Afslag på medicin i år - hvad nu?

Kære Studmed-venner :grin:
Herunder følger et lidt langt opslag - hvis du vil bruge tid på at læse det, og endda tid på at give et råd eller 2, så vil jeg være meget taknemmelig! :pray:t4:

Som overskriften nok afslører; jeg kom desværre ikke ind på medicinstudiet i år.
Jeg havde søgt kvote 1+2+standby på alle 4 universiteter, og sad sammen med min kæreste, med bobler på køl, klar til at finde ud af, om vi skulle flytte fra København til Aalborg i løbet af et par uger, eller om vi måske skulle slå os ned i Aarhus.
Ja - næsen blev godt nok lang, og ens kæphøjhed hjalp ikke rigtig på resultatet :sweat_smile:

Jeg var faktisk ret så sikker på, at jeg var blevet optaget. Mavefornemmelsen, blandet med en tro på at mine kvalifikationer var dét, der skulle til, gjorde, at jeg allerede have planlagt hvordan jeg kunne flytte i etaper, hvis vi skulle forlade Djævleøen.

Jeg har nu rejst mig fra min " :japanese_goblin: :face_with_symbols_over_mouth: :confounded: :triumph: :weary: :exploding_head: :nauseated_face: :sob:" periode, hvor jeg har været helt i kulkælderen, rasende over at jeg ikke gjorde det bedre, og haft lidt for meget medlidenhed med mig selv. Dét giver mig i hvertfald ikke en plads til næste år, og så har jeg bildt mig selv ind, at i år jo egentlig bare var et “prøveår” for mig, for hvis uddannelsesloftet ikke var afskaffet, så ville jeg først have kunne søge til næste år … Ja - det er vist halvsure rønnebær :sweat_smile:

Jeg syntes, at uni-testen på SDU var en træg omgang. Jeg var så uheldig, at jeg i vinters fik en slem hjernerystelse, som slog mig helt ud - og jeg var efterfølgende sygemeldt i 6 måneder, med øget søvnbehov på op til 12 timer i døgnet, tinnitus og dårlig koncentrationsevne + lav læsehastighed. Virkelig en dårlig kombi, når man grundet coronaomstændighederne så ikke havde mulighed for at vise sit værd til en MMI.
Jeg endte med et resultat på 55 points - og det var jo desværre ikke nok.

Mit fagsnit til Aalborg og Aarhus lå på 7,45 - hvilket heller ikke var nok til at blive lukket ind i folden. Dog har jeg fået at vide, at jeg har fået tillagt 1,0 i “særlige kvalifikationer”, så dér er jeg fint med.

Mit snit ligger på 9,1 fra min studentereksamen tilbage fra 2009. Dette spændte ben for mig, på min kvote2 ansøgning til KU, som kigger på end karakterer i helhed. Kvalifikationsmæssigt var jeg også med der.

Min erfaringsmæssige baggrund er som følger:
Uddannet sygeplejerske i 2015.
1 år på Hæmatologisk afdeling.
1 år som konsultationssygeplejerske i almen praksis
2 år på Akutmodtagelsen

Yderligere har jeg stiftet en patientforening, samt været frivillig i en anden patientforening, i 3 år.

Jeg skal derfor til at lægge en slagplan for at optimere chancen for at blive optaget til næste år :pray:t4: Og det er her, jeg har brug for lidt råd fra jer, om hvad der giver mening at bruge tid på, og hvad, der er overflødigt og spild af tid. :relaxed:

Herhjemme har vi talt om, at jeg indtil næste kvote2 process derfor skal arbejde “lønarbejde” på deltid - og forberede mig til prøven den resterende tid. (Tak! for en forstående kæreste!)

Jeg forestiller mig, at dét, jeg skal fokusere på i første omgang, er at få min læsehastighed trænet op. Noget med at sætte et mål, der hedder, at jeg skal læse 5 bøger om måneden, deraf skal 2 af dem være faglitteratur.

Jeg har læst, at nogle træner G:mat - men der er vist delte meninger om, om det er en hjælp? Er der nogle, der har trænet i det, hvor det har givet et udslag? :books:

Jeg har på et tidspunkt læst, at der var en herinde, som kom ind på KU, hvor han i sin ansøgning lagde vægt på at have læst selvstudie i anatomi - er der andre, der har prøvet det, eller kan give et bud på, om det kan gøre en forskel i det skriftlige interview, hvis man kan skrive selvstudie på?

Yderligere har jeg tænkt på, at det ville bygge et stærkere CV, hvis jeg fx. bliver frivillig i Røde Kors? Eller tænker I, at min nuværende baggrund “er nok”?

Ift. fagsnit, der trækkes jeg desværre ned i matematik & kemi, med et snit i de fag på 6,4. Jeg har overvejet at læse det på VUC, for at forbedre gennemsnittet i de fag. ( ØV for, at man ikke kan forbedre ens generelle gennemsnit til kvote 1!)
Er der nogle, som har læst på VUC, og kan anbefale noget ift. om man skal gøre det over et halvt år, som lynkursus, eller andet?

Og så nok dér, jeg virkelig har brug for jer - hvad har jeg overset? Hvor kan jeg optimere min chancer, for at komme ind næste år? Jeg vil det her så meget, at jeg et øjeblik overvejede at gøre brug af den åbne undervisning på universiteterne, og komme til forelæsningerne, bare for at træne min hjerne til den akademiske tankegang :rofl:

Jeg håber, at jeg med dette (måske alt for :see_no_evil:) lange indlæg, kan få nogle bud fra jer på, hvordan jeg kan fremme min chance for til næste år at kalde mig selv medicinstuderende - der bliver igen søgt på alle 4 universiteter, kvote 1+2+standby! :blush:

Alle bedste hilsener
Katja :innocent:

Hej Katja
Unitesten på SDU og AU er en led satan som for de fleste er en udfordring og det er de færreste som kommer ind denne vej i første omgang. Nu skriver du at du havde en hjernerystelse nok har haft en indflydelse på din evne til at præsterer. Derfor blev jeg overrasket over at du alligevel har scoret 55. Da jeg kom ind sidste sommer på SDU var grænseværdien 54,6 hvilket betyder at du under normale omstændigheder var gået videre til MMI på SDU. Så med din hjernerystelse in mind og at du nu kender testen og hvad der forlanges vil det ikke overraske mig hvis du næste år kan score endnu højere og dermed gå videre til MMI på SDU.
Det lyder som en god ide at øge din læse hastighed, da man her vinde meget tid.

1 Like

Jeg vil sige sats på, at få dit fagsnit op på ca. 10 - så burde du stå stærkt på AAU.
(Derudover lagde KU i år især vægt på mat, fysik og kemi)
Du kan i hvert fald nå at læse 4 fag inden næste års ansøgning (2 efterår, 2 forår)
Mit indtryk er, at det er ret “nemt” at få en god karakter på den vis (om det er mig, der er blevet bedre til at studere eller om kravene til eksamen siden jeg tog STX i 2011 er blevet mindre ved jeg ikke - måske en kombi - men jeg var i hvert fald selv igennem både mat A, fysik B, kemi B og engelsk B - og jeg lykkedes med at få 12 i alle fagene)
Derudover kan jeg anbefale GMAT som forberedelse til unitest.:slight_smile:

Held og lykke med det. Hvis du virkelig vil det, så skal du nok lykkedes.

1 Like

Jeg hev min unitest score op med 10, efter at have suppleret matematik A, Sidste år fik jeg 49, og i år 59,33, hvor kvotienten er 59. Jeg trænede ikke G:mat, men tror helt sikkert at det lærer en og tænke i de baner der er nødvendigt, så det ville jeg umiddelbart gøre. Samt måske bare lave en masse matematiske opgaver, da det ofte er den kvantitative del der trækker scoren ned…

1 Like

Hej Katja,
Jeg var så heldig at komme ind på KU via kvote 2 i år, efter at have fået afslag sidste år, med et gymnasiesnit på 8,6. Så det er altså muligt, selv med et lavt snit. Jeg synes derfor ikke, du skal afskrive KU som en mulighed. Jeg havde dog læst en pre-med bachelor (biokemi) i USA, samt arbejdet lønnet i et år på en retspatologisk afdeling som obduktionsassistent i USA. Jeg lagde derfor vægt på, jeg havde læst mange fag, man også vil have på det danske medicinstudiet, hvilket jeg tænker, du også kan gøre med din sygeplejerskeuddannelse. Jeg tror, de lægger meget vægt på, man kan klare den faglige del af uddannelsen, og ikke lige så meget vægt på erfaringer der vil hjælpe dig, når du er færdiguddannet.
Jeg scorede 69 på UNITESTen, men jeg følte også den var virkelig svær at læse op til. Jeg gennemgik naturligvis alle UNITEST prøveset, jeg kunne finde online. Derudover følte jeg, at MCAT prøvespørgsmål hjalp utroligt meget. MCATen minder om GMAT, men det er den test amerikanske medicinskoler bruger. Spørgsmålene er meget sværere end UNITEST, hvilket jeg syntes var en god ting. Du kan finde MCAT spørgsmål på fx. Khan Academy. Under testen vidste jeg, jeg ville blive tidspresset, så spørgsmål der var ekstra svære (dem jeg skulle bruge meget tid på), sprang jeg over, og gik dem igennem til sidst. På den måde lykkedes det mig at besvare alle spørgsmål.

Jeg håber det her lange svar kan hjælpe dig, og jeg ønsker dig alt held og lykke næste år!

2 Likes

Tusind tak for dit svar, Nina! :slight_smile:
Er glad for at høre, at det ikke bare er mig, som synes, den trak tænder - selvom man godt havde hørt, at det kunne være noget af en omgange…
Super ærgerligt, at det lige var i år, jeg skulle rammes af et fortorv i panden, nu man kunne være heldig at komme ind “kun” på testen… :see_no_evil: :see_no_evil:

Vil sætte godt fokus på læsehastigheden - her er sommer og lune aftener med gode bøger jo ikke en hel dårlig start :rofl:

Tusind tak, for at du tog dig tid til at svare! :innocent:

Tusind tak for dit svar, Anped! :slight_smile:
Har været inde og undersøge, samt ringet til diverse steder, hvor jeg kan supplere op.
Dog falder jeg under den, som allerede har en videregående uddannelse, og derfor skal jeg betale op med 10.000 kr. pr. fag… :lying_face:
Men - det må være præmissen så…
Hvis du har et sted, du kan anbefale, eller en anbefaling på, om du læste ved fremøde, eller online supplering, så modtages det med kyshånd!

GMAT får jeg fingrene i, og vil give mig i kast med! :slight_smile:

Tusind tak for dine meget brugbare råd - dem sætter jeg pris på!

Tusind tak for dit svar, Jacob!
Og tillykke med optaget! :partying_face:

Det er godt nok en forbedring - og underbygger planen om, at det er matematik, der skal hives op i!
Scorede 64 points i den sproglige del, og kun 49 i den matematiske, så det var ret markant, at der skal forbedres der - hvilket jeg vil bruge de næste måneder på :nerd_face:

Ha’ en fantastisk studiestart! :innocent:

1 Like

Tusind tak for dit meget brugbare opslag, Fabian! Og tillykke med optagelsen på KU!
Sikke et imponerende CV! Var det med øje for at læse medicin i Danmark, du læste + arbejdede i USA, eller kom den drøm først til senere?

Det er yderst brugbart for mig, at være ekstra opmærksom på koblingen med at lægge vægt på den faglige del og om at kunne klare det, og ikke i lige så høj grad, om hvilken erfaring, jeg har - mange tak for den vigtige pointe, som jeg vil tage med til næste år! :slight_smile:

Hold da op, et resultat i UNItesten! Virkelig flot! Vil gøre brug af de prøvespørgsmål, som du nævner - brugte selv strategien med at gemme spørgsmål til sidst som jeg umiddelbart ikke kunne svare på, men begik nok den fejl, at læse dem “for meget” igennem, før jeg sprang videre, og set i bagklogskabens lys, var der lidt spildtid der, da jeg så på ny skulle læse dem igennem igen, da jeg reelt skulle til at svare på dem.

Ha’ en rigtig god studiestart! Håber, at jeg til næste år kan spørge dig til råds igen - denne gang om studiestart :sweat_smile: :innocent:

Man kan tage det som selvstudie for 500 kr(:
Jeg faldt selv under denne regel og tog engelsk B som selvstudie.
Dog nåede jeg at læse mat/kemi/fysik op med fremmøde, men jeg vil sige jeg lærte 20% i undervisningen og 80% ved youtube. Gymnasiekemi og Jim McLean (på youtube) var vejen frem for mig! :relaxed: så vil sige selvstudie med disse fag kan sagtens lade sig gøre.
Dog kan jeg (hvis du vil ofre penge på fremmøde godt anbefale der, jeg læste - kan sende det i en pb evt.)

1 Like

Hej Anped!
Dét frister mig lidt ( læs:meget!) at tage det som selvstudie… Må jeg høre, om hvor du gjorde det?
Har nemlig ringet til forskellige steder, den sidste jeg talte med, var en studievejleder, som lidt vrissende formanede mig om, at nu havde jeg jo fået betalt en uddannelse af samfundet, og derfor kunne jeg ikke lægge dem mere til last, hvorfor jeg skulle betale op med 10.000 pr. fag - også selvom det var onlinekurser…
Jeg har ikke hørt om selvstudie hos nogle af dem, jeg har talt med - og må ærligt indrømme, at jeg heller ikke lige kan finde det, når jeg prøver at søge frem…
Har dog også gjort op med mig selv, at jeg jo må lægge alt, jeg kan i det, for at optimere mine chancer til næste år - så jeg vil med glæde gerne have tilsendt en pb-besked med en anbefaling på et godt sted at læse :slight_smile: :slight_smile:

VUC har online forløb dem har jeg selv taget og ja de koster ca. 500 kr pr fag. Jeg tog dem i Aarhus.

Vh. Annette

Tak for dit svar, Annette!

Tog du som selvstudie eller online? Og faldt du under reglen om at have en videregående uddannelse, eller hvordan?
Og kan du anbefale det, eller hvad tænkte du om det? :slight_smile:

Hej jeg har taget mat A på Ålborg handelsskole som selvstudie for 1200 kr - så fik jeg pensum og en vejleder tilknyttet og skulle aflevere 4 obligatoriske afleveringer og så til skriftlig og mundtlig mat.

Jeg læste kemi b på VUC Århus for 500 som selvstudie

Brugte i begge fag YouTube til at lære fagene.

Jeg har taget uddannelse tidligere derfor blev det selvstudie som faktisk passede mig rigtigt godt !