3. semester eksamen

Hej

Er der nogle, der kan forklare mig, hvordan den mundtlige eksamen i Hoved, hals, bevægeapparatet og det perifere nervesystem foregår og er alle eksamensspørgsmål kendt på forhånd?

Fx. overarmens muskler. Skal man til den mundtlige eksamen gå op og gennemgå alle overarmens muskler, hvor de udspringer og hvad deres funktion mm?

Jeg tænker at det hurtigt kan blive til en remse med en del latinske betegnelser.

Som du selv skriver så skal man ja kunne sige alle musklerne og insertion, udspring og funktion samt beliggenhed osv. Men de vil når du trækker de 2 spørgsmål fortælle dig hvad du skal ligge vægt på, altså hvor du skal ligge fokus. En remse er måske meget sagt… men ja der er meget latin, men du skal jo stadig kunne forklarer hvad det skal gør og er placeret, og hvis du ikke ved hvad set latinske betyder er det svært at huske placering og udspring.
Alle spørgsmål er kendt på forhånd og du har atlas til forberedelsen, som kan hjælpe med de små ekstra detaljer som man måske ikke lige kan huske… men man har ikke meget forberedelsestid

Tak for svar. Hvad kunne det være som man skulle lægge særligt vægt på fx?

Det kan være alt… jeg skulle ligge vægt på næsens nerver og skulderen ledbevægelse pg bevægelsesomfang… mens de kun cille have en kort gennemgang af ansigtets sinuser… min læsemakker trak plexus lumbosacralis og undersøgelse af skulderen - her skulle han ligge vægt på nerver der udsprang fra n. Ischiadicus og deres forløb og forgreninger (men han skal jo stadig nævne alle de andre bare ikke så detaljeret)… så det kan være alt du skal kunne ligge vægt på… der var en op fær mig der skulle ligge vægt på Vejers lymfedrænage.

Hej Clara!
Jeg er fra Sverige så undskyld hvis jeg ikke skriver tillräckligt bra på dansk.
Når du väljer ett papper at trække så kommer det innehålla 2 spørgsmål og nogle punkter eksaminatorerne vil att du ska komma ind på. Så hvis du får et spørgsmål om overarmens muskler så kommer du ikke att fremlæge alle overarmens muskler, utan det kommer stå specifikt hvilke muskler du ska fremlæge fx overarmens extensorer og deres blodforsyning samt innervation.

Tredje semester er hård men det kommer gå bra, kun 5% dumper (får karakter 00).