700.000 tyske læger strejker i morgen

Hørte netop i nyhederne at størstedelen af de tyske kommunalt / statslige ansatte læger strejer på baggrund af dårlige arbejds- og lønforhold - ifølge DR Nyheder online har en tidligere strejke blandt læger ansat ved universiteter medført klækkelige lønforhøjelser - kan ikke lade være med at tænke på om tiden var ved at være moden til at danske offentligt ansatte læger gjorde det samme.

Hele nyheden kan læses her

Man kan selvfølgelig diskutere om det er fair er ligge en sådan diskussion i stud. med. da det nok nærmere er cand. med.'er der har indsigt i egentlige løn og arbejdsforhold - men da der vanen tro er mere aktivitet på stud. med forummet har jeg valgt at ligge emnet her. Jeg har desuden tilføjet en afstemning så folk, hvis de har lyst, kan tage stilling til emnet uden at poste.

Jens

Jeg synes egentlig at spørgsmålene er en kende demagogisk udformede. Jeg mener, at der i høj grad mangler en mulighed a la “jeg er utilfreds med forholdende, men mener ikke, at det retfærdiggør en strejke”

Jeg ønsker selvfølgelig også bedre løn- og arbejdsvilkår (hvem gør ikke det), men ligefrem starte en (overenskomststridig) arbejdsnedlæggelse er da absolut sidste udvej, og ikke noget, der bare skal ventileres i øst og i vest på ukonkret grundlag.

Hvis man skal skride til strejke, så skal det være efter alle andre muligheder er udtømt - alt andet er uprofessionelt. Den sidste strejke blandt yngre læger (i '82, så vidt jeg husker) var dyr både økonomisk og for standens anseelse i befolkningen. Som sagt, så skal der mere til end faglig kamp syd for grænsen, før man rasler med sablen.

Kan godt følge dig i hvad du siger, men det var nu også derfor jeg tilføjede den 4. mulighed “Som læge mener jeg det vil være uetisk at strejke med baggrund i løn- og arbejdsforhold” … måske den skulle omformuleres … fordi pointen bag svar #4 er nogenlunde de ting du ridser op i dit indlæg.

Jeg valgte ved ikke - men snart bliver jeg klogere…

Jeg synes det er uetisk, det er jo lægers pligt at helbred syge mennesker. Én dags strejke vil resultere i mange menneskers død og lidelse og det kommer til at blive lægernes skyld. Hvis nogen er utilfreds med løn eller/og arbejdsforholdet kunne man lave en konstruktiv diskussion med folketinget, eller som den sidste udvej, rejs til et andet land. Og jeg har ikke hørt om en offentligt konstruktiv diskussion endnu.

Så læger må ikke strejke, men alle andre faggrupper må godt?

Sygeplejesker har da ikke været blege for at gøre det… (for at blive i sundhedsvæsnet)

Buffysboy --> Hvis det at lave en konstruktiv diskussion med folketinget (hvilket vidst for øvrigt er lige over hvad vores faggrupper evner) ville hjælpe så kan man undres at mange andre ikke tager denne model i brug fremfor strejke - når alt kommer til stykket er der jo en grund til dette fænomen er ret udbredt … det virker når mange andre ting ikke gør …

når det er sagt er jeg heller ikke enig i den lidt laissez faire agtige løsning som du foreslår; med at vi bare kunne arbejde i udlandet… vi kunne jo også bare undlade at blive læger i første omgang … men var det ikke bedre at se om man kunne ændre de eksisterende forhold … specielt hvis de (efter sigende) ikke er ret fair i forhold til lægers forhold mange andre steder.

Sidder lige og taler med spl’erne på en vagt og deres politimænd (klassikeren :slight_smile: ) får ikke overarbejde udbetalt, og hvis de ikke kan afspadsere det (det kan de ofte ikke) bliver det bare streget.

Sådan noget er lige til at strejke for, og de er i nogenlunde samme situation.

[quote=“frold”:qa8gcemy]
Så læger må ikke strejke, men alle andre faggrupper må godt?

Sygeplejesker har da ikke været blege for at gøre det… (for at blive i sundhedsvæsnet)[/quote]

Jeg kan ikke bestemme overfor andre mennesker, hvad de må og ikke må, så at strejke er ens egen beslutning. Jeg synes bare det er etisk for især læger og sygeplejesker at strejke fordi andre menneskers liv afhænger af deres arbejde, hvis en dame skulle føde, en mand fik hjerte anfald, det er kun læger der har kompetence nok til at hjælpe. Andre faggrupper har mere frihed til at strejke simpelthen fordi andre menneskers liv har ikke direkte sammenhænge med deres profession, i værste fald er der kun økonomisk tab.

Altså hvis nogle læger har lyst til at strejke, kan jeg vist ikke gøre noget over for det, jeg respekterer bare ikke deres beslutning.

Når læger strejker er der altid et akut beredskab som bliver på arbejde.
Skulle vi bare leve med det politikerne mener vi skal have i løn og ikke kunne sige fra, fordi politikerne er villige til at tage patienterne som gidsler men vi ikke må.

Under alle omstændigheder vil det ikke få betydning, som jeg husker det er vi med i statsansattes kartel og da de forhandlede den sidste store ændring igennem i 82 stemte lægerne nej, men blev tvunget til at accepterer fordi resten af de statsansatte stemte ja. (er der en der kan historien som kan korrigere mig)

Er enig med Martinello i, at afstemningen lige knapt er nuanceret nok… Man kan sagtens være enig i at forholdene er uacceptable, og samtidig ikke mene at det er noget der skal strejkes for.

Ej heller mener jeg, at det er uetisk at strejke - det var det måske i gamle dage, hvor lægejobbet var et kald, og hvor arbejdet bar lønnen (eller straffen) i sig selv. Nu er lægejobbet et arbejde som alle andre, og forholdene skal være derefter.

Iøvrigt ville det være omsonst at strejke, nå vi selv er skyld i de arbejdsforhold vi har - DADL og FAYL er ganske simpelt for svage og nikkedukkeagtige, når det accepteres, forholdene er som de faktisk er, og derfor skal vi gribe i egen barm og få vores fagforeningsrepræsentanter til at forstå hvad det er vi vil ha’, før vi begynder at tage patienterne som gidsler i vores stræben efter mere rimelige arbejdsforhold.

  • Mikkel

Vi er ganske enige om at der burde være flere svarmuligheder hvis tingene skulle være 100% nuancerede men nu er forholdene imidlertid således at vi ikke har 1000 adspurgte og hver gang jeg tilføjer en afstemningsmulighed så kommer der færre stemmer på enkelt mulighed - jeg ville jo også gerne at afstemningsresultatet rent faktisk kunne vise noget … det er lidt svært hvis der kommer i omegnen af 3-4 stemmer på hver mulighed fordi der er for mange muligheder … nevertheless nu har jeg tilføjet een ny mulighed og så må det også være godt :slight_smile: … der er jo trods alt rig mulighed for at skrive sin mening fuldt ud nuanceret i en post hvis man ikke føler sig dækket godt nok ind af mulighederne :wink: