Afskaffelse af Kvote 2?

Sad forleden og hørte et indslag i radioen om at kvote 2 skulle helt og adeles afskaffes…. Kan det være rigtigt???
Jeg ved fra mig selv af, hvis det ikke havde været for kvote 2 havde jeg aldrig nogen sinde kunne blive læge. Jeg har brugt 2 år på at samle mig nogle relevante erfaringer, og skal det nu være forkert at jeg som er 100% sikker på at jeg vil være læge, aldrig skal kunne blive det, pga. at jeg som 17 årig knægt ikke kunne tage mig sammen til at lave mine afleveringer og synes at der var mere i livet end skole?
Nu er jeg så i den heldige situation at jeg er optaget, med hvad med de mange som der kommer frem over i tiden.? Mener ikke det kan være rigtigt at man skal kunne komme lige ud fra gymnasiet som 18 årig med et gennemsnit 11 og fordi man evt. havde knap så mange eksamen nerver som ens side kammeraten og tænke - når ja det kunne måske være meget sjovt at blive læge - …
ved godt at det ikke er sådan i alle tilfældene men jeg kender da en del stykker…
Hvem siger for resten at man bliver en god læge bare fordi man har høje karakterer? Og er det ikke mindst lige så vigtigt at blive mentalt moden inden man begynder på studiet?

Er du sikker på at der snakkes om en komplet afskaffelse af kvote 2? … personligt har jeg forstået det således at point systemet i kvote 2 skulle fjernes, til fordel for en slags opkvalificeringsstrategi i stedet, noget jeg personligt synes er en god ide (om man har penge til et højskoleophold eller ej sir ej heller noget om dine kvalifikationer til lægestudiet // erhvervet)

men der er en del forvirring om hvad der menes, har også hørt om folk der mener at det bliver fjernet fuldstændig, samt folk der snakker om en løbende begrænsning af kvote 2 optagelsen, hvor den bliver minimeret 5 procent-point pr. år, ingen af delene lyder særligt realistisk synes jeg, men synes dog klart kvote 2 skal bevares, omend ikke nødvendigvis i nuværende form. På dette område er SDU klart foran AU og KU hvis du spørger mig.

så vidt jeg forstår på det, er det sådan som du også skrive at man kan opkvalificere… men kun hvis man ligger lige ved grænsen til optagelse.
Altså ikke hvis du har 8 i snit!!

Jeg synes heller, ikke det er så godt, hvis man afskaffer kvote 2 helt, og det er det, jeg har forstået, man vil?? Jeg er lige kommet ind vha. kvote 2 i København, og jeg var heller aldrig kommet ind, havde det ikke været for kvote 2. Jeg kunne ikke tage mig ordentligt sammen i gymnasiet, for jeg troede, jeg skulle være civilingeniør, og det krøver næsten intet i gennemsnit. Men det gik hverken værre eller bedre, end at jeg ombestemte mig, da det var for sent at ændre snittet. Det der istedet skete, var, at jeg læste civilingeniør på DTU i et år på en retning, der hedder teknisk fysik, og som i al beskedenhed er den sværeste, der er. Jeg fik et snit på næsten ti en halv, og hvis ikke det kvalificerer, så er der ikke meget, der gør, men det ville bare ikke nytte noget uden kvote 2, for i kvote 1 er det jo udelukkende gym-karakteren der tæller. Man bør ikke straffe folk for den umodenhed de udviser i gymnasiet, og det er lidt hårdt, hvis man skal gå glip af sin drømmeuddannelse, fordi man ikke fattede konsekvenserne af sine dårlige karakterer og sin dovenskab, dengang man stod midt i det.

http://presse.uvm.dk/nyt/pm/pm250604.htm?menuid=0515

tak for linket… begrunder jo kun det vi siger hmmm