A-kasse - hvordan er det lige?

Jeg har netop sendt indmeldelsen til akassen… hvad sker der så?

Er lige blevet færdig og så er det noget med der går 4 uger før man kan få dagpenge. Jeg skal starte 1/9 i turnus, så det bliver ca. 1 måned i alt…

Får jeg brev fra lægeforeningen el. akassen når jeg er blevet optaget, og skriver de hvad jeg skal gøre for at “være berettiget til dagpengene”?

På forhånd tak
Lars

Hvis du har meldt dig ind inden der er gået 14 dage fra din sidste eksamen, er du berettiget til dagpenge efter en måned. (Hvis man ikke når tilmeldingen har man et helt års karantæne.)
Man kan melde sig til på www eller via alm. post. Uanset metode får man et brev fra A-kassen (som er helt uafhængig af Lægeforeningen), hvor der står hvornår man kan få dagpenge.

Når man er klar til at modtage dagpenge skal man melde sig ledig i det der før hed Arbejdsformidlingen, jeg kan ikke huske hvad de hedder nu.

I teorien er man så til rådighed for arbejdsmarkedet og kan blive tilbudt arbejde af en hver slags, men i realiteten mener jeg ikke man bliver sat i arbejde, med mindre man er ledig i mere end 6 måneder før man skal starte i arbejde.

Når du har meldt dig ledig skal du søge om dagpengene, jeg mener man kan gøre det på deres hjemmeside (man kan i hvert fald søge om feriedagpenge her).

Håber det gav lidt svar.

Steffen.

Lige en tilføjelse til det med a-kassen:

Hvis du melder dig ind i a-kassen for at få feriedagpenge skal du huske at regne på om det kan betale sig.

Jeg har indtil nu betalt ca 3400 kr. i kontingent, men har kun fået udbetalt knap 2700 kr. i feriedagpenge.

Årsagen er, at de feriedage man har optjent tidligere (eks. fadl-vagter) bliver fratrukket de dage man er berettiget til fra a-kassen.

Nogle mener, at man skal melde sig ind i a-kassen i solidaritet med kolleger som går uden arbejde, men facts er, at kun 0,5 % af læger er arbejdsløse, hvorfor de penge vi betaler går til helt andre faggrupper. Der er grænser for hvor langt min solidaritet vil strække sig.

Steffen.

Og hvor meget betaler man i kontingent hos a-kassen?

1074 bobs pr. kvartal, og det er altså hvis man vælger ikke at betale til efterløn, i hvilket tilfælde det er ca. det dobbelte.

tja, jeg indbetalte 1074bobs og fik vel hvad der svare til ca. 15000bobs - det var da en god investering… :smiley: (mere af den slags tak :smiley: ) 1. sep træk jeg stikket ud og sagde, farvel A-kasse…

min solidaritet ligger også på et mindre sted… jeg gør det (solidarisk eller ej) kun for pengenes skyld, da det er et par hårde måneder her uden penge :slight_smile: Men var meget i tvivl, og gad faktisk ikke bøvle med det, men når man nu kan få ca. 12000brutto for en måned, så har jeg meldt mig ind, og regner med at kvitte efter 1 kvartal…

Hejsa
Har siste embedseksamen den 11 juni og starter turnus i oktober. Jag tenkte melde mig ind i a-kassen just in case hvis jeg inte får et vikariat. Hvilken a-kasse er det jeg skal melde mig ind i og hvor meget “får” man? Jeg skull gerne bo i københavn men nu vet jeg ik hvis jeg får råd at flytte før jeg starter??? :frowning: Hvordan har I gjort og hvordan gick det?

De fleste bruger Akademikernes A-kasse http://www.aak.dk/
men du kan i princippet melde dig ind i andre a-kasser.