Anmelde læger for uansvarlig alternative behandling

Anmelde læger for uansvarlig alternative behandling.

Jeg er støt på en gruppe læger der bedriver hvad jeg mener er uansvarlig alternativ behandling. På trods af mine afbefalinger er min fars kone begyndt på denne redox behandling.
Som læge mener jeg ikke at jeg kan sidde lade være med at gøre noget.

I deres materialer skriver de.

Redox-behandlingen er en skånsom og bivirkningsfri metode til behandling af kræftsygdomme.
Behandlingen bræmser kræftvæksten og i betydelig grad øger livskvaliteten hos vores patienter.
Den anden del er de intravenøse behandlinger som populært omtales som ”naturlig kemoterapi”.
Der er som nævnt tale om en behandling der udelukkende skader cancerceller, og samtidiggavner kroppens normale celler.

Behandlingen består i kosttilskud og intravenøs Vitamin C samt andre stoffer.
Der er 4 læger som står som ansvarlige for dette.
Mit spørgsmål er hvordan skal man gå videre med dette. Er det lægeforeningen jeg skal kontakte? Er det PLO? Er det sundhedsstyrelsen? Politi, eller skal man gå til pressen?

Det er aldrig bevist, at intravenøs c-vitamin i megadoser skulle have nogen cytotoksisk effekt på cancerceller. Omvendt er det heller aldrig bevist at IV c-vitamin IKKE virker på cancer, så det er lidt påstand mod påstand i den sag. Der findes nogen in vitro forsøg, der finder en cytotoksisk effekt på cancerceller, og behandlingen diskuteres til stadighed.

Om Lægemiddelstyrelsen vil tage action i pågældende sag er uvidst, de orthomolykylæres læger praksis har været kendt i mange år, og c-vitamin er anerkendt som lægemiddel (dog ikke de her anvendte doser).
Hvis det er nogen trøst, så er behandlingen ganske harmløs, og der er masser af eksempler på folk, som har tålt 75 GRAM vitamin C som infusion flere gange ugentligt i adskillige år.

I øvrigt det er nok forkert at betegne den som ‘redox’ behandling - den markedsføres typisk som en pro-oxidantbehandling.

Ja harmløst er det nok.