Adgangskvotient i Sverige og erfaring

Hej alle studmedere

Jeg håber I kan hjælpe mig med at besvare et par spørgsmål vedr. optag på medicin i Sverige.

sp. 1
Jeg har kigget på adgangskvotienterne for svenske universiteter og de befinder sig for nærmest alle universiteter over den bedste karakter 20. Hvordan hænger det sammen? Har de en gangeregel som den, vi tidligere har haft i Danmark?

sp. 2
Der er flere kvoter i Sverige ift. Danmark. Jeg ved, at det er muligt at forbedre sit snit i Sverige efter eksamen. Er det korrekt forstået, at dette ikke gælder for kvote BI?

sp. 3
Er der har lyst til at fortælle om deres erfaringer med at søge medicin i Sverige?

På forhånd tak for svar.

Mvh.
Jens

Det er noget nær umuligt at blive optaget i Sverige med mindre du har 12 i alt, så vidt jeg ved.
Jeg undersøgte det, da der var uddannelsesloft - men de har en højskoleprøve, der minder om unitest som vores kvote 2 - dog er svensk ordforståelse en del af testen, så det kan være en udfordring som dansk. (Dog er der utallige af tidligere prøver tilgængelige online, så der er god mulighed for at øve sig, og en stor del af spørgsmålene er matematisk/logisk tænkning)
Vær opmærksom på at fysik A også kræves, da fysik B i Danmark ikke svarer til fysik B i Sverige.
Men ja det er kun i “kvote 1” du kan forbedre dit snit i Sverige - i “kvote 2” er det højskoleprøve, men hvis to personen har lige høj score i prøven så er det karaktersnit som afgør det.

Jeg ved at @Klaudini tidligere har skrevet om det:

sp.1
I Sverige er den højeste kvotient 22.5 dvs 20 + 2,5 som kaldes merit (man fåer merit for specielle kurser etc).

sp.2
Man kan forbedre sit snit hvis man gåer på komvux der man skriver eksamen på kursus som man vil få højere karakter på. Men då hamnar man i kvote BII (kompletteringsgruppen) og ikke kvote BI. Kvote BI er de som ikke forbedret sine snit efter eksamen (direktgruppen). Og snittet for at komme ind i medicin via kvote BII er højere end for BI, hvis jeg husker korrekt.

sp3. Ja det er meget svært at komme ind. Dog kan du skrive en højskoleprøve (HP) som består af matematik, svensk, og engelsk. Man ska have mindst 1,65 af 2,0 for at komme ind på en lægeuddannelse i Sverige (det er 160 spørgsmål totalt). Jeg tror det mindste HP resultat som en student kom ind på i Sverige (ikke i Lund eller Karolinska) var 1,65.

I Stockholms Karolinska kan man blive antagen via altenrativt urval (PIL) der man forst ska ha mindst 1,5 på HP og sen så ska man lave en begåvningstest og levnadsbeskrivning. Til sidst så ska man genomgå to intervjuer med læge og psykologer. Intervjuerna sker med udgangspunkt fra levnadsbeskrivningen.

1 Synes om