende at kun prioritere de forløb der er forenelige med en udholdelig familiesituation. Fingers crossed! :wink: