AAU sommerstart

Hej.
Jeg blev optaget på aau, og skal starte her på 1.september. Jeg er spændt og glæder mig til studiestart.
Før jeg overhovedet fandt dette forum side, var jeg slet ikke usikker eller i tvivl om noget som helst ift. studiet (kvaliteten og læringsmetoderne). Er stadig glad for at komme ind på studiet, men føler mig lidt nervøs nu.
Er der andre der har det på samme måde?

Confused Always Sunny GIF by It's Always Sunny in Philadelphia

Halløj ConfusedCat (og forhåbentlig kommende kollega) :smiley:
Først og fremmest kæmpe enormt tillykke med din plads på én af verdens mest populære og prestigefyldte uddannelser ;). Det skal lige siges, jeg selv er blevet optaget på standby og er vildt glad og tilfreds, selvom jeg bor i Aarhus. Hvis du refererer til folks meninger om studiet på AAU, som du har læst herinde på forummet, bør du slet ikke lade dig påvirke overhovedet. Husk på, vi bor i Danmark, hvor universiteterne er statsbetalt samt, at der er meget høje standarder for, hvornår et universitet må uddanne læger. Derfor bliver vi alle “lige gode” læger i sidste ende med samme muligheder, hvis det er det, du også er nervøs over. Desuden bør du slet ikke tage ting til dig folk skriver om studiet medmindre de (BÅDE) har studeret medicin på AAU OG en af de andre universiteter. Ellers har man jo intet grundlag at bedømme AAU ud fra på en fair måde, hvorfor hvad folk skriver blot er gisninger og postulater uden værdi. Sætningen “jeg har hørt fra én sån og sån osv.” rækker ikke (<-- to streger uder facit :laughing:). I forbindelse hertil kan det naturligvis ske, at nogen ikke finder læringsmetoden optimal, men det betyder overhovedet ikke, at du ikke skulle finde studiet meget læringsfuldt og optimalt. Dette er desuden selvfølgelig gældende på alle universiteter. Det er en individuel ting, og hvis studiet ikke fungerer for dig til at starte med, ændrer det sig forhåbentligt i den nære fremtid, da det også er noget nyt man skal vænne sig til (igen gældende for alle uni).
Personligt glæder jeg mig selv meget til at starte (forhåbentligt i år). Jeg har hørt godt om læringsmetoderne, men det er igen en individuel holdning. Desuden tænker jeg, at PBL styrker dine kommunikative færdigheder og samarbejdsevner som færdiguddannet læge (2 af de 7 lægeroller). Derudover tænker jeg også, at man har rigtig gode muligheder for at knytte tættere bånd og få rigtig gode venskaber, grundet det tætte samarbejde mellem de studerende. Med andre ord er der ifg. mig ingen grund til tvivl om kvaliteten eller læringsmetoderne overhovedet. Det ville være ærgerligt og synd at bekymre sig om. Glæd dig hellere over, at du overhovedet er blevet optaget og tænk også fremad over, hvilke kæmpe muligheder uddannelsen giver dig for fremtidigt job (og meget eftertragtede kompetencer) senere i livet :slight_smile:
VH. Dan

3 Synes om

Tak for svaret Dan.
Er glad for at høre (eller læse😅) nogle positive ting om universitetets læringsmetode. Jeg har nemlig på en tidligere uddannelse, haft en dårlig oplevelse ift. gruppearbejde og en klasse jeg ikke kunne trives godt med. Derfor er jeg også lidt bange for at PBL metoden bliver en ulempe for mig.
Jeg er super glad for studiet, og kan ærligt ikke se mig selv færdiggøre en anden uddannelse, da medicin har været min drøm siden jeg gik i folkeskole.
Desuden er jeg allerede vildt nysgerrig over det hold jeg skal være på😬

1 Synes om

Ah, jeg tror nok det skal gå, men var det på et andet uni eller på gym, hvor du havde dårlige oplevelser med gruppearbejde eller klasse?

Det var et andet uddannelse på et andet uni:)

Hej @dan11, du nævner at du bor i Århus på nuværende tidspunkt. Planlægger du at flytte til Aalborg eller pendle der i mellem? :grin:

Hej Nmav :slight_smile: Jeg planlægger at flytte til Ålborg, da der er langt fra Århus :sweat_smile:. Hvad med dig?

Er også optaget på AAU, men bor i København. Har ikke mulighed for at flytte herfra nu, og er derfor ved at finde ud af om studiet kan tilrettelægges på en måde, så jeg pendler med fly til det obligatoriske og læser, samt gennemgår cases selv fra København. Måske jeg kan finde en studiegruppe der kunne være klar på noget gennemgang online engang i mellem :smile:

1 Synes om

Haha det lyder som en plan. Der er nok andre i samme båd som dig, så kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være muligt. Held og lykke med det :slight_smile:

1 Synes om

Jeg bor også i sjælland, men planlægger at flytte til aalborg.
Måske kunne du blive på et hotel den første uge også derefter finde ud af hvad du vil gøre.

