3gere her - panik ang. uddannelse og valg(hjælp)

Hej! Ny til forummet!

Jeg er en studerende elev som lige har ramt mit tredje år - 3g. Min passion har altid været at studere medicin; anatomi og fysiologi - generelt kroppen. Jeg er blevet mødt med en realitet - som jeg først lige er vågnet op til et år siden - hvor mit snit usandsynligvis når op på noget ala 11-10. Hvis alt går godt kan det godt nå op på noget imellem 10-9. Et andet problem jeg har er, at jeg også har valgt en linje som ikke komplimentere de adgangskrav der skal være for at studere medicin - kan kun studere Bio B og Kemi C maks ift. linjen jeg har valgt.

Her kommer mit spørgsmål. Efter alt den research jeg har lavet, og alt det påstyr jeg går rundt med på en daglig dag, føler jeg mig rigtig ufaglært ift. hvad jeg kan gøre for at gøre op med mine ikke-så-kloge valg førhen i tiden. Jeg fandt frem til dette forum, og er evig taknemmelig for community’en heri, hvilket leder mig til spørgsmålet: Kan I gøre mig en tjeneste og hjælpe mig ud med mine valgmuligheder I denne knap-så-gode situation? Jeg er virkelig forvirret og har heller ikke de mest uddannet professorer derhjemme til at hjælpe mig af med svaret, og så er jeg også ret genert for at spørge folket oppe på gymnasiet.

Takker in advance,
Mvh Karam.

Hej 3.g’er

Jeg vil i modsætning til forrige svar derimod anbefale kvote 2. Når du søger kvote 2, søger du også kvote 1, og man har derfor “2” chancer. Kvote 2 processen - ihvertfald på SDU - er en lidt svær, men også meget interessant proces. Unitesten er lidt lang, og har også en del underlige spørgsmål, men hvis man derefter kommer videre til interviewprocessen, er dette givende på mange punkter. Interviewene satte ihvertfald en masse tanker igang hos mig omkring sygehusets plads i samfundet, etiske problemer og bare generelle dilemmaer for fremtiden som læge. Det var derfor både givende personligt, men også ift. mulighed for studiepladsen. Så jeg ville anbefale at kæmpe igennem i 3.g. for at få et godt gennemsnit, men samtidig søge ind via kvote 2.

Så kan du som tidligere sagt bruge 1 år på at læse de manglende fag op :smile:

Mvh.
Anne-Sophie
“4.g’er”

1 Synes om

Hej Karam

Jeg er lige gået ud af 3.g og stod i samme situation. Jeg brændte rigtig meget for medicin og mit snit var ikke så højt efter 2.g. Det handler om at bide i det sure æble, og virkelig gå efter 10- og 12-tallerne, så man kan nå sit mål om at komme ind på studiet. Det er det værd! Er nu selv optaget på medicin på KU efter et langt og hårdt 3.g, og er glad for at jeg gav mig selv et spark bagi. Gå efter det, og hvis det ikke lykkes, så er der mulighed for kvote 2. Verden går ikke under :slight_smile:

1 Synes om