2 semester eksamen

Jeg har lige været til eksamen på 2.sem. Og som alle ved skal man “bare” have 6 for at bestå. Men! Hvad svarer et 6-tal til? Er det kun, at man skal have halvdelen rigtige eller kører de efter et andet system? Hvor mange dumper egentlig 2. sem?

På forhånd tak :slight_smile:

Jeg har akkurat vært til eksamen 2.sem. og kan ikke si noe om hva som kreves. Jeg har en følelse av at ikke sensorene heller ikke vet det :?

De forskjellige kursuslederne har sagt til meg at de svarene som står i fasiten svarer til et 13-tall for genetik og biokemi, mens i anatomi er det svært varierende og er som regel 7-9 i fasiten.

Så, det er vel bare at vente å se til 4.juli…

Dumpeprosentene for reeksamen til jul var ca 80%
Ordinær eksamen tror jeg var rundt 20%
Reeksamen forrige sommer var 53%
Ordinær forrige sommer ca 32%

[quote]Dumpeprosentene for reeksamen til jul var ca 80%
Ordinær eksamen tror jeg var rundt 20%
Reeksamen forrige sommer var 53%
Ordinær forrige sommer ca 32%[/quote]
Det er jo rystende tal - det burde forbydes… Hvad er formålet med så høje dumpe procenter?

  1. enten er eksamen for svær
    eller
  2. de studerende dumme (det nægter jeg at tro)

Hvordan kan man lave eksamnier der sigter så højt over målet at så mange dumper :blink1: …

[quote=“anja_”:1jnz6bd3]Jeg har akkurat vært til eksamen 2.sem. og kan ikke si noe om hva som kreves. Jeg har en følelse av at ikke sensorene heller ikke vet det :?

De forskjellige kursuslederne har sagt til meg at de svarene som står i fasiten svarer til et 13-tall for genetik og biokemi, mens i anatomi er det svært varierende og er som regel 7-9 i fasiten.

Så, det er vel bare at vente å se til 4.juli…

Dumpeprosentene for reeksamen til jul var ca 80%
Ordinær eksamen tror jeg var rundt 20%
Reeksamen forrige sommer var 53%
Ordinær forrige sommer ca 32%[/quote]

Tallene for de sidste 4 sæt passer meget godt, med den forklaring jeg har hørt, på vurderingen af sværhedsgraden, når eksamenssættene skal laves. Man kigger på sidste eksamenssæt, og dumpeprocenten dertil. Er denne for høj, bliver næste sæt lettere. Er karakterene for høje, bliver sættet i stedet sværere. Dermed er det tit set, at et “let” ordinært eksamenssæt, efterfølges af et “svært” syge/re-eksamenssæt og omvendt. En anden forklaring jeg har hørt er, at da der er mange som melder sig syge til ordinær eksamen pga manglende forberedelse, og dem der skal til re-eksamen jo tidligere er dumpet, vil man ikke lave sættet for let, for at folk ikke skal slippe for nemt igennem… Men det er som sagt kun et rygte…

En dumpeprocent på 80 lyder dog helt hen i vejret. En lille historie som jeg husker den, fra da jeg i sin tid skulle til fysiologieksamen, var der en af censorerne som ikke var blevet færdig i tide, hvorfor hans resultater kom nogle dage senere end de andre. Af de sæt han havde rettet, var der 4 gange så mange, der var dumpet, i forhold til de øvrige. Det blev der klaget over, og resultatet var, at alle der var dumpet efter rettelse af denne censor fik revurderet deres karakter, og der var 5-6 studerende, som i stedet fik 6 :slight_smile: Så nogle gange kan det betale sig at klage over noget, der virker åbenlyst uretfærdigt.

Men er det ikke slik at man SKAL gå til ordinær eksamen i forhold til 1.års regelen? Vi får ihvertfall høre at det må vi, og hvis vi blir syge så må vi få dispensation fra studienevnet for at ikke bli utskrevet.

Synes uansett at det gjennomgående at reeksamen er sværere enn ordinær eksamen, men noen få unntak, efter å ha regnet gjennom alle eksamenssett.

Undskyld hvis det her er lidt off-topic, men når nu 2.sem eksamen diskuteres må jeg bare spørge hvis der er nogen der ved hvis facitlisten kommer op på nettet snart? Hvornår??

Nysgerrig

[quote=“Johan_Dagny”:ea7nyx4s]Undskyld hvis det her er lidt off-topic, men når nu 2.sem eksamen diskuteres må jeg bare spørge hvis der er nogen der ved hvis facitlisten kommer op på nettet snart? Hvornår??
[/quote]
Har sendt mail til kursusleder om det, så hvis jeg er heldig får jeg svar før dagen er omme, og skal da si ifra :slight_smile:

:slight_smile: Det har jeg også

Svarene er kommet

Svarene på mailen eller fasiten?

Hvor ligger i såfall fasiten, jeg finner den ikke på imbg.ku.dk

Hej Anja

Svarene ligger på Claroline; http://claroline.sund.ku.dk/index.php. Håber at det er gået godt!

KH Gitte

Hej Øskov!

Da jeg for et halvt år siden havde afsluttet 2. semester, spurgte jeg Lars Kayser, om man skulle bestå samtlige fire dele for at bestå eksamen. Han skrev til mig, at det gælder om at yde et resultat, der overordnet set er tilfredstillende for cellebiologi. Du kan altså godt have f.eks. et 5-tal i genetik og så alligevel bestå, hvis dit resultat er tilfredsstillende som helhed.

Lars Kayser fortalte mig desuden, at spotten tæller 25-33% af celleanatomidelen (det var jeg nemlig selv meget i tvivl om, derfor skriver jeg det lige til dig).

Jeg håber, at dette kan hjælpe dig videre.

Hej 2.sem KU

Er der nogen der har regnet dumpeprocenten ud for dette års eksamen?

Noen professorer tenker at til en reeksamen har studenten hatt mer tid til å lese, og at den derfor bør være vanskeligere enn ordinær eksamen. Men det blir jo helt på trynet da! :stuck_out_tongue:

Regnet den ut til ca 27%.

vidste jeg kunne regne med dig anja :slight_smile:
håber det gik godt

kh line

Hvad plejer karakterniveauet at være? Og hvordan ser karakterfrekvenserne ud?

Hvis man ej kan huske det, er det også i orden at linke til et website. :slight_smile: