Ændringer af optagelseskrav fra 2008

Først og fremmest tak for en rigtig god, brugbar og let tilgængelig hjemmeside!
Jeg har fulgt med i debatterne her på studmed igennem længere tid, som forhåbentligt kommende medicinstuderende (har netop afsluttet 2.HTX, og regner med om at tage et par år “off”, når jeg er færdig der, for at samle nogle point).
Mit spørgsmål går på de ændringer som mange videregående uddannelser vil have fået til skoleåret 2008. Jeg ved at medicinstudiet, ved flere af fakulteterne, fra 2008 kræver mat. A, dansk A samt kemi, fysik og engelsk på B-niveau. Ved nogle eventuelt om der vil ske andre revideringer af studiet (har hørt at antallet af kvote 2 pladser, måske skulle skæres kraftigt ned)?
På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh. Mona M.S.

P.S.: Stort tillykke til de alle de nyoptagne medicinstuderende - og et “op-med-modet” til de der ikke måtte være så heldige.

tror faktisk du har fat i noget af det rigtige… men ville dog nægte at tro, at man ihvertfald på sdu ville accepterer de ændriger der nok er på vej grundet, at færrer kvote 2 optaget dropper ud fordi de netop på sdu er så afklaret med deres valg af studie… så håber egentligt på, at de andre universiteter følger sdu’s eksempel…

har endda hørt, at man på KU vil ned på 10% til k2 ansøgningerne fra 2008… men ska nok undersøge det nærmere hvis ikke nogen er hurtigere…

abdi

Sad lige og surfede rundt i de gamle indlæg, og så faldt jeg over dette…
Jeg gik herefter ind og fandt reglerne for kvote 2 2008(reglerne er vist lige kommet) " http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2187 ", og kunne se, at kvote 2 fra 2008 alene bliver baseret på karakterer fra nogle bestemte fag fra gymnasiet… Det vil altså sige, at alt det med en motiveret ansøgning er slut…
Er det det så bare mig, eller er der ikke utroligt mange mennesker, som risikerer at blive fanget i noget shit her… Hvis folk lige nu er i gang med at samle point til kvote 2, men ikke har point nok til ansøge i 2007, så har de vel lavet en masse spildt arbejde??

Jeg har også lige læst det, det lyder næsten til at det er umuligt at komme ind hvis man ikke opfylder kvote 1 krav (eller næsten).
Så alle med andre kvalifikationer end gode karakter bliver sorteret fra. Så er det jo spørgsmål om det er godt at dreje studiet i den retning. Men der er vel ikke noget at gøre ved det. :frowning:

Men så vidt jeg har kunne læse mig frem til så vil KU ikke kigge på karakterer på den måde de vil gøre på SDU og AU… altså KU vil optage folk på samme måde som før… de har bare færre pladser.

Det undre mig bare at det bliver KU der fra 2008 bliver det eneste universitet der kommer til at optage folk med lidt lavere snit, når det indtil nu har væet SDU der har været kendt for at optage rigigt mange gennem kvote 2 og lægge mindre vægt karakterer osv

Jeg mener at have læst herinde, at SDU vil kæmpe for at beholde deres nuværende ordning- jeg kan dog ikke finde tråden. Der vil nok komme færre k2 pladser, men da de er glade for ordningen (ligesom mange forhåbningsfulde ansøgere- heriblandt mig selv), vil de prøve at beholde den.
Og det kan der vel godt argumenteres for er en god idé? Som abdi siger er der en lav frafaldsprocent på SDU k2.

Jeg håber at de vil kæmpe for det, men hvis man læser hvad der står på deres hjemmeside, så skriver de selv om de her to trin de vil optage folk efter hvor trin 1 udelukkende går på karakterer, dvs dem med de laveste karakterer aldrig vil kunne få en chance, heller ikke selvom de fx samler en hel masse points på andre måder. :x

Jeg synes denne ordning, lugter lidt af en smart måde at afskaffe kvote 2 på. Man kalder det bare en omstrukturering af kvote 2, men hvad det virkelig er, er en nedlæggelse. Man lader udtrykket “kvote 2” bestå, i et naivt håb om, at folk ikke gennemskuer, at det bliver nedlagt.
Personligt har jeg aldrig haft noget imod kvote 2 har eksisteret, men jeg må ærligt indrømme, at jeg godt kan se ideen i, at det kun er karaktererne, der tæller når man ansøger et studie… Jeg synes bare, det er sørgeligt, at man ikke spiller med åbne kort, og siger det som det er. Dette er jo faktisk en afskaffelse af kvote 2.

Hej Alle!

Det kan måske berolige alle mulige K2’ere, at universitetet i samarbejde med MVTU (Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling) har lavet et udredningsarbejde ang. studenteroptaget på enkelte videregående uddannelser og om tilpasninger/ændringer af optagelsesreglerne - specielt pga. det øgede antal udenlandske studerende.

Generelt er udvalget nået frem til, at der praktisk talt ikke er nogen forskel i gennemførelsesforudsætninger for en student med eks. 9,7 og 10,3 i snit, hvorfor man er ved at forberede et helt nyt optagelsessystem, muligvis med optagelsessamtaler.

Det nye system træder dog først i kraft omkring år 2010, når gymnasiereformen er fuldt implementeret.

Læs her: (PDF-format)

http://videnskabsministeriet.dk/portal/ … 180359.PDF

Mackie- link?

Haha allerede i 2010? Great! :smiley:

Linket er i indlæg 3

Er der noget i vejen med linket??? Det virker fint på min comp…

Underligt- det virker ikke på min… :shock:

"Udvælgelsesproceduren ændres: Optagelse i kvote 2 på medicin fra 2008
Universitetet ønsker at videreføre særlige optagelsesprocedurer, hvor halvdelen eller flere optages på baggrund af en særlig udvælgelsesprocedure, der består af 2 trin:

Trin 1: Der udvælges et antal ansøgere på baggrund af karaktergennemsnit i de udvalgte fag: Dansk A, Engelsk B, Matematik A, Fysik B og Kemi B
Trin 2: De udvalgte ansøgere fra trin 1 inviteres til at deltage i forskellige nyudviklede test og interviewformer, som bl.a. tester potentiale, motivation og studieegnethed. Blandt disse tilbydes et antal en studieplads på medicin.

Udvælgelsen vil således ikke længere finde sted på baggrund af kvalifikationsvurdering og motiveret ansøgning"

http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2187

Det er hvad der står om kvote 2 på det link du ikke kan få til at virke :slight_smile:

Sikke noget. Men de må næsten være blevet presset til det, for da vi dukkede op første dag snakkede de ellers meget varmt for lige netop den gamle metode.

Mike

Hmm… nu ved jeg ikke om det er rigtigt at KU stadig vil optage folk på kvote 2 som nu (bare færre pladser), men det håber jeg da. Men det de gør på SDU er jo vildt stenet… men i det mindste så hjælper det alle dem der klarede sig godt i de relevante fag men som er motorik-, kunst-, musikspassere osv. Nu ved jeg godt medicinstudiet er ret alsidigt, men det har altid været mig en gåde hvorfor nogen engang har syntes at det var en skide god ide at vælge folk ud fra det samlede gennemsnit frem for ud fra de fag der har relevans… det kan jo være fuldstændigt ligegyldigt om man fatter noget af musik (for eksempel) hvis man skal fysikprofessor, ja… eller læge for den sags skyld.