Ang. standby KU

Hej med jer.

Jeg er blevet optaget på medicin på AU, men situationen er den at jeg bor i KBH, og vil helst læse her. Jeg havde misforstået det med standby inden jeg søgte, og søgte derfor ikke standby i KBH. Jeg troede, at hvis man søgte standby, så ville man ikke blive optaget i år, hvis man havde snittet til det, da men så ville blive optaget til februar eller september. Det viser sig så at jeg har gennemsnittet til standby i KBH, men har jo selvfølgelig ikke fået det, da jeg ikke har søgt det. Tror i der er nogen mulighed for at komme på standbylisten, hvis man ringer til KU mandag og spørger? Jeg har et gennemsnit på 10,3 og standbykvotienten var 10,1 i KBH?

På forhånd mange tak.

Jeg tror ikke der er meget at gøre. Kvotienten er jo netop lavet ud fra det antal ansøgere de har haft i forhold til det antal pladser de har. Hvis man kunne komme ind efter optagelsesrunden ville der jo være alt for mange til de pladser der er - og dem der havde søgt rigtigt ville kunne miste deres pladser.
Så tror desværre ikke du kan gøre andet end enten at søge igen næste år, eller flytte til Aahus.

Okay. Det er jeg godt nok ked af at høre. Jeg troede bare at hvis man søgte standby, så kom man ikke ind til september, men først senere. Har eller snakket med studievalg, men jeg må have misforstået dem fuldstændig. Jamen jeg vil heller ikke ind midt i listen. Hvis jeg bare kunne komme bagerst, og kunne komme ind senest til næste sommer ville jeg være ovenud lykkelig. Tror i slet ikke der er mulighed for det?

Nej, løbet er kørt. Der er ikke andet for, end at søge igen næste år.

Okay, ærgerligt. Har i nogle gode råd til hvad man kan gøre i mellemtiden for at forbedre sine chancer til næste år. Overvejer at læse naturvidenskabeligt basisstudium på RUC det næste år, og så søge ind igen til sommer. Men problemet er bare at jeg har holdt to års sabbat, så mit gennemsnit falder jo betragteligt. Tror i at det vil gavne mig at tage Naturvidenskabeligt basisstudium på RUC, og hvordan tror i chancerne er til næste år?

Ved i iøvrigt hvornår man kan flytte studie, hvis jeg nu tager pladsen i Århus? Er det først når man er bachelor eller kan man allerede efter et år?

Du kan frit blive overflyttet efter 6. semester. Jeg ved ikke, hvordan mulighederne er, hvis du vil overflyttes tidligere.

Hvis du brænder for faget, så burde du være glad for, at overhovedet at have fået en studieplads og tage imod pladsen. Jeg synes ikke, at du kan tillade dig at være kræsen mht. til studieby. Århus er en rigtig god by og det er nok også meget sundt, at opleve noget andet end KBH. Så langt er der heller ikke mellem KBH og Århus.

Det har du selvfølgelig ret i. Men hvordan ser i på Naturvidenskabeligt basisstudium? Ville det overhovedet gavne mig i forhold til medicin på KU?

Hej,
Det eneste der gavner dig i kvote 2 ved KU er hvis du har en bachelor i et relevant fag. Det års studier ved RUC tæller ikke for noget.
Jeg vil også anbefale dig at tage pladsen i århus, hvis du ikke falder til kan du jo altid prøve at søge ind igen næste år.

Held og lykke med det :doc: