3. semester KU - Panik eller ej?

Jeg er her til efteråret startet på det farlige 3. semester og synes egentlig det går meget godt indtil videre. Jeg synes ikke jeg føler nogen panik eller nervøsitet for eksamen indtil videre, men det gør mange af de andre omkring mig og derfor undrer jeg mig over om alvoren ikke er gået op for mig endnu?!

Indtil videre læser jeg for det meste til SAU og forelæsningerne. Jeg kommer til alle SAU og ca. 75 % af forelæsningerne. Må indrømme, at jeg ikke får så meget ud af forelæsningerne generelt. Jeg kan ikke alt det vi har haft indtil videre 100 % i detaljer og kan sikkert heller ikke snakke i 10 min om et A spørgsmål, men synes selv det går fremad. Jeg læser heller ikke 8 timer hver dag, men måske noget i retning af 8-16 inkl. skoletid, læsegruppe og repetere/ser youtube videoer om aften hvis jeg finder noget svært/interessant.

Grund til panik? Hvad kan jeg gøre bedre?

Nej hvorfor skulle du panikke bare fordi nogle af de andre gør. Det dummeste er at stresse sig selv unødvendig. Hvis du synes det fungerer for dig, den måde du gør det på, så er det den rigtige for dig.

Jeg havde det faktisk lidt som dig da jeg startede på 3., men da jeg nåede november måned hvor man også får neurofysiologi, og skulle til at lave eksamensplaner med læsegruppen, så begyndte jeg at kunne mærke hvad folk snakkede om med 3. semester. Så endte jeg også med at sidde på tør studiesal til sent om aftenen og gik i min egen bobbel, hvor folk udenfor studiet havde svært ved at nå ind til mig.
Så jeg tror det kommer for de fleste, men hvis det ikke gør for dig, så bare tag det roligt vær glad for det.

LadyBaby +1

Jeg havde det også på samme måde. Dog begynder det dog at stramme til en måned før eksamen, hvor man nærmest læser og repeterer i døgndrift. Nåede aldrig helt panikgrænsen (men lidt stresset bliver man til sidst!)

Jeg må indrømme, at jeg stadig har mareridt om 3. semester, selvom jeg nu er på 5.

Jeg havde samme tanker som de andre af jer omkring oktober… Det hele skulle nok gå osv. Så når man november, og så hagler opgaverne ellers bare ned over én + når man ikke følger undervisningen (2 timers name dropping har aldrig nogensinde været min stil) så føler man pludseligt, at man står i lort til op over ørerne. Når man så samtidigt begynder at tænke “Fuck, har jeg nu gennemgået det her emne godt nok?” fordi man ikke kan huske det præcise forløb af n. radialis’ proximale del der træder ud af plexus brachialis, og derudover ved, at man stadig mangler at gennemgå hoved/hals og neuroanatomi og samtlige B-spørgsmål, og der kun er 3 uger til eksamen, så er det man i min verden begynder at tænke “Det kunne godt være, jeg skulle have startet noget før”. Det hele medfører at man arbejder fra 8-22 om aftenen, tager hjem fra Panum, læser til klokken er 2 om natten, før man går i seng. Mønstret repeteres i 1½ måned, og man føler at man skal dø.

Det gik dog fint til eksamen, og jeg laver aldrig den bummert ikke at starte rettidigt på min eksamenslæsning mere!

Så mit allerbedste råd er følgende: Begynd eksamenslæsning allerede i november. Start planlægningen før! Lav en kalender over A- og B-spørgsmål og gennemgå det. Husk at efterlade flere repetitionsdage til de emner, som folk føler sig værst forberedt på. Det kan btw. anbefales at lave fremlæggelser foran hinanden. Brug tavlerne i lokalerne til at tegne alt det I vil og kan, så I får den rummelige fornemmelse af strukturernes beliggenhed ift. hinanden ind på rygraden. Det kræver øvelse, øvelse og atter øvelse. Og selv, når alle emner er terpet igennem vil man stadig skide i bukserne, når døren til eksamenslokalet åbnes.

Tak for jeres svar, det er netop det sidste som I alle tre gør opmærksom på, som jeg frygter jeg nok kommer igennem. Men kan mærke på mig selv, at jeg meget gerne inden Oktober er omme skal gå igang med at lave dispositionerne til spørgsmålene samt spotte noget mere i Våd, synes det hele ser anderledes ud, når man står med et præparat … suk.

Det er nemlig en rigtig god idet at lave dispositioner og gå igang med eksamenslæsning tidligt! Min læsegruppe og jeg blev nemlig også presset til sidst selv om vi syntes vi gik igang i god tid.
Og det er nemlig også rigtig godt at øve på præparater, både våde og tørre!! Det giver meget mere end bare at stå og fortælle det.

Hvordan er det i gutter forbereder jer til den store dag? Indtil videre har jeg bare kørt efter læseplanen, punktum. A- og B-spørgsmål er noget der ligger i et mørkt hjørne i min hjerne, giver no sense.
Når jeg er færdig med at læse, skal jeg så sidde og tage fat på spørgsmålene indenfor emnet og besvare dem? Neuroanatomi starter nu, og kan godt mærke at jeg er godt på spanden! What to do?
Guys, der har været en tur gennem helvedet, nogen hjælp?? :unsure:

Ja, du skal gennemgå alle A- og B-spørgsmålene. Find ud af, hvad du vil sige til hvert spørgsmål, lav en disposition, tænk spørgsmålet grundigt igennem og hold så et oplæg om dem hver, evt. sammen med din læsemakker, hvis du har sådan en?
Hvis du ikke har nogen læsemakker, så hold oplægget for dig selv, det hjælper at have sagt alle de mærkelige ord højt, inden du sidder ved eksamensbordet.

Det lyder som et stort arbejde og, jeg vil ikke lyve for dig, det er det også! Men det er det der skal til. Kun på den måde ved du, at du kan sige noget til hvert eneste spørgsmål. Der vil altid være nogle spørgsmål der er totalt langt ude og som man synes virker håbløse (øjet mik anyone?!) men selv de, ja måske især de spørgsmål skal du gøre dig selv den tjeneste at sætte dig ind i, så du bare kan sige et eller andet.

Da jeg gik på 3. gik jeg og min læsemakker i gang med eksamensspørgsmålene før undervisningen var afsluttet, det gjorde alle dem jeg kender. Man har simpelthen ikke tid til at vente på, at man først har læst hele pensum igennem én gang før man går i gang med eksamensspørgsmålene. Du kan evt. se hvor mange spørgsmål I skal op i og så dividere med det antal dage der er tilbage indtil den første dag I kan komme op, så kan du se, hvor mange du skal nå om dagen på nuværende tidspunkt. Hvis du så ikke går i gang nu, vil antallet af spørgsmål der skal gennemgåes pr. dag jo bare hobe sig op.

Nogle spørgsmål er større end andre og det er ikke realistisk at tro man kan nå at gennemgå eksempelvis 10 A-spørgsmål på en dag, det er selvfølgelig meget individuelt, men det tager altså noget tid, især hvis man også skal kunne huske noget af det man har gennemgået.

Du er sikkert klar over det, men slutteligt vil jeg lige minde dig om også at få spottet en del. Det kan godt være fristende at droppe det, hvis man er træt eller tidspresset, men det er også en virkelig vigtig del af eksamen, som der også skal bruges en del tid på (tid der bl.a. går fra spørgsmåls-terpning)

Det var en lang smøre, håber du fik lidt ud af det, ellers må du endelig skrive igen!

Og husk, laaaaaangt de fleste består denne eksamen, så på trods af den store udenadslæren og generelle 3.semester hysteri, skal det nok gå dig godt, så længe du har fulgt med hele året og kan sige lidt til hvert spørgsmål :slight_smile:

nr 1 Lav en læseplan. Hellere sådan at du kan sige en lille smule om alt, i stedet for at kunne noget perfekt og springe andre spørgsmål over fordi du håber på at du ikke får dem til eksamen.
nr 2 Tag det roligt. Det giver ikke nogen mening at stresse så meget at du ikke kan lære noget mere. (stress = dårligere indlæring). Det er ikke en katastrofe at du måske ikke har nået at læse alt til timerne.
nr 3 Hold pauser. Gør noget sjovt indimellem…

Er i gang med dispositioner og fremlæggelser i gruppen, men synes sgu det er lidt svært at huske alle detaljerne, når man fremlægger. Jeg er nok også mere typen, som hellere vil sige det overordnet end lige den ene enkle sætninger om et eller andet mystisk, hvor min læsemakker er det modsatte. Kan mærke på mig selv det er begyndt at stresse mig lidt med de små detaljer. Bum bum.

Hvordan lærer/husker I jeres dispositioner bedst? Synes lige pt. at når vi fremlægger dagen efter så skal jeg da lige smugkigge lidt i dem!! Øv!

Når du kommer op til eksamen får du et atlas og 20 minutters forberedelse. Skriv din disposition for spørgsmålene til forberedelsen, så kan du smugkigge lidt imens du fremlægger.

Ihhhh … altså!! :frowning: :unsure:

Hvad gør man når man har fuckede sin spot op godt og grundigt :frowning:

Er der nogle der har stået i lignende situation?

Følte mig klar til spotten, så det ærger mig utrolig meget at jeg har lavet så mange dumme “tvivl-fejl” :frowning:

[quote=“Madie01” post=82877]Ihhhh … altså!! :frowning: :unsure:

Hvad gør man når man har fuckede sin spot op godt og grundigt :frowning:

Er der nogle der har stået i lignende situation?

Følte mig klar til spotten, så det ærger mig utrolig meget at jeg har lavet så mange dumme “tvivl-fejl” :([/quote]

Jamen hvor mange rigtige har du ud af de 36? Der er vel ikke noget andet at gøre end at klare sig godt til den mundtlige del.

Du knokler med at forberede dig til den mundtlige -og når det så er tid for den går du ind og brillerer :wink:

Det KAN godt lade sig gøre -selv med en elendig spot, -medmindre du altså har ambitioner om at blive præparatfremstiller og skal have 10 eller 12 :slight_smile:

Mvh
En der selv havde en virkelig ringe spot men alligevel kom igennem

Tak for rådet. Føler også jeg må gå op og give det et forsøg.

Jeg har undret mig over noget. Får SAU lærer på Panum udleveret karaktere fra deres hold?? Vores SAU lærer havde ihvertfald kendskab til hvilke spg hans elever kom op i samt fejl i spot osv?

Sådan et rygte kan spredes fra mund til mund ret hurtigt. Hvis vi nu antager, at der står 3 fra dit hold, når du kommer til eksamen. Nogle af dem har stået der en time og hørt karakterer og emner fra 4 andre. Din SAU-lærer kommer forbi og sludrer med jer… Så kører møllen ret hurtigt :slight_smile:

Hejsa,

Jeg er startet på 3. semester her i februar måned, og jeg må sige at jeg fortryder voldsomt meget at jeg ikke fik læst disse indlæg omkring 3. semester. Jeg er allerede kommet bagud dvs. at jeg ikke har styr på mine nerver, kar i OE samt OE. Musklerne begynder også at knibe, og lysten at gå i krig synes allerede nu at være et surt opstød.vi er lige gået igang med hoved og halsen anatomi, og med det tempo det hele kører på lige nu, så lan jeg ikke se hvordan jeg indhenter det fortabte.
Desuden var jeg til en spot prøve i sidste uge med 5 rigtige ud af 35… Det begynder at blive en ond lang drøm… Fuck

Hej Madie01,

Jeg kan mærke på mig selv at 3. semester er bekendt at blive voldsomt stressende. Jeg var op til en såkaldt prøvespot for 1 uge siden, og det endte med ca. 5 rigtige ud af 35. Det virker som om at jeg burde have taget dette semester dybt seriøst hver evig eneste dag. Hvordan gik det med din “elendige” spot til eksamen? Kunne det lade sig gøre at bestå? Lige for at præcisere det lidt, hvor mange fejl havde du siden du kalder den en “elendig spot”?

  1. semester er efter min bedste overbevisning beregnet til at frasortere studerende der ikke kan prioritere deres indlæring og ikke kan klare udenadslære. Hvis du er kommet bagud, så sænk detaljeniveauet.

Det bedste du kan gøre for dig selv er at kunne alle emnerne til en rimelig grad (f.eks. til et 4-tal) og derefter bygge ovenpå som tiden tillader. Hvis du kan nogle emner til perfektion og andre emner slet ikke, så løber du en stor risiko ved at gå til eksamen.

Og få dig for guds skyld en læsemakker med samme ambitionsniveau som dig selv.

Jeg begik en, synes jeg selv, en stor fejl ved ikke at gå til SAU da jeg syntes at jeg kom for meget bagud. Bevægeapparets anatomi er lidt tung, og man skal relatere det man læser til noget man har set. Måske kigge i et atlas et kvarters tid, men ihvertfald i SAU. Og husk at spotte engang i mellem.

Mht. spoteksamen, så tæller den gevaldigt i den endelige vurdering. Dvs. at din spot enten kan være din redning/trække op til en flot karakter eller dit “fald”/trække ned i karakteren.

Jeg ved at nogle bøger kan være ret træls at læse, men jeg syntes da selv, at det til trods for at være kedeligt (måske pga. Hr. Bojsens måde at formulere sig i sin bog), var et spændende emne. Så ved man da præcis hvor man har ondt, og det er jo oftest bevægeapparatet man har problemer med! :wink: