Adgangskoefficienten for medicin studerende 2009

[b][size=4]Hej derude :smiley:
Jeg ville lige høre om der nogen der tror adgangskoefficienten for medicin ansøgerne i år vil stige over 9 og hvis ja hvor meget tror i så?
Jeg er selv snart student og mangler kun to eksamner… Mit snit kommer til at lægge omkring 9,0 eller 8,9 (altså med bonus). Og jeg brænder for at søge ind på medicin studiet… Så ville gerne vide hvor i tror den vil lægge? Håber der nogen herinde der vil hjælpe mig

Tak på forhånd… Semmaaaa [size=150][/size][/b]

Hej Sema,

Det er meget svært at sige hvad vi “tror” den kommer til at ligge på. Vi kan i realiteten alle gætte, men det bliver jo ikke realistisk.
Dog skal det pointeres at den i år lå på 8,8, hvilket var ekstremt lav i forhold til hvad den plejer at ligge på. Og man hører jo tit at den vil stige i år. Hvor meget den vil stige, er der selvfølgelig ingen der kan vide, men MIT gæt vil være, at den vil ligge over 9.
Håber du kommer ind, hvilket du sikkert også gøre, hvis du brænder for det, om det så bliver i år eller om 5 år.

Held og lykke.

Glemte lige at tilføje, at det altså er KU jeg snakker om. Den plejer at være lidt lavere på SDU og AU. Men det kan du jo se på universiteternes hjemmeside. Plus, der er flere tråde her på hjemmesiden, hvor snittet for i år bl.a. har været diskuteret.

Ja … jeg ved godt der er flere indlæg, men jeg kunne ikke rigtig finde dem igen. MEn tak for dit svar, så må jeg se om jeg kommer ind :confused:

En god idé kunne jo være at søge flere steder. Det er et sats kun at søge i København, og det virker som om du kommer til at smide et år ud af vinduet, hvis du kun søger dér.

Tror også umiddelbart den vil stige men samtidigt skal man jo tage med i betragning at der bliver optaget 50 ekstra på KU hvilket måske gør at den alligevel ikke stiger… :roll:
Men der er nok rigtig mange der søger ind i år idet mange af dem der normalt ville have valgt f.eks. sygeplejeskestudiet har fået mod på at søge ind på medicin pga. sidste års lave snit :doc: :nurse:

Vil det øgede optag på landets medicinstudier allerede sættes ikraft her til sommer? Eller er det fremtidig snak?

Man skal nok regne med at den vil stige - sidste år var den meget lav; dette gør, at folk som ikke søgte ind alligevel prøver lykken dette år…

Held og lykke…

G

Det kommer allerede her til sommer, selvom det ikke ligefrem er det, der er brug for…

On topic; så stiger adgangskoefficienten nok til over 9 igen.
Sidste års adgangskrav var på et sensationelt lav niveau - sikkert grundet den nye gymnasiereforms fagsammensætning, der gjorde, at rigtig mange ikke havde de rette fag på rette niveau for at blive vurderet i kvote 1.
Så i år vil der med garanti være flere ansøgere (dem der har suppleret samt de nye studenter, der har mod på at søge ind grundet det lavere snit fra sidste år)
Men de nye antal pladser der er oprettet kan jo gøre at adgangskravet falder.

Men held og lykke…

Den var lav sidste år, ja, men nu må vi ikke glemme, at der på den nye skala er blevet frasorteret karaktererne 8 og 9 - dermed vil snittet automatisk falde.

præcist. Det tænker jeg nemlig også på. Alle har jo ikke kun 10 og 12 taller? Et par 7 eller 4-tal kan virkelige ødelægge snit!!!
og mon det ikke også falder pga. de ekstra 200 pladser i år´?

Jo, det tror jeg - eller måske bliver det opvejet af økonomisk krise? :roll:
Altså i gamle dage, hvis man ikke var god nok til en tiér, så fik man ni. I dag får man 7 - så selvfølgelig vil snittet ikke nå op på +9.3, som det har været de sidste mange år (den konklusion forsøger jeg i hvert fald at overbevise mig selv om lige for tiden :wink: vil nemlig gerne ind på AU)

Et eller andet sted så siger det også lidt sig selv. For “nærstuderer” vi det gamle snit - altså 9,3 - så må den sidste mediciner, som blev optaget (teoretisk set) have haft rigtig mange 9-taller og enkelte 10 og 11-taller, for at kunne få dette snit.

HAHA, I er gjort til historie - ungdommen er allerede begyndt at analysere på jer :book:

Aakjaer… jeg er enig med dig… der skal nnemlig få 7-taller til for at øde lægge det hele…
Vil også gerne ind på AU og prøver at overbevise mig at dt skal nok gå. hahaha

Hvad tror du den ender på i år? Mit gæt ligger på en 7,8-8,5.

uff, så skal der snart hue på :mrgreen: trala lala lalaaa :mrgreen:

Mit gæt ligger på 9,5-10+ for KU. Regn med et boom i ansøgere, grundet sidste års ændring i specifikke adgangskrav, kombineret med en faktor 1.08 for alle studerende med adgangsgivende eksamen afsluttet inden for de sidste 2 år. :smiley:

aaa… 10+ ? det er FOR meget… Det kommer til at ligge mellem 9,0 0g 10,0 højst… 10+ er umuligt !

Der er selvfølgelig flere ansøgere grunden de mindre afskrækkende karakterkrav, men én ting er sikkert - den gennemsnitlige gymnasieelev, som vil ind og læse medicin, er ikke blevet bedre - og det er hans eksamensblad heller ikke - snarere omvendt.

@ Sunshine89 & Aakjaer:

Hvis man tager udgangspunkt i at snittet fra sidste år som udgangspunkt holder nogenlunde stik i år, kan vi med det samme ligge 8 % oveni hatten. Hertil kommer det som Aakjaer nævner; at der sidste år var en del der undlod at søge pga. tidligere tiders høje krav, som i år ser en realistisk chance. Sidst men ikke mindst blev det fra sidste år bl.a. et krav at Mat A stod på beviset, hvilket også har afholdt en større gruppe fra at søge, ikke nødvendigvis en gruppe der falder ind under den kategori Aakjaer nævner.

Aakjaer, hvorfor vil eksamensbladet i år snarere være forringet hos den genemsnitlige gymnasieelev, det må du gerne uddybe?