1 Synes om

Hej ConfusedCat,

Jeg stod i præcis samme situation som dig, da jeg sidste år startede på AAU. Det er lidt blevet et pet peeve for mig, at enkelte brugere herinde (ofte kommende studmed’er) skriver at deres kærestes fætters hunds hvalps hundelufter engang har sagt at AAU uddanner dårlige læger, hvorefter de skriver ”men vi bliver jo nok alle læger alligevel”.

Ingen har lyst til at blive dårlige eller middeldårlige læger, men hvis du lægger tid og energi i studiet på AAU, så lover jeg dig, at du bliver en skide god læge. Som dan11 også er inde på, så er der absolut intet, der indikerer at AAU skulle være af ringere kvalitet end de øvrige danske medicinstudier. Jeg er selv endt med at blive utrolig glad for studiet på AAU, og jeg har svært ved at forestille mig selv læse medicin andre steder. AAU er et fedt studie i en dejlig by, fyldt med søde mennesker.

Casearbejde og PBL er selvfølgelig lidt vores gimmick på AAU, men jeg tror du skal se det mere som et redskab, som tilbydes, og ikke som definerende for studiet eller din måde at studere på. Case-arbejde er et fantastisk redskab, hvis man lærer godt gennem samtale eller er lidt på bar bund i et emne, men det er hverken obligatorisk eller nødvendigt, og mange vælger det fra i løbet af studiet.

Gruppearbejde kan selvfølgelig være frustrerende, og hvis man har styr på emnet er det næsten altid lettere at lave tingene selv. Uanset hvad, kommer du dog til på et tidspunkt at skulle samarbejde med andre i dit virke som læge. I min optik kan man derfor ligeså godt få overkommet de hurdles, man måtte have ift. gruppearbejde, tidligt på studiet. Så er man bedre garderet, når man kommer ud i virkeligheden, hvor konsekvenserne for dårligt samarbejde er meget værre. Hvis din gruppe alligevel skulle blive helt forfærdelig (har jeg endnu ikke oplevet), så kan man altså også slippe uden om meget af det ikke-obligatoriske gruppearbejde.

Hvis du har andre spørgsmål til studiet på AAU eller bare Aalborg helt generelt, så vil jeg meget gerne svare på dem. Du kunne evt. skrive dem i denne tråd, så andre kommende AAU’ere kan se dem, men hvis du har nogle personlige spørgsmål, så smider du selvfølgelig bare en PB min vej.

Aalborgs dårlige ry virker i øvrigt til at være rimelig specifik for dette forum. Havde ligesom dig overhovedet intet dårligt hørt om AAU, før jeg besøgte denne side.

2 Synes om

Hej nmav,
Der er nogle stykker fra min årgang på AAU, der pendler fra f.eks. København eller Aarhus. Det kan sagtens lade sig gøre. Bare husk at være klar i spyttet overfor din gruppe ift. den logistiske problemstilling du er i. Så sparer du meget tid og frustration.

1 Synes om

Tak for svarene:)
Jeg har dog nogle spørgsmål til dig. Har skrevet privat til dig😁

2 Synes om

Det bliver vildt spændende med start på medicin. :slight_smile:
Starter selv på AAU. Er der nogen af jer der ved hvornår vi evt får mere informationer… ? og om facebook gruppen ikke snart bliver lavet?

I får alt info den 1. Sep til studiestart. Der bliver i også ibviteret ind i de forskelluge Facebook grupper osv. Generelt skal man ikke forvente info hurtigt, det plejer at komme i sidste øjeblik :hot_face:

1 Synes om

Tak for svar Mark

Jeg tænker nemlig selv at få købt nogle af bøgerne så snart så muligt. Når vi får listen så skal vi jo betale mere nærmest…

Er nummer af udgaven ligemeget? eller er der et bestemt udgivelses år den skal være senest?

Har fundet en på markedplace som sælger følgende bøger som du nævner, dog er det fra 2014-2017 bøger. fx Biokemi er udgave nr 2 (?) Har dette en betydning.

Okay, tak for svar.

5000 er vildt mange penge, hvis der forventes at man skal have så mange bøger hvert år.
Men det er jo som det er. Jeg køber nogle bøger brugt og nogle bøger nye. Dog har jeg “aftalt” med mig selv at det skal være den næst-nyeste eller den nyeste udgave.

Det er ikke 5000 årligt, men 5000 for bacheloren i alt :sunglasses:

Jeg ville vente med at købe bøger til i har været til bog show (eller hvad filan de kaldte det). Her vil de ældre studerende præsentere bøgerne og selv komme med anbefalinger til hvilke i skal købe :cowboy_hat_face:

2 Synes om

Det vil altid være en god ide at vente og se hvilke bøger kursuskoordinator for de enkelte fag anbefaler. Bøger brugt i det ene semester kan blive skiftet ud med andre det andet og det samme gælder i forhold til udgaver for de enkelte bøger. Når det er sagt skader det aldrig at kigge efter gode tilbud på fx anatomiske leksikon selvom man via studiet kan få studieadgang til vicible body mm.
Men det er en rigtig god ide at vente og der er altid nybagte bachelorer der sælger deres gamle bøger noget billigere end man kan købe dem i butikkerne….

1 Synes om

Okay, jeg vil vente med at købe bøgerne så. :slight_smile: Dejligt at høre jeres forskellige inputs.