ANATOMI-beskrivelse

hej

hvis jeg skal lave en beskrivelse af spytlitlernes anatomi og histologi

er det så, ved anatomien, det samme som at lave en organ-beskrivelse?

Jeg tænker en organbeskrivelse vel mere handler om dets funkton… Men dybest set må jeg melde pas. Meget vand er løbet under broen siden far var ung :slight_smile:

Anatomien er typisk den makroskopiske beskrivelse
Histologien den mikroskopiske beskrivelse og opbygnng

Ingen af de 2 elementer fortæller nødvendigvis noget om funktion og fysiologien. Den mikroskopiske opbygning kan dog indeholde noget om celletyperne som jo inddirekte fortæller noget om funktionen. Syreproducerende celler i ventriklen etc…

Funktion,o

okay det er til min eksamens-pensum

læringsmål lyder f.eks. sådan her for MAVESÆKKEN

• Redegøre for mavesækkens anatomi og funktionelle histologi

• Beskrive mavesækkens bevægelser

• Beskrive mekanismerne for produktion af mavesyre

• Beskrive hvorledes produktionen af mavesyre kontrolleres

Og det med anatomien er sværest FORDI - jeg har min anatomi bog (Hovedet, halsens og de indre organers anatomi) og den går virkelig i dybden

men skal man virkelig også være så dyb når man skal udfylde pensum-liste

Jeg synes du burde skrive en mail til forelæseren i emnet eller kursuslederen for at spørge omkring pensum til et specifikt fag.

1 Synes om

det burde jeg MEN jeg er en kylling lige vedrørende dette emne :smiley:

plus det er et år siden jeg havde faget da det er en re-eksamen 2

de andre læringsmål er intet problem og det er kun det med anatomien og om hvor dybt man skal gå - på 1. semester sagde de vi må selv finde en balance i det det og vi lavede da også en anatomisk beskrivelse af nyrerne MEN der brugte vi netop organ-beskrivelen

Det er måske netop her en forventningsafstemning er endnu mere relevant… :man_shrugging:

Skriv til modul ansvarlig, hun er det venligste menneske og anser ingen spørgsmål for dumme:)

Har gjort nu - hun lød irriteret på mig dog

Men fandt da ud af hvordan og hvorledes