Adgangskvotient 2020

, ,

Hej allesammen.

Jeg har i går fået mine endelige standpunktskarakterer, og har sikret mig et snit på omtrent 11,3-11,4, men er enormt nervøs for, at det ikke er tilstrækkeligt. Jeg ved vel og mærke, at ingen principielt set kan komme med et svar på, om det er nok til at blive optaget på et af universiteterne, men tror i, at det er uhørt, at jeg kan komme ind med et sådant snit? Jeg ved, at det er et “cliché” spørgsmål, men jeg kan i den mest bogstavelige forstand ikke sove om aftenen af stress over, hvorvidt jeg har en reel chance, eller om jeg allerede nu skal indstille mig på, at jeg muligvis ikke bliver optaget, så undskyld, at jeg belemrer jer med mine muligvis unødvendige bekymringer, men jeg ville sætte stor pris, såfremt jeg med jeres hjælp kunne danne mig et nogenlunde overblik over, hvad jeg realistisk set kan forvente.

Tak på forhånd. :slight_smile:

Adgangskvotienten var ikke engang så høj nogle steder sidste år, og i år er hurtigstartsbonussen jo blevet afskaffet, så selvfølgelig kommer du ind.

1 Synes om

Det var også min egen umiddelbare tanke, men min studievejleder sagde, at nu hvor der er corona, der kunne snittet muligvis stige, og det var der, at min bekymring blev vækket, men det er jeg super glad for, at du tror. :laughing:

11.3 med bonus, hvis jeg klarer den sidste eksamen fint, 11.4.
Nej jeg troller ikke.

Jamen, at 11.3 er dit snit efter bonus og ikke før bonus, er en vigtig detalje. Hvis du ender med 11, 3 efter bonus, jamen så tænker jeg, at du har en ekstremt god chance for at få en plads på en af de 4 universiteter. Du kommer måske ikke til at have have snittet for at få en plads på KU, men på de andre universiteter har du en meget meget god chance for optagelse…

Nu håber jeg på KU, men vi må se det an med tiden. Tak for hjælpen. :blush:

Hej, jeg sidder selv med den samme spænding. Hvilken bonus taler i om her? 5 A-fag? :slight_smile:

1 Synes om

Lige præcis. De 1.03.

Det er så ærgerligt, at man ikke længere kan gange med 1,08, og så antages det af mange, at snittet vil ligge på nogenlunde det samme, hvilket jo er helt absurd, men vi må krydse fingre for, at det falder. :woman_shrugging:t2::smile:

Jeg sidder også selv med samme tanker, men min snit er en den lavere en dit, men havde hørt, at adgangskvotienterne ville falde med omkring 0,5 over alle uddannelse. Er det offentlige tal der siger, at de vil forblive det samme eller stige? Bliver nemlig mega nervøs.

Okay. Jeg har selv været lidt omkring, så det er egentlig mit held, at hurtigstartsbonus fjernes… Men jeg tror bestemt ikke, du har noget at være nervøs for med et snit på 11,3-11,4. Det er jo svært at spå om, men selv hvis de ekstra ansøgninger ligefrem skulle gå hen og udligne afskaffelsen af hurtigstartsbonus, er du jo sikker.

Tror man kan forvente, at snittet falder 6-7%, nu hvor 1.08 bonus afskaffes. Ikke alle gjorde brug af bonusset, så derfor falder det ikke med 8%. På samme måde kan man vel forvente, at snitte vil være 1-3%(?) højere end normalt, grundet til corona. Jeg forventer, at snittet på KU vil ende på 10,4-10,6 (uden bonus).

1 Synes om

Selv om ingen kan vide det med sikkerhed vil jeg godt lægge hovedet på blokken og sige at du intet har at bekymre dig om. Det med at corona-situationen vil få snittet til at stige vil ikke have samme indflydelse over alle uddannelser. Andelen af studenter der har snit på over 11, før den nu afskaffede bonus, hænger ikke på træerne. Typisk er disse typer studenter også ret målrettede i deres uddannelsesliv og er mindre tilbøjelige til at tage et eller flere sabbatår. Så selv om der kommer 5000-10000 ekstra ansøgninger på landsplan så vil 95+ % af disse have et snit lavere end hvad medicin kræver. Derfor tror jeg ikke det flytter særligt på de uddannelser der i forvejen har en høj adgangskvotient. Snittet på KU bliver omkring 10,5 - det er midt bedste bud - og også det jeg har brug for :slight_smile:

1 Synes om

Det krydser jeg også fingre for🤞Håber det du siger er det kommer til at ske, uden man self. kan være sikker på noget.

Jeg har brugt (for) lang tid på at sidde og se på statistik og fordeling af karaktersnit, antal af ansøgere, trends henover de sidste 15 års optag etc. Alle beregninger jeg har lavet ender med i værste fald et overordnet fald i adgangskvotient på omkring 4 % og i bedste fald 7%. Det placerer snittet mellem 10,3 og 10,7 for KU. Hvis ikke det bliver sådan, så er der noget jeg har overset at tage med i beregningerne, eller også har et par hundreder 12-snits studenter siddet og gemt sig i et par år for lige pludselig at ville studere medicin netop i år. Det kan jo ske, men jeg tænker at det er usandsynligt.

6 Synes om

Det var rimeligt skarpt ramt :smiley:

Også spot on :smiley:

5 Synes om

Så føles det heller ikke helt spildt at have siddet og lavet alverdens mærkværdige projektioner og regnestykker der kunne give mig ro i sjælen :slight_smile:

7 Synes om