4. semester ("survival guide")

Hej!

Nu er man så kommet igennem 3. semester (heldigvis :smiley: ) og 4. ligger lige rundt om hjørnet. Det er måske lidt usædvanligt, men jeg ville spørge om nogle har en “overlevelsesguide” til 4. semester? eller bare lidt tips og gode råd (vel at mærke til organkurset):slight_smile: Det er ikke fordi jeg som sådan har hørt onde historier om det (som man hører om 3!) men tanken at skulle hive indlært biokemi viden fra 2. semester frem samt en 6. timers eksamen er lidt overvældende:/ Jeg skriver bl.a. fordi jeg hører at overraskende mange dumper på 4. fordi de tror at 3. var det hårdt, og det ikke kunne blive værre… Ehm, søger lidt trøstende ord herinde - tak!

kh Emilie

Hej…

Jeg synes nu ikke selv, at jeg skulle hive så meget ud fra min 2.sem-viden…Det hele er sådan set, med et par undtagelser, nyt…Jeg synes selv, at 4 sem. kursuer er nogle virkelige gode og lærerige. Det eneste jeg hadede var de forholdsvis mange øvelser (minder lidt om 2 sem)…Det jeg og et par andre gjorde vat, at vi 10 dage inden afslutning på metodekurset begyndte at læse på anatomien, som var dét man startede med. På den måde kunne jeg mærke, at jeg var “foran” i anatomi-timerne de første 2 uger…Ellers så synes jeg at hjerte-kar fysiologien mindede lidt om 1.semesters ( bare med endel flere detaljer).

Det, jeg gjorde var, at jeg printede metaboliske skema…Læste pensummet første gang. Lavede eksamsopgaverne 1 gang…Og vendte tilbage til pensummet og læste det 1 gang igen…På denmåde forstod jeg hvilke punkter, jeg skulle fokusere på…

Også vil jeg gerne råde dig til at tage MANU-kursus, hvis du til den tid føler, at du ikke fatter “Energiomsætnings’”-kurset. Det fik hjulpet mig meget at tage MANU og jeg forstod hele energi-kurset efter de 3 dage…!! Fatter ikke hvorfor underviserne på Panum ikke kan finde ud af, at gøre det så koncist og godt som MANU-underviseren…!!
Men ja…6 timers skriftlig er overkill. Men tiden flyver inden du nå at blinke :smiley:

Manu-kursus er totalt overkill på energikurset. Hvis man deltager aktivt i øvelsen, kommer til de 3 timers SAU, som er sat af til dette kursus og laver de eksamensopgaver, der nu findes på absalon, er det alt rigeligt (og det kan gøres på under tre dage).
Hvis jeg skal komme med et godt råd til 4. semester er det, at læse biokemi-delen efter Meisenberg. Jeg har indtrykket af, at dem, som læste efter den tungere Devlin i de fleste tilfælde måtte give op og begynde forfra på Meisenberg.
Herudover vil jeg ønske dig held og lykke, da 4. semester er et rigtigt spændende og lærerigt semester. Den eneste hage er som Muddi0110 skriver de mange øvelser, som ofte ligger meget tæt på hinanden.

Tak for svarene:)

Lige et par ting:

At begynde at læse i god tid virker klogt. Men jeg synes det virker lidt svært at vide hvad man skal kaste sig over før man kommer i gang med undervisningen - jeg har købt Boron, skal jeg så bare sætte mig slå op på kapitel 5 og begynde at læse om cellefysiologi? (eller er det en bedre ide først at læse i anatomi í hoved/hals - med andre ord, jeg ved ikke hvad jeg skal “starte” med)

Og ang. biokemi - meisenberg - er den “pensumdækkende nok” - eksp. i bogladen sagde noget om at de bøger der havde været hidtil ikke havde været dækkende nok, og at der derfor ville komme en ny til E-semesteret…?

1 Synes om

Ej, undskyld, fuldstændig idiotisk spørgsmål jeg stiller der, du har jo skrevet at man starter med anatomien!!! (så det gør jeg:D)

Eksperten:
Mht MANU-kurset så var det også delvis min egen fejl…fordi jeg i denne periode var ude at rejse…Men jeg synes selv, at de fleste andre, som ellers var med, ikke helt fattet kurset alligevel…men jeg mente også, at MANU var godt, hvis man var usikker, da den ellers er pengene værd.

emilie85: Hvis du vil læse forud, så synes jeg at det er bedst at gøre det sådan her: start med anatomi,dernæst fysiologi og biokemi.
Hvis du er i tvivl om hvilken kapitel, du skal starte med, hvis du går med tanken om at læse lidt forud, så kan jeg afsløre, at man starter med følgende kapitler i anatomi : Bughulen, Mavetarm-kanalen, Lever og galdeveje, Milten…( kap 19-22) Efter et stykketid starter man med kap 17-18. Det overstående er kun Makroskopisk anatomi.
Mht biokemi så starter det samtidigt med anatomi…her begynder man med “Glycolysis” og “gluconeogenesis”.

tak, det gav lidt overblik:)

1 Synes om