2.sem. Ku

Hejsa! :0)
Er der nogen, der kan anbefale en komplet bogpakke til 2. sem. KU??? :wink: Hvad er godt/skidt?!? (og skriv meget gerne lige hvilken udgave…)

…Og hvis du lige står og gerne vil sælge 2.sem. bøger så sig da endelig også til! :0)

GO Sommer alle sammen!!! Og takker!!!

Jeg kan anbefale at læse hvad der er skrevet om de enkelte bøger, under “bøger til bacholordelen”.
Jeg kan dog afsløre at du ikke kan komme uden om:
Geneser Histologi
The Cell
Burne and Levy

Det bedste du kan gøre, inden du køber noget, er at læse om de forskellige bøger, og så læse et kapitel om det same emne i hver bog.
det tager tid, men gør at du ikke som mange andre, køber en genitik bog, som kan ikke kan holde ud at læse i, pga man ikke har kigget i de 2-3 andre anbefalede bøger.

Bog beskrivelsen inde på sis.ku.dk kan også bruges, som ledetåd for at de niveauet i bogen.

mvh
svend

hejsa

lige for at indskyde en bemærkning:
Jeg vil til enhver tid anbefale Guyton & Hall i stedet for berne/levy i fysiologi. Den er langt mere pædagogisk, har bedre illustrationer og kan bruges på de følgende semestre.
Bortset fra det er jeg enig, geneser og the cell er ikke til at komme uden om.
Køb bare genetik bogen brugt, der er forresten et glimrende kompendie på http://www.manan.dk
lad for guds skyld være med at spilde penge på bøger til TAS. Det der skal læses, kan man gøre på bib, eller låne på DNLB.
håber det kan bruges, held og lykke med det

Guyton & Hall er god, men ikke pensumdækkende.
Faktisk brugte jeg Warberg, som første gang, Guyton & Hall, og Burn & Levy til eksamens læsning.

Berne + Levy er klart en af de dårligste bøger man bruger på KU. Lad den ligge i bogladen. Guyton og Hall er langt langt bedre.
Mht pensumdækkelse, så kan det være rigtigt og det kan være forkert, men min påstand er at man består bedre med G+H pga. den pedagogiske indgangsvinkel. Det er småting som ikke står i G+H. Kig dem igennem og bliv overbevist.

Ad Geneser/Histologi: Lad også den bordbensforlænger ligge i bogladen og find Stewens og Lowe Histology. Det er en superbog, men gode illustrationer og som igen er pædagogisk opbygget. Der står det man skal kunne og ikke mere.

The Cell: Selvom mange er glade for The Cell, synes undertegnede (det var dog 4. udgave jeg læste efter) at den er rodet, gentagende, gentangende og alt alt for lang. Der må findes cellebiologi bøger som er bedre og kortere og som man kan bestå med.

Moralen er: man skal være superkritisk når det gælder bøger. Husk at dem som anbefaler dem er supernørder på deres lille område, hvorfor de ønsker at alle mere eller mindre vigtige detaljer og fodnoter skal med.

Efter hvad jeg har hørt bliver er cellebiologi-kurset blevet revideret gældende (vist nok) allerede fra sep05. Heri ligger bl.a. at anbefalet lærebog i biokemi nu bliver den “lille” udgave af the cell. The cell - essentials (tror jeg den hedder)
Faren ved at vælge en anden biokemi-bog end the cell er at der i anbefalet læsning til biofysik også er opgivet sider i alberts…hvilke man self. kan læse på biblioteket… men alligevel.

Mht biofysikken vil jeg anbefale boron&boulpaep. Har selv både den og Guyton&Hall, men har læst efter B&B da der er ‘læseliste’ til denne så man ikke behøver at læse mere end ‘højst nødvendigt’.

Geneser, The Cell, Jorde til genetik, Guyton & Hall evt B&L, og Ellen Holm Nielsens kompenduim i almen histologi(super til eksamenslæsning:). Hold dig langt fra Human Molecular Genetics 3. Alt for omfattende.

[quote=“gundestrup”:b2iu06xv]
Jeg kan dog afsløre at du ikke kan komme uden om:
Geneser Histologi
The Cell
Burne and Levy[/quote]

Der er jeg uenig - specielt hvis vi taler om bøger kun til 2. semester.

Geneser er en rigtig god bog (min yndlingsbog!), men også meget omfattende. Her passer Stevens & Lowe meget bedre med detaljeringsniveauet, der kræves og bogen kan også bruges som histologiatlas. Da anatomi er en meget deskriptiv disciplin kan det være rart at have noget på dansk, der formulerer tingene korrekt og her kan Ellen Holms kompendium være en hjælp.

The Cell er også en god bog, men er fyldt med megen udenomssnak og overflødige figurer. Her kan Karp være et godt alternativ, der formår at skrive tingene lidt kortere. De jeg kender, der læste efter Karp var glade for den.

Sidst er der den meget omdiskuterede Berne & Levy. De kapitler, der skal bruges til 2. semester er mangelfulde mht. alt lige bortset fra fejl! Her er Boron & Boulpaep den direkte modsætning: Meget detaljeret (visse steder lidt for meget) og rigtig flotte figurer. Jeg vil dog Påstå at man kan score en tocifret karakter i biofysik på 2. sem. ved blot at bruge de fremragende noter, der er på manan.dk og fysiologiøvelserne.

Der er altså alternativer til de noget tunge bøger, der hurtigt kan blive for meget af det gode.

Mvh.
Morten

Jeg har bidt mærke i at Rhodes og Tanners fysiologibog ikke er blevet nævnt.
Synes selv den er kort og koncis uden alt for meget pjank. Dog er figurerne ikke altid de bedste og kan udemærket suppleres med figurer fra Boron&Boulpaep.
Ligeledes er Genesers histologi min ynglingsbog :slight_smile: .

vh C. :book: :up:

Jeg læste også selv efter stewens and lowe, og det er da en udemærket bog, men… Den skøjter altså lidt for let henover tingene, og selv om man sparer penge på at købe den frem for geneser til 2 semester, er geneser jo absolut nødvendig på 3, 4 og 5.
Så bid i det sure æble, køb genesers flise fra starten.

Så vidt jeg ved er den ikke nødvendig på 3. Der kan man også læse efter en af de andre engelske bøger.

Blaustein vil bli anbefalt som lærebog i biofysik, og det er en god lille bog hvis man ikke orker f.eks. alle detailer i B&B. Man kommer imidlertid til at måtte købe en av de “store” fysiologibøger senere.

Jeg er ikke overglad for Geneser, men tror heller ikke jeg ville købt noen annen bog i anatomien.

Det er jeg stærkt uenig i. Stewens og Lowe er fuldt ud dækkende medmindre man er anatominørd og elsker snik-snak om histologi. Jeg er i hvert fald kommet til 10. semester uden at have åbnet Geneser.

Fortæl mig hvor S+L ikke dækker og jeg skal slå det op.

Stewens og Lowe vejer det halve, har 1/4 ord, dobbelt så pædagogisk og 4 gange så mange billeder i wannabe 3d fra 90’erne, som giver et total godt indblik i bl.a. leverens opbygning. Men det er ikke alle som elsker billeder. :up:

Nemlig. Geneser er absolut nødvendig til ingenting i hele verden. Køb den kun hvis du elsker gigantiske bøger.