13 trins skala og 7 trins skala?

Hvordan omregner man ens gamle karakter evt. fra gym til 7-trins karakterne ?

Jeg har spurgt alle vejne og syntes ikke rigtigt jeg får noget svar, så håber måske I kan hjælpe mig.

Lad os nu sige at jeg har et 7 tal ( 13 skalen) i engelsk og jeg så får et 7 tal (på den nye 7 trins skala) i dansk. Hvordan omregner jeg så det så det giver 8 ?? Fordi et 7 på den nye skala er jo faktisk et 8-9 tal på den gamle.

Jeg vil gerne vide hvordan man omregner dette, fordi jeg har nemlig forbedret nogle af mine karakter så jeg kan søge ind på medicin, men jeg har både karakter fra den gamle og nye liste. hvordan kombinere jeg dette ?

Håber nogen ved lidt mere end mig:-)

http://www.uvm.dk/nyskala/omr.htm

Er der nogen som kan gøre mig klogere på det her område, for der er nemlig en ting jeg ikke har forstået!!?
Denne nye omregning fra 13-skalaen til 7-skalaen, begunstiger den folk eller ej? Umiddelbart ser det fra mit perspektiv ud til at det netop ikke gør det (ved mindre man har minimum 9,8 i snit - for så bliver det “nye” snit nemlig højere)

Ex. Jeg har fra gymnasiets side 9,4 i kvotient - den krævede K1 kvotient var i år 10,0 (det er jo absurd i sig selv) - men altså 9,4 bliver til 9,0 men 10,0 bliver til 10,2 - derved er det jo åbenlyst at “springet” bliver større (fra 0,6 i difference til hele 1,2)

Somebody please enlighten me :frowning:

Dit eksempler er ligegyldