Ang. lægeuddannelsen

Hej allesammen

Jeg er ny her, men kan se at der er lavet meget arbejde på siden. Dette skal forummets administrator have ros for, samt medlemmerne som gører det til et lærerigt sted.

Jeg er blot er en 9 klasse elev desværre, men håber dog at kunne deltage her, da jeg har brug for at kende mere til lægeuddannelsen.
Min gennemsnit var 9,0 og da jeg sagde til studievejlederen at jeg gerne ville have en uddannelse hvor jeg kan hjælpe folk og dermed selv også lære noget igennem uddannelsen, anbefalte hun mig lægeuddannelsen.

Jeg læste lidt på ug.dk og 2 andre forummer, og blev en del klogere ang. emnet. Men det jeg søger er nogle som har været igennem uddannelsen, el. læser (er igang) med det.

Kan I fortælle mig lidt om lægeuddannelsen.

  • Hvad er fordele og ulemperne ved udd.?
  • Hvordan er det at læse til det (hård?)
  • Hvad skal jeg speciel være god til?

I må meget gerne fortælle om egne erfaringer.

På forhånd tak :slight_smile:

A.B

Hey… Jeg ved godt, det ikke lige er det du efterspørger, men den bedste måde at finde svar på dine spørgsmål, tror jeg er ved at tage til nogle åbenthus-arrangementer. Der ligger rigtigt mange af dem her om vinteren og om foråret. Bl.a. er der 3 store uddannelsesmesser her ca. inden for den næste måned. De ligger henholdsvis i Ålborg, Herning og København. Her kan du helt sikkert snakke med nogle medicinstuderende, som er villige til at fortælle om uddannelsen.
Ellers kan du også læse om det ug.dk

http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elem … studerende

Håber dette alligevel kan bruges…

Ja, de kan anbefales!
Fordele og ulemper ved uddannelsen… Det er noget af en mundfuld at spørge om :slight_smile: De store sager er på den positive side, at arbejdsløsheden er lav (so far), jobbet og studiet er meget spændende, og jeg ser frem til et meningsfyldt arbejdsliv med at hjælpe folk. Man skal blot have i baghovedet, at lægeudd. er en af de højeste sundhedsvidenskabelige uddannelser og derfor ikke kun uddanner ambulancelæger, men også forskere, sundhedministre, hospitalsdirektører og mange flere. Derfor er studiet meeeeget naturvidenskabeligt (især 1. ½-del). Min erfaring siger mig, at nogle glemmer dette. Men hvis man elsker viden om verden, elsker at hjælpe, blande videnskab og humanisme og lære hele livet, er det skønt!

Der er også ulemper (som man tager det). Der er turnus-ordningen (man bliver “udstationeret” og vurderet det første 1½ år man arbejder), hvor man bliver sendt et tilfældigt sted hen i landet, der er en stooor læsebyrde og flere klager over for lidt tid til familien efter udd.

Og læsebyrden: stor. Men det er spændende, og man slipper for tåbelige novelle-analyser og skønlitteratur :stuck_out_tongue: Så man stresser lidt over ting som er fede at læse, men meget svære at nå!

Hvad man skal være god til? Alt. Naturvidenskab, psykologi, menneskeforståelse/empati, kommunikation, ledelse, team-work, enearbejde, situationsfornemmelse, være åben og kærlig, lukket og pæn, læse tanker, udtrykke sig m.m.
Det siger sig selv at ingen kan det hele. Så Alle læger har stærke og svage sider. Een skaber tillid, tryghed og forståelse, men fik aldrig helt fat i kemien, een er mega videnskabelig, men bare ikke god at snakke med o.s.v.
Til studiet kan jeg anbefale biologi A og så selvfølgelig de adgangsgivende fag. Og som sagt er det meget naturvidenskabeligt. Så det skal du kunne lide!

Nu får jeg skrivekrampe :wink: Tag til “åbent hus” på uni og se ad.

[quote=“Tølle”:1emgmw7m]Hey… Jeg ved godt, det ikke lige er det du efterspørger, men den bedste måde at finde svar på dine spørgsmål, tror jeg er ved at tage til nogle åbenthus-arrangementer. Der ligger rigtigt mange af dem her om vinteren og om foråret. Bl.a. er der 3 store uddannelsesmesser her ca. inden for den næste måned. De ligger henholdsvis i Ålborg, Herning og København. Her kan du helt sikkert snakke med nogle medicinstuderende, som er villige til at fortælle om uddannelsen.
Ellers kan du også læse om det ug.dk

http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elem … studerende

Håber dette alligevel kan bruges…[/quote]

Jeg vil se efter disse arrangementer så, tak for svaret nu alligevel.

[quote=“P”:102dk3f1]Ja, de kan anbefales!
Fordele og ulemper ved uddannelsen… Det er noget af en mundfuld at spørge om :slight_smile: De store sager er på den positive side, at arbejdsløsheden er lav (so far), jobbet og studiet er meget spændende, og jeg ser frem til et meningsfyldt arbejdsliv med at hjælpe folk. Man skal blot have i baghovedet, at lægeudd. er en af de højeste sundhedsvidenskabelige uddannelser og derfor ikke kun uddanner ambulancelæger, men også forskere, sundhedministre, hospitalsdirektører og mange flere. Derfor er studiet meeeeget naturvidenskabeligt (især 1. ½-del). Min erfaring siger mig, at nogle glemmer dette. Men hvis man elsker viden om verden, elsker at hjælpe, blande videnskab og humanisme og lære hele livet, er det skønt!

Der er også ulemper (som man tager det). Der er turnus-ordningen (man bliver “udstationeret” og vurderet det første 1½ år man arbejder), hvor man bliver sendt et tilfældigt sted hen i landet, der er en stooor læsebyrde og flere klager over for lidt tid til familien efter udd.

Og læsebyrden: stor. Men det er spændende, og man slipper for tåbelige novelle-analyser og skønlitteratur :stuck_out_tongue: Så man stresser lidt over ting som er fede at læse, men meget svære at nå!

Hvad man skal være god til? Alt. Naturvidenskab, psykologi, menneskeforståelse/empati, kommunikation, ledelse, team-work, enearbejde, situationsfornemmelse, være åben og kærlig, lukket og pæn, læse tanker, udtrykke sig m.m.
Det siger sig selv at ingen kan det hele. Så Alle læger har stærke og svage sider. Een skaber tillid, tryghed og forståelse, men fik aldrig helt fat i kemien, een er mega videnskabelig, men bare ikke god at snakke med o.s.v.
Til studiet kan jeg anbefale biologi A og så selvfølgelig de adgangsgivende fag. Og som sagt er det meget naturvidenskabeligt. Så det skal du kunne lide!

Nu får jeg skrivekrampe :wink: Tag til “åbent hus” på uni og se ad.[/quote]

Tusind tak for din uddybning kære “P”. Det var meget interessant at læse dit lille roman her, og gid der var flere af dem :slight_smile:

Jeg har snakket med en kvindelig læge, og skal besøge hende på torsdag og forhør hende lidt ang. lægeuddannelsen.

Endnu engang tak, jeg værdsætter svarene.