Anæstesiophold og gravide

Hej,
Til brug for en lille undersøgelse (inspiration til osval) vil jeg høre om nogen er jeg ved hvordan de forskellige anæstesiafdelinger stiller sig til gravide ansatte? Både læger og sygeplejersker?

Er det noget de forbyder, og sætter pigerne til andet arbejde end selve narkoseanlæggelse/overvågning/Opvågning eller er stofferne nu så uskadelige at de kan arbejde uhindret videre?

Kunne også være interessant at høre om der er forskelle hospitalerne iml.
Tak for hjælpen :slight_smile:

Jeg tror de fleste steder er gået over til iv narkose (propofol), og kun bruger sevo mv til børn og (tada) gravide (kejsersnit mv).

PS. Nå hvis du er interesseret i anæstesiologi skal du holde dig fra Hvidovre på 9. sem :frowning: Men de skulle efter deres eget udsagn have den bedste introforløb :slight_smile:

Jeg er kommet på amager i anæstesiophold på 9. Det er vist ikke meget bedre end hvidovre?!
Der har de helt afskaffet (eller aldrig haft) introforløb, men lidt undervisning på en time 4 ud af de 10 dage…der er heller ingen fantom til intubering - great når man skal til OSKE om 14 dage!

Deres politik er forresten at for at gå med livrem og seler lader man de gravide undgå OP gangen, hvor der bruges gasser og så lader dem være på sammedagskirurgi med spinalanæstesier.

Jeg er pt i praktik på anæstesiafd i Norge. Her anbefales gravide ikke at arbejde på OP eftersom man aldri helt kan udelukke lækkage af anæstesigasser - men det er op til den gravide selv at afgøre! Studier har vist at anæstesisygeplejersker har en let øget risiko for abort i fht andre yrker, men det skyldes troligt stress pga vagt/skiftarbejd - det er nylig publiseret en studie som viser tredobbel abortrisiko hos gravide der arbejder om natten (jeg kan dessværre ikke huske hvor jeg læste dette…)