ADHD og medicinstudiet

Hej er der nogen af jer medicinstuderende der har ADHD eller kender nogen på studiet der har?
Hvordan klarer I/de sig?

1 Synes om

Hej

Jeg har ADHD, og klarer det fint, men det kan selvfølgelig være udfordrende til tider. Jeg tager methylphenidat, hvilket hjælper en hel del, men det løser jo ikke ens problemer hvis man ikke samtidig har gode studievaner. Jeg blev først diagnosticeret indenfor de seneste par år, så er stadig rimelig ny til at finde ud af det hele.
Du må endelig skrive hvis du har nogle spørgsmål :blush:

Fedt, tak for svar :slight_smile:

Skal du til at i gang med 4. semester her efter nytår? Hvordan har det været de første semestre?
Har du opnået gode studievaner eller måske endda haft det før du startede?
Hvis det ikke er for personligt: vil du fortælle mig hvad dine største udfordringer med ADHD’en er eller har været før du begyndte at få medicin?
Og hvordan hjælper medicinen dig?

Jeg er i gang med udredning, venter på at komme til psykiater og har netop landet et godt nok fagsnit til at være ret sikker på optag i 2022 :slight_smile: har dog en del udfordringer jeg håber at få noget hjælp til.
Jeg er ret så sikker på jeg får diagnosen og håber medicinsk behandling kan hjælpe mig et stykke vej, men tror også undervisning i kognitive strategier vil hjælpe.
Hvad har du oplevet i dén retning? Har det været et godt forløb da du fik diagnosen og fremefter?

Jeg skal til eksamener her i januar, og så starter jeg på 5. semester til februar :slightly_smiling_face:
De første semestre var meget udfordrende, til dels også fordi jeg startede en måned inden corona lukkede det hele ned. Jeg arbejder stadig på at optimere mine studievaner, og jeg føler at jeg har ret godt styr på det nu, men det var ikke noget jeg havde inden jeg startede på studiet.
Der plejer at blive afholdt kurser i studieteknik ved studiestart, da det er noget mange har svært ved, og det er også noget af en omvæltning ift. hvordan tingene fungerer på gymnasiet.

Min største udfordring er primært koncentrationsbesvær, især når jeg skal sidde ned i længere tid og fokusere på at læse, eller se en forelæsning. Den effekt jeg har oplevet af at tage medicin er forbedret impulskontrol. Der kommer mere ro på mine tanker, og jeg kan strukturere min hverdag, og lægge en plan for hvad jeg skal læse, handle ind, træne osv. så jeg ikke glemmer ting.

Mit forløb ifm. udredning for ADHD har været godt. Jeg har prøvet flere typer af medicin, og forskellige formuleringer af disse. Jeg så en masse videoer på YouTube omkring forskellige studieteknikker, og efter jeg begyndte medicinsk behandling kunne jeg rent faktisk implementere disse teknikker. Men det er vigtigt at sige at ADHD-medicin kommer med nogle bivirkninger, og det er vigtigt at opveje dem ift. de gavnlige effekter :sweat_smile:

1 Synes om