3. eksamensforsøg

Hej!
Jeg har simpelthen præsteret at dumpe reeksamen i medicinsk genetik på 1. semester (AU) og nu ved jeg ikke helt hvad der skal ske. Er der nogen, der har været her før og kan give et godt råd med på vejen? Jeg overvejer meget, om det var smartere at forsøge at søge dispensation og starte forfra med det samme, så jeg ikke bliver udskrevet - det lyder som om det er væsentligt sværere at komme ind igen så…
Og er der evt. nogen, der har den fjerneste idé om, hvornår de kunne finde på at placere 3. forsøg? Jeg tænker, at det er ret relevant for min situation om det f.eks. falder sammen med klinik eller makro-undervisning. Jeg er godt med på, at der ikke er nogen, der kan give mig en præcis dato, men det kunne være interessant at vide hvornår den tidligere har lagt. :blush:

Tak for informationen! :blush:
Sådan plejer det vidst også at være på AU… Lige nu er man ved at indfase ny studieordning, så lige i det her tilfælde ville det vidst give nye forsøg, fordi det teknisk set er et “nyt” fag… Til gengæld er der jo ingen der siger, at man faktisk får dispensation…

Hej,

Jeg bestod selv genetik i 3. forsøg her for en uge siden.
Genetik og jeg gik bare ikke i spænd, på nogen måde.
Det bedste råd jeg kan give er at øve en masse eksamenssæt, for du skal (højst sandsynligt) op til en eksamen uden hjælpemidler til jul, som er noget helt andet end de 2 du har været til nu her med hjælpemidler, så det hele skal bare sidde på rygraden.
Hvis du har brug for hjælp kan man - har jeg set - annoncere efter en tutor inde i mediciner gruppen, der er ofte en masse dygtige studerende som gerne vil tage nogle timer ud af deres kalender og undervise dig i de emner du finder sværest - mod et beløb, kunne jeg forestille mig.
Ellers bare hold hovedet koldt og øv, øv, øv din teori.

Vores genetik lå 17. eller 19. december sidste år, så mon ikke den ligger deromkring i år igen.
Du kan ikke søge dispensation allerede - den bliver afvist. 4. forsøg gives ikke profylaktisk, just in case man dumper 3. forsøg - du kan først søge den hvis du skal bruge den, og du skal have ret tungtvejende grunde. Med mindre du mener at søge dispensation og tage 1. semester om?

Tillykke med det!
Haha - åh, eksamenssæt. Det er også min nuværende strategi… :sweat_smile:
Ifølge hende man kontakter vedr. eksamen, så bliver den højst sandsynligt li’ som de andre to, da der jo er ny studieordning og sådan, så det er “bare” en reeksamen. Det betyder jo så til gengæld også, at der ikke er noget relevant undervisning at følge i det her semester, hvilket, sammen med corona, ville være argumentet for at søge dispensation og starte på første semester igen med det samme. Jeg er helt med på, at det bestemt heller ikke er givet, at man får det, men altså… Et eller andet skal der ske, i hvertfald…

Om det er et rigtigt dårligt udgangspunkt eller bare selverkendelse, så ved jeg allerede nu, at jeg får meget svært ved netop “hold hovedet koldt”-delen. Makro virker som et kæmpe fag - men super spændende - hvorfor jeg får svært ved ikke at fokusere på det. Hvis jeg så ovenikøbet ikke har hverken undervisning eller læseferie op til genetik, så får jeg nok svært ved at overskue organiseringen af det hele - ikke i praksis, men mentalt.
Jeg leger også med tanken om bare at droppe helt ud og søge ind igen til sommer - men det virker meget drastisk. Hvorom alting er, så ville lidt livserfaring måske ikke skade mine studieevner. :sweat_smile:

Og ja - en tutor er helt sikkert oplagt! Det er dog mest begrænsningens kunst og tiden brugt på detaljer, der er min udfordring, nærmere end ukendt teori, der er min udfordring - jeg tror også, at det er den primære grund til, at jeg er så nervøs for den. Men selvfølgelig ville større faglig selvsikkerhed jo (forhåbentligt) rykke på præstationen.

Det kan også være, at jeg lægger alt for meget i det og bare skal bide tænderne sammen, det ved jeg ikke… Tak for input, i hvertfald!

Jeg tænker umiddelbart sagtens at du kan få lov at gå semestret om. Det er bare at få søgt den dispensation hurtigst muligt, så du kan komme ind på et hold inden de er alt for rystet sammen!

Din ide om at droppe ud og søge ind igen, den skal du kun vælge hvis du synes du har godt af at tage noget fri - det tænker jeg altid man kan have godt af, nærmest uanset hvad. Men jeg er ret sikker på at du kan få lov at gå semestret om. Jeg fik tilbuddet da jeg dumpede min - valgte bare at takke nej. Set i bakspejlet havde det måske ikke været verdens dummeste ide :sweat_smile:

Ja - det var også min umiddelbare tanke bare at søge om at starte forfra, men nu mener studievejledningen ikke at det kan lade sig gøre alligevel… Alle har jo haft samme vilkår, selvom der har været corona og sådan… Dermed ikke sagt, at jeg ikke giver det et skud :sweat_smile:
Jeg har ydermere fundet ud af, at jeg ikke bare kan omgås førsteårsprøven ved at droppe ud og starte forfra - det har de sjovt nok kalkuleret med… Hvilket jo egentligt nok er fair nok, selvom det er lidt surt…

Jeg har også snakket med censor på min opgave - nu får i bare lige det hele, in case nogen kan bruge indlægget en anden god gang - det viser sig, at jeg faktisk lå lige på grænsen til at bestå, men havde svaret på for få “kernespørgsmål” - altså spørgsmål vedr. væsentligt pensum. Min taktik har klart været bare at få point nok, men hun foreslog at jeg spredte mine point mere - hellere halvt point på dobbelt så mange opgaver, åbenbart. De ville gerne se bred viden - det giver måske også god nok mening.

Anyway, lige nu er planen vidst bare at give det et skud - godt at makro bare er lidt latin… Eller eh… :sweat_smile:

1 Synes om

Tak! Den har jeg godt set igennem også ^^
Håber du er ved at være godt med!