6. sem basisbog vs. kompendium

Hejsa

Jeg går på 6. sem, KU, og hører tit diskussionen omkring Basisbogen og kompendiet. Den ene er lidt for lang og den anden lidt for kort, siger folk. Nogle siger at kun tema D er dækkende i basisbogen, mens andre mener, at kompendiet kun skal ses som en supplement til basisbogen. Jeg ved, at meningerne er delte, og selvfølgelig afhænger det af ens humør.

Men kan nogen af jer please fortælle mig, hvordan man skal satse med de to bøger? har nemlig købt begge. Men at læse begge dele 100% virker lidt som selvtortur. (JA, jeg ved godt at medicin er til folk som kan lide smerte, :oops: men alligevel).

Desuden, findes der ikke nogen noter omkring miljømedicin et sted? Den bog som er blevet anbefalede er nemlig hmm…

Kompendiet i miljø- og arbeidsmedisin finner du her:

http://www.manan.dk/index.php?page=arbejdsmedicin

Ingen af bøgerne er fuldt egnede! Kompendiet er for omfattende og overblikket udvandes i detaljerne. Basisbogen er simpelthen for ringe og uinspirerende, kan ikke anbefales til andet end eksamensbrandslukning. Jeg vil anbefale dig at supplere med en engelsksproget lærebog såsom Kumar & Clark ellers Davidson. Ort. kir. er dog udmærket i basisbogen og antibiotikabehandling i Danmark kan læses på medicin.dk eller den lille grønne.

Nu hvor du har købt begge, så læs dog i kompendiet - det er basisbogen langt overlegen, men også særdeles meget overkill, men ikke at læse efter kompendiet, når du har det - det er det ondeste spild af penge…

  • Mikkel

Tja, hvorfor netop de to bøger er så vidt udbredte er lidt en gåde. Som at skulle vælge mellem en tændstik og en forhammer til at slå et søm i.

Sælg basisbogen, køb Davidson eller Kumar&Clarke og behold kompendiet som opslagsværk ( og tag nogle vagter :slight_smile: )

Jeg læste selv efter kompendiet på 6. sem., købte den(heldigvis) aldrig. Den er meget ustrutureret, som sagt tidligere så mister man fuldstændigt overblikket. I basisbogen er kun det vigtigste med, og hvis du følger undervisningen er den tilstrækkelig, efter mit skøn(Læste kapitlerne hurtigt igennem op til eksamen).

Synes jeg forsigtigt kunne fornemme at der ikke er nogen sammenhæng mellem hvilken bog man læser, og hvilken karakter man får til sidst.

På 8. sem. vil jeg klart læse efter Kumar og Clarke. Den droppede jeg på 6. sem. fordi der var lidt rod med at overføre antibiotika forskrifterne og resistensmønstre til danske forhold. På 8. sem. vil jeg klart vælge denne(Den er vist også blevet en af de anbefalede lærebøger på 8., hvilket den ikke var på 6.).

Og som opslagsværk synes jeg du skulle bruge Harrisons(som jeg forsigtigt brugte en smule på 6. sem., den er billigere og bedre).

Mvh. Christian

1 Synes om

har købt basisbogen og med. komp.
basisbogen er rigtig god til at få det hurtige overblik både i starten af en blok og i slutningen - men den har ikke nok detaljer til at være dækkende.
Med.komp. er for det meste rigtig god. sproget er ligetil og læsningen går derfor forholdsvis hurtigt. har man læst slides og eller basisbog først, er det ofte nemt at se hvilke detaljer man sagtens kan springe over - og så behøver med.komp. ikke at være overkill.
så for mig er begge bøger uundværlige - men jeg har heller ikke prøvet engelske til sammenligning. måske en god ide med kombinationen basisbog og Davidson og slides som det eneste. Men med.komp. er bare god at have som opslagsværk under alle omstændigheder…

Jeg vil ikke anbefale at købe kompendiet som opslagsværk. For de samme penge kan man købe en pda og downloade de relevante programmer. Kompendiet er forældet i løbet af få år (typisk før udgivelsesdatoen), programmer kan løbende opdateres. Desuden passer en pda i kittellommen.

Hvad ka du selv best li? Det mer det, som det kommer an på, basisbogen er god til det gyldne overblik, men der er noge ting der ikke kommer med, jeg læste selv basisbog, suppleret med medicinsk komp. til større sygdomme. Et andet lille råd er at når man læser kompendiet, så skal man ikke læse om allemulige og umulige undersøgelser, læst det som du synes undervisningen afspejler

Tak alle sammen for svarene.

Det hjalp