Ang gennemsnit for kvote 1 på medicinstudiet

[quote=“CKU”:2likov3f][quote=“Dr. Müller”:2likov3f]Har fået svar på mit spørgsmål efter flere forsøg ved forskellige studievejledere:

Hej Mads

Du har ret i din antagelse af en tidlig “julegave” i form af en korrigering af dit eksamensgennemsnit. De to fag, du har haft på A-niveau - kemi og engelsk - ud over de obligatoriske (dansk og teknik), udløser bonus. Du har haft et ekstra fag på A-niveau ud over de krævede 3. Derfor kan dit gennemsnit multipliceres med 1,03. Det beregnes med kun 1 decimal (og der rundes ikke op), så dit gennemsnit vil blive 9,7. Du skal ikke selv sørge for at korrigere dit gennemsnit. Søger du digitalt via http://www.optagelse.dk vil det ske i forbindelse med din ansøgning dér. Søger du via KOT-skemaet, skal de ansøgte uddannelsessteder korrigere dit gennemsnit. Men da det er noget nyt, er det en god idé - for en sikkerheds skyld - at holde øje med, at du nu også får den bonusberegning, du er berettiget til. Har du arbejdet eller på anden måde kvalificeret dig til en mulig kvote 2 ansøgning, kan du i øvrigt overveje at søge i kvote 2, hvor fristen er den 15. marts 2006. Så vil din ansøgning automatisk også blive prøvet i kvote 1. Søger du i kvote 2, kan du ikke søge digitalt.

Med venlig hilsen

Jakob Mørk Hansen
vejleder
Studievalg Fyn
65501065/60111062
[email protected][/quote]

Hermed en ekstra lille tidlig julegave til Dr. Müller: Du tror sikkert ikke på mig, men dit snit stiger faktisk til 9,8 - og ikke kun 9,7 som Studievalg Fyn har fortalt dig. Den besynderlige afrundingsregel som Studievalg Fyn har informeret dig om (altså den om at der ikke rundes op), er IKKE korrekt.

Jeg syntes nemlig at den omtalte besynderlige afrundingsregel var så besynderlig at jeg for en sikkerheds skyld kontaktede Studievalg Fyn. De sagde at den besynderlige regel var korrekt, og at jeg kunne læse om den i Bekendtgørelse nr. 365, §3, stk. 3 - en bekendtgørelse der desværre ikke findes. Vejlederen har dog tydeligvis ment Adgangsbekendtgørelsen (som er Bekendtgørelse nr. 362), og her har hun tydeligvis misforstået formuleringen i §3, stk. 3.

Jeg kontaktede derefter Studievalg København som også umiddelbart mente at der altid rundes ned. De ville dog undersøge det nærmere og kontaktede derfor Ministeriet. Her fik de at vide (de ringede tilbage til mig) at der i virkeligheden anvendes ALMINDELIGE afrundingsregler! Studievalg København ringede derefter til Studievalg Fyn, og de fandt sammen ud af at det var Studievalg Fyn der havde misforstået §3, stk. 3 i Adgangsbekendtgørelse. Studievalg København ringede derefter tilbage til mig og sagde at Studievalg Fyn beklagede deres fejlinformation.[/quote]

Jeg har også modtaget denne mail i dag som følge af dit arbejde:

"Hej Mads

Vi nærmer os jo juleaften … Og det ser ud til, at du får ret i, at dit gennemsnit med bonus vil nå op på 9,8. Vi har fået oplyst af Undervisningsministeriet, at det er de normale afrundingsregler, der skal bruges ved beregning af korrigeret gennemsnit. Så dine 9,5 X 1,03
giver 9,8 (efter afrunding).

Med venlig hilsen

Jakob Mørk Hansen
vejleder
Studievalg Fyn
65501065/60111062
[email protected]"

Så det er jo herligt!

Jeg takker og bukker.

Mange hilsner,
Mads Møller

[quote]Så det er jo herligt!

Jeg takker og bukker[/quote]
Og alle de andre kan det samme - så det flytter næppe meget (bare fór at forstyre julefreden)

[quote=“frold”:2yluygig][quote]Så det er jo herligt!

Jeg takker og bukker[/quote]
Og alle de andre kan det samme - så det flytter næppe meget (bare fór at forstyre julefreden)[/quote]

Ja, “alle de andre” kan gøre det samme - altså “alle de andre” som også har et ekstra højniveaufag; og det er ifølge bl.a. Studiecenter Fyn sandsynligvis ikke en særlig stor andel. Derfor vil ændringen nok stort set ikke have indflydelse på adgangskvotienten i 2006; men for de ansøgere som kan justere eksamensresultatet, kan ændringen være af betydning…især hvis man “ligger lige på grænsen” og “hver decimal tæller”.

Jeg leser dette og lurer; gjelder denne 1,03-regelen også for oss nordmenn? På gymnas her oppe, er det vanlig å ha to fordypningsfag de to siste år. Hvis man så har ett eller to ekstra fordypningsfag, vil vi nordmenn også da kunne gange snittet med 1,03 ?

Hey!!

Jeg tror ikke, at det gælder for jer nordmænd også - desværre!
Reglen gælder kun for eksaminer, der er afholdt i Danmark.

I øvrigt, at det jo rigtigt, at der ikke er ret mange, der har et ekstra højniveaufag, men før var der heller ikke noget incitament til at tage det, og så er jo de færreste (i gymnasiet), der gider at lave mere.

Men det er jo straks en anden sag, når man kan hæve snittet med 0,3, hvis man har et ekstra A-fag - så det vil givetvis også lokke flere hen til fadet!

Vh. Kim

Hej

Hmm… jeg går på HTX, og da vi hørte om at man måske kunne gange sit gennemsnit med noget, blev vi jo rigtigt glade. Men vores skole undersøgte det og fandt ud af at man skal have 5 A-niveau fag for at kunne få lov til det, da reglen åbenbart er lavet ud fra det alm gymnasie. Det synes vi jo var lidt unfair da man ikke (ihvert fald ikke på min skole) overhovedet har mulighed for at vælge mere end 4 A-fag :frowning:

Men nu er der nogen der har fundet ud af at på HTX skal man kun have 4 A-fag for at få lov til at gange sit gennemsnit, eller hvad? Er det noget i tror, altså er det stadig et spørgsmål om tolkning af reglen eller er der blevet lavet særlige forhold for HTX’ere?

Christina (der desværre ikke kan gøre brug af reglen uanset hvad, da hun valgte det 4 A-fag fra da hun fik af vide at det ikke gavnede noget og alligevel ikke var fysik-nørd)

  • hmm… tjaa… egentligt vil jeg bare gerne vide om jeg skal føle mig snydt eller ej hehe :slight_smile:

Du har desværre grund til at føle dig snydt :frowning:

Reglen er at du kan gange dit snit med 1,03 hvis du har haft et ekstra fag på højeste niveau.

I gymnasiet (hvor man obligatorisk har 4 fag på højeste niveau) skal man således have 5 fag på højeste niveau for at kunne gange med 1,03.

På HTX (hvor man obligatorisk har 3 fag på højeste niveau) skal man således have 4 fag på højeste niveau for at kunne gange med 1,03.

Hvis du vil være helt sikker, kan du ringe til et Studievalgscenter og spørge :slight_smile:

[quote=“B”:3s3vh9x1][quote=“herakles”:3s3vh9x1]Jeg tror ikke ændringerne i optagelsesreglerne får nogen stor betydning for adgangskvotienten - da de der søger på kvote 1 og dermed har et snit på <9,6 nok også vil have et snit langt over 8 i de matematiske fag!!

Men er dog lidt nervøs for at 1,03-reglen vil får adgangskvotienten til at stige :frowning: - søger ind til sommer og har et snit på præcis adgangskvotienten ved SDU.[/quote]

Det er vigtigt, at du ikk låser dig fast på at komme ind i år. Den fejl lavede jeg for 1½ år siden, men er siden kommet videre og skal i gang med en anden udd. fra feb. Ville have gode chancer for kvote 2 i år, men nu er ønskejobbet blevet til noget andet :slight_smile: [/quote]til herakles…

kunne det saa ikk vaere noget for dig at maaske ogsaa at taenke paa K2… kender mange der hr samm problem men ikk vil tage den chance det ved at vente paa hva kvotienten blir til d.28.juli…

Til CKU (og andre)…

Man har faktisk kun 2 A-niveaufag obligatorisk på HTX… Dansk og Teknik, der er dog ikke nogen på min årgang der har mindre end 3. Ved ikke hvordan det fungerer på STX. Altså i virkeligheden betyder det ikke så meget for mig, da mit snit nok skal blive højt nok… er bare super nysgerrig, om ikke andet på mine venners vegne.

…Men tror jeg vil ringe derind (studievalgscentret)… :wink:

Så må du gerne skrive udfaldet her.

Hej, jeg er tutor på HTX i Viby J. I den sammenhæng har jeg modtaget lignende spørgsmål omkring den såkaldte Bonus A-ordning; hvor man har mulighed for at korrigere sin adgangskvotient, såfremt man opfylder kriterierne jf. adgangsbekendtgørelsen.

Kriterierne for HTX såvel som de øvrige ungdomsuddannelser er beskrevet på følgende side: http://www.ug.dk/Regionale%20Vejledning … ktion.aspx

Af ovenstående link ses det, at den bonusordningen differentierer mellem elever på den gamle og ny gymnasieordning (årg. 05/06). For at vende tilbage til spørgsmålet omkring, hvorvidt HTX-elever skal have 4 eller 5 A-niveaufag, ses det, at følgende er gældende:

[b]HTX påbegyndt før august 2005 (gamle ordning)
Dansk A, Teknik A + to højniveaufag mere (dvs. 4 A-fag i alt)

HTX påbegyndt efter august 2005 (ny ordning)
1,03-korrektion ved 4 A-niveaufag, mens man kan korrigere sit snit med 1,06 (!), hvis man har 5 fag på højniveau.[/b]

Jeg håber, at det gav svar på Jeres spørgsmål.

[quote=“mackie”:htlod90e]Til CKU (og andre)…

Man har faktisk kun 2 A-niveaufag obligatorisk på HTX… Dansk og Teknik, der er dog ikke nogen på min årgang der har mindre end 3. Ved ikke hvordan det fungerer på STX. Altså i virkeligheden betyder det ikke så meget for mig, da mit snit nok skal blive højt nok… er bare super nysgerrig, om ikke andet på mine venners vegne.

…Men tror jeg vil ringe derind (studievalgscentret)… :wink: [/quote]

Hej Mackie!

Du skriver at man faktisk kun har to A-niveau-fag på HTX: Dansk og Teknik.

Men så vidt jeg ved er det da obligatorisk at have tre A-niveau-fag på HTX, ik’? Dvs. du SKAL vælge et A-niveau-fag ud over Dansk og Teknik…og hvis du vælger endnu et A-niveau-fag herudover, får du korrektionen.

[quote=“CKU”:1ujnmnhl][quote=“mackie”:1ujnmnhl]Til CKU (og andre)…

Man har faktisk kun 2 A-niveaufag obligatorisk på HTX… Dansk og Teknik, der er dog ikke nogen på min årgang der har mindre end 3. Ved ikke hvordan det fungerer på STX. Altså i virkeligheden betyder det ikke så meget for mig, da mit snit nok skal blive højt nok… er bare super nysgerrig, om ikke andet på mine venners vegne.

…Men tror jeg vil ringe derind (studievalgscentret)… :wink: [/quote]

Hej Mackie!

Du skriver at man faktisk kun har to A-niveau-fag på HTX: Dansk og Teknik.

Men så vidt jeg ved er det da obligatorisk at have tre A-niveau-fag på HTX, ik’? Dvs. du SKAL vælge et A-niveau-fag ud over Dansk og Teknik…og hvis du vælger endnu et A-niveau-fag herudover, får du korrektionen.[/quote]

Altså det ved jeg jo ikke 100 %, men den gang vi skulle vælge valgfag stod der ikke at man skulle vælge et 3. A-fag, blot at vi skulle vælge forskellige niveauer, så man fx ikke kun har C-niveaufag. Hehe men nu bliver jeg jo endnu mere nysgerrig. Jeg prøvede at finde det der studievalgscenter… men der er vist ret mange af dem… var det KU’s du mente?

[quote=“CKU”:3oufpulm]
Hej Mackie!

Du skriver at man faktisk kun har to A-niveau-fag på HTX: Dansk og Teknik.

Men så vidt jeg ved er det da obligatorisk at have tre A-niveau-fag på HTX, ik’? Dvs. du SKAL vælge et A-niveau-fag ud over Dansk og Teknik…og hvis du vælger endnu et A-niveau-fag herudover, får du korrektionen.[/quote]

Hej CKU,

Du har fuldstændig ret i, at HTX’ere faktisk har 3 obligatoriske A-fag, nemlig Dansk A, Teknik A + et valgfrit A-niveaufag. Såfremt man vælger endnu et A-fag, har man altså muligheden for at korrigere sit snit med 1,03. Jeg fik vist antydet noget andet i mit første indlæg - beklager.

Årsagen til at HTX’ere “kun” skal vælge ét ekstra højniveaufag sammenlignet med STX’eres to højniveaufag er, at Teknik A tæller som 1,5 A-fag; dvs. det vægter højere på eksamensbeviset.

[quote=“mackie”:30s9blrl][quote=“CKU”:30s9blrl][quote=“mackie”:30s9blrl]Til CKU (og andre)…

Man har faktisk kun 2 A-niveaufag obligatorisk på HTX… Dansk og Teknik, der er dog ikke nogen på min årgang der har mindre end 3. Ved ikke hvordan det fungerer på STX. Altså i virkeligheden betyder det ikke så meget for mig, da mit snit nok skal blive højt nok… er bare super nysgerrig, om ikke andet på mine venners vegne.

…Men tror jeg vil ringe derind (studievalgscentret)… :wink: [/quote]

Hej Mackie!

Du skriver at man faktisk kun har to A-niveau-fag på HTX: Dansk og Teknik.

Men så vidt jeg ved er det da obligatorisk at have tre A-niveau-fag på HTX, ik’? Dvs. du SKAL vælge et A-niveau-fag ud over Dansk og Teknik…og hvis du vælger endnu et A-niveau-fag herudover, får du korrektionen.[/quote]

Altså det ved jeg jo ikke 100 %, men den gang vi skulle vælge valgfag stod der ikke at man skulle vælge et 3. A-fag, blot at vi skulle vælge forskellige niveauer, så man fx ikke kun har C-niveaufag. Hehe men nu bliver jeg jo endnu mere nysgerrig. Jeg prøvede at finde det der studievalgscenter… men der er vist ret mange af dem… var det KU’s du mente?[/quote]

Der findes en del studievalgscentre.

Prøv at gå ind på http://www.ug.dk og tryk på linket “Studievalg” nede i bunden af siden.