Adgangskvotienter på universiteterne 31. juli

Jeg synes det kunne være fedt, hvis folk kom med deres GÆT på hvad de tror at adgangskvotienterne bliver efter den 31. juli.
Man må gerne begrunde sine tal :slight_smile:

Nu er de som følger:
[color=#FF0000]KU: 10,8 … SB: 10,5
Aarhus: 10,1 … SB: 9,8
Syddansk: 10,0 … SB: 9,9
Aalborg: 9,8 … SB: 9,7
[/color]

Mit gæt:
KU: 11,0 … SB: 10,6
Aarhus: 10,4 … SB: 10,0
Syddansk: 10,1 … SB: 10,0
Aalborg: 10,0 … SB: 9,8

Begrundelse: I gotta feeling…i hvert fald stiger det!

[quote=“Alnico”:33t6qtcs]

Begrundelse: I gotta feeling…i hvert fald stiger det![/quote]

Hvordan kan det være du er sikker på det stiger?

Det er helt klart en mulighed at det stiger, men det ville ikke undre mig hvis det mere eller mindre var stagneret der hvor det er nu.
Og forresten er det den 30. juli får svar :slight_smile:

Det virker som om du kommer til at gøre folk unødvendigt nervøse for deres chancer. Hvad med bare at vente og se?

Jeg har et spørgsmål, kommer adgangskvotienterne ud klokken 00.05 den 30, eller er det blot om man er optaget eller aj som kan ses på diverse af universiteternes hjemmesider?

Nok det sidste, men det er ikke udelukket at KOT.dk også er opdateret med det statistiske på det tidspunkt…

Kvotienterne bliver da normalt frigivet ved midnat. DR har de seneste år haft kvotienterne på de mest populære studier stående på deres hjemmeside umiddelbart efter klokken 00:00 d. 30. Så reelt kan man se, om man er blevet optaget på den måde :slight_smile:

Jeg tror det falder lidt, eller i hvert fald står det ret stabilt. Der er flere der har søgt ind på universiteterne, men kigger man på det isoleret og overordnet på det, så er der 800 færre der har søgt medicin (som 1. prioritet) i år ift. sidste år- KU og AU har tabt ansøgere mens SDU er ca. status quo… Folk har søgt mere bredt i år end de gjorde sidste år.

Hej :slight_smile:

På nær Københavns Universitet tror jeg ikke på, at der vil komme et fald i adgangskvotienterne. Grunden til at jeg ikke tror der vil ske et fald i adgangskvotient i de tre andre universiteter skyldes, at der nok sad mange som mig i år og tænkte ‘jeg må have et højere adgangskvotient end sidste år, for at have gode chancer i år’ og derfor vil man kæmpe for at det vil lykkedes. Jeg tror ikke et fald på de omkring 200 ansøgninger vil give et fald i snittet på AU - især pga. det nævnte begrundelse. Dog tror jeg på et fald i KU, fordi de ca. 400 ansøgninger er et rimelig stor fald. :slight_smile:

badoo: nu spørger jeg måske dumt, men skal lige være sikker. Når de siger at vi får svar d. 30, vil det så sige at vi d. 29 juli kl. 00:05 kan se svaret, eller er det først d. 30 om natten vi kan se noget? Hvis det er det andet mulighed, så burde det vel hedde d. 31, da det er over kl. 24 om natten? Undskyld forvirring, håber du forstår hvad jeg mener. :oops:

Spændende tråd i øvrigt :slight_smile:

De blev offentliggjort så snart datoen skiftede til offentliggørelsesdatoen, det år jeg skulle have mit brev (fra 23:59:59 til 00:00:00).

Ok, tak for svaret :slight_smile:

Jeg gør det dem da ikke nervøse, der håber jeg da ikke :slight_smile:
… selvfølgelig venter jeg og ser, men det kunne da stadig være spændende at se hvordan andre end mig forholder sig til det.

Hej Badooo og Amina, hvor er det I har set, at ansøgertallet til medicin som 1. prioritet er faldet ?

Jeg vil sætte stor pris på et link eller bare en forklaring på, hvor I har set, at ansøgertallet til medicin som 1. prioritet er faldet. I al fald krydser jeg fingre for lavere adgangskvotienter. Så kan det være, at nogle af os andre håbefulde kommende studmed’er har en chance for at kunne komme ind på studiet via kvote 1. Jeg ligger selv i farezonen, da mit snit er lige på grænsen mellem en standby plads og intet optag.

[quote=“Studmed2012”:1yl2zp8p]Hej Badooo og Amina, hvor er det I har set, at ansøgertallet til medicin som 1. prioritet er faldet ?

Jeg vil sætte stor pris på et link eller bare en forklaring på, hvor I har set, at ansøgertallet til medicin som 1. prioritet er faldet. I al fald krydser jeg fingre for lavere adgangskvotienter. Så kan det være, at nogle af os andre håbefulde kommende studmed’er har en chance for at kunne komme ind på studiet via kvote 1. Jeg ligger selv i farezonen, da mit snit er lige på grænsen mellem en standby plads og intet optag.[/quote]

Hej Studmed2012 :slight_smile:
Hvis du ser på nedstående link: http://jp.dk/indland/article2490029.ece , kan du se de mest populære uddannelser for i år. På samme side kan du se ansøgertal. Der står at lægevidenskab på Københavns Universitet i år har fået 1645 ansøgere og at Århus Universitet har haft 727 ansøgere. Hvis man går ind på http://ug.dk og slår medicin op, hvor du så kan se ansøgere for 2010 vil du se at de to Universiteter, København og Århus har haft hhv. 2023 og 941 ansøgere sidste år :slight_smile: Altså er der sket en fald på de to Universiteter. Dog er der sket en lille stigning mht. Syddansk med ca. 11 personer :slight_smile:

Tal fra KU
http://studier.ku.dk/optagelsesstatisti … -alt/sund/

Det er klart at i år har KU registeret et fald i antallet af 1.priotetsansøgere. Husk do på at tidligere var der mange der søgte uden at opfylde relavente krave til at kunne søge ind på Lægestudiet. I de senere år har optagelsesudvalget strammet op mht kravene. Tidligere var der mange der “bare” søgte uden at opfylde niveau, eller karakterkrav i visse fag. Dette resulterede i mange afslag på medicin. I virkeligheden var det altid omtrent 1600 ansøgere som var kædte på at slås om studiepladserne. Så rent statistisk er der ingen betydning om det faldende antal ansøgere på medicin. Der skal være meget mere til for at kvotienterne falder ifh de forgangne år- ihvertfald på KU ! rigtige mange af de 1600 ansøgere har meget højt gennemsnit (spørg mig ikke hvor jeg ved det fra :roll: :slight_smile: