8.4 i snit..chance i kvote 2?

Hej

Jeg er en ung mand på 19 år, bliver snart 20 år og blev student i 2006, matematisk med et snit på 8.4. Da jeg startede på gym havde jeg lyst til at læse noget som ikke krævede noget specielt højt snit blandet sammen med dovnskab, som medførte til et dårligt årssnit men okay gode eksamenskarakterer…ingen nytte. Sket er sket.
Nu har jeg efter et lille års tid fået en interesse for medicin studiet, fordi jeg rent faktisk har været med til at udvikle et kræftdiagnose-softwareværktøj sammen med en læge. Så derfor vil jeg gerne høre jeres bud om mine chancer hvis jeg søger ind vha. kvote 2 om et år eller to. Da jeg ved at Kvote 2 skæres ned til 10 %, tror jeg at det bliver svært for mig.
Men ville det fx være en god idé at søge ind i (medicinal)biologi eller biofysik + 1 år med noget relevant arbejde og frivilligt aktivitet?
Andre som har været i min situation der har nogle gode bud?

p.s. min far er læge og kræftdiagnose-softwareværktøjet giver næppe nogle point, da det har været et privat projekt.

tak,
den fortvivlede

Hvad jeg har hørt omkring den nye k2 procedure er, at der vil blive lagt meget vægt på erhvervserfaring. Jeg mener ikke det er helt fastsat hvordan og hvorledes, men et pointsystem som nu går vist helt fløjten. Men det bliver vist folk med flere år på bagen som vil komme forrest i køen til det stærkt begrænsede antal studiepladser.

Jeg vil mene at et opkald til studievejledningen vil skaffe dig mere brugbare oplysninger end du kan få herinde.

Jeg søger selv k2 i år, og jeg er ret nervøs for hvordan mine chancer vil se ud hvis det glipper i år. Det er meget sparsomt hvad man kan få at vide rundt omkring, men da det er et stykke tid siden jeg har undersøgt sagen kan det være at de er blevet klogere derinde :slight_smile:

Held og lykke, og skriv hvis du finder ud af noget!

Hey… Jeg ønsker dig selvfølgelig alt held og lykke, men vil du have mit ærlige svar, tror jeg dine chancer er dårlige. Som Simon skriver, er det ikke særligt let at finde ud af, hvordan k2 kommer til at se ud om nogle år. Men efter hvad jeg har hørt, kommer det til at afhænge mere af karakterer fremover, samtidigt med at k2 bliver skåret ned til færre pladser. :roll:
Nu skal jeg ikke sige, hvad det er, du søger i medicinstudiet, men hvis det er den mere forskningsbaserede del, er der et studie på Ålborg UNI, der hedder medicin med industrielt speciale. Studiet skulle vist i det store hele byde på det samme som det almindelige medicinstudie, men her bliver man bare ikke læge, som man normalt kender det… Det er mere forskning man arbejder hen imod… ellers giv det et kig her.

http://studieguide.aau.dk/Uddannelser/U … se?id=6236

Håber det kan bruges…

Hej

Jeg har høre at man skulle kunne tage medicin med industrielt speciale, efter det tage til London og færdiggøre uddannelsen så man kan fungere som almindelig læge.

Kan det passe?

sandgaard
:smiley:

Jeg var til åbent hus på Ålborg UNI for en måneds tid siden, og der reklamerede de ikke med det. Jeg skal ikke kun afvise det, men jeg tror det ikke, at man kan tage til England bagefter. Der kommer ret hurtigt mange rygter, og jeg tror man skal være lidt skeptisk indtil man får det valideret af en pålidelig kilde. Udannelsen arbejder også mest hen imod forskning og ikke den ”almindelige” behandlingsrolle.

Men altså. Jeg er ikke sikker… :slight_smile:

Hej… Hvis det er erhvervet som “almindelig” læge du sigter efter, er der måske godt nyt under solen… Rektoren på Aau, har vist i sinde at, man skal kunne læse til læge der… Tv2 har i hvert fald bragt en artikel omkring dette…

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6806615.html

Stadigt er dog intet sikkert, som det fremgår af artiklen.
Sidste år var alle optagende på uddannelsen… :slight_smile:

[quote=“Tølle”:27wdlqu0]Hej… Hvis det er erhvervet som “almindelig” læge du sigter efter, er der måske godt nyt under solen… Rektoren på Aau, har vist i sinde at, man skal kunne læse til læge der… Tv2 har i hvert fald bragt en artikel omkring dette…

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6806615.html

Stadigt er dog intet sikkert, som det fremgår af artiklen.
Sidste år var alle optagende på uddannelsen… :slight_smile: [/quote]

så ruller farcen igen…

for år tilbage blev det varme AAU vand lukket - det tror jeg det bliver igen…

Mht spørgsmålet om medicin med industriel spe. på AAU kan fuldføres i England, kan jeg bekræfte at det ikke kan. De har købt selve"konceptet" fra England men pt kan man ikke blive alm. læge. Man har dog kun lov at håbe at de vil kunne tilbyde en lægeuddannelse snart, da det jo er indlysende at vi har brug for flere studiepladser (1700 søgte ind i kvote 2 på sdu 2007). Så giv dda folk en chance! Læste lige i en anden diskussion at snittet på sdu var 9,1 i 1999. Hvad sker der lige for at man dengang kunne sløse sig igennem gym og blive læge mens man i dag skal op og ha krakterer i det røde felt for bare at have en chance.

Mht kvote 2 i 2008 kommer det de fleste steder til at bestå udelukkende af karaktergennemsnittet i 5 fag. På AU i dansk, engelsk, mat, kemi og fysik.
Så jer der har erhvervserfaring- det kan I godt glemme alt om! Det har ingen betydning, hvis man søger ind efter i år…

Plur -> Hvor ser du, at der var (ca.) 1700, som søgte ind via kvote 2 på SDU, 2007?

Det er da ikke indlysende, at der er brug for flere studiepladser, bare fordi mange søger ind? Der er ikke nødvendigvis nogen relation mellem de to.
Karaktergennemsnittet afspejler jo antallet af ansøgere i forhold til antallet af pladser - så selvom antallet af studiepladser er steget, er antallet af ansøgere også - derfor er snittet steget.

Hvorfor? Forsvaret uddanner da heller ikke 1000 jagerpiloter om året, bare fordi der er mange der gerne vil være det :lol:

Der er vel en sammenhæng mellem antallet af studiepladser og det forventede antal nødvendige læger om 15 år.

Man må da håbe, at der er nogle kloge hoveder, som har gjort sig disse overvejelser, så man ikke ender i den situation vi er i i dag, hvor man støvsuger lande som polen andre lande fra asien totalt for læger. Personligt synes jeg i hvert fald ikke, det er fair. :x

Jeg vil give Steen og Skovsen ret i, at man ikke skal udvide antallet af studiepladser, bare fordi der er mange som ansøger. Overproduktion af læger, får man intet godt ud af. Jeg vil dog give Plur ret i, at det er mærkeligt, at snittet er steget så meget af løbet af de sidste 8 år… Men det er jo en anden sag… Man må jo nok bare se i øjnene, at medicin studiet er, blevet en pop-udannelse… hehe :smiley:

lige præcis! Det kunne jo være skægt at se på hvordan karaktererne har udviklet sig i gymnasierne i samme tidsperiode. Jeg tror sgu langt hen af vejen, at det bare er et udtryk for karakterinflation.

Snittet er jo bare det laveste som nogen er blevet lukket ind på kvote 1 med, og når vi samtidigt har fordoblet indtaget over de sidste 6 år, må summen af folk med høje karakterer være blevet noget større derude… (lidt forenklet sagt, med jeg tror pointen kommer frem)

Tja, og så er der jo altså også de mange (op imod 40%?) svenske optagne på studiet, hvis karakterer bliver oversat til snit på omkring 11 (gl. skala) - dét er også svært at hamle op imod… :shock:

fair nok, dem havde jeg sgu lige glemt :oops:

Svenskerne ser vi dog ud til at slippe for i år… Eller man regner da i hvert fald med, at der kommer ca. 200 færre med det nye omregningssystem… Ikke at jeg personligt har noget imod svenskerne, men omregningssystemet har jo ikke været helt fair de sidste år… :x :x :slight_smile:

Hej Tølle:

Har du en kilde eller et link, hvori jeg kan læse om de der 200 færre… :smiley:

Hey M-ali… Nu kan jeg ikke præcist huske, hvor jeg læste det. Det er ved at være længe siden… Men der står noget om det inde på videnskabsministeriets hjemmeside…

http://videnskabsministeriet.dk/site/fo … studerende

http://videnskabsministeriet.dk/site/fo … studerende

http://videnskabsministeriet.dk/portal/ … 180359.PDF

Jeg søgte også lige på google omkring det, og der fandt jeg dette:

http://www.vmf.dsr.kvl.dk/filer/filer/R … svensk.pdf

Kan dog se, at jeg havde byttet om på tallene. sorry :oops: Det er vist kun ca. 100 svenskere mindre man regner med, der kommer ind i år, således at der alt i alt kun starter ca. 200 svenskere på studiet i år…
Men det er da altid en begyndelse… :smiley: :smiley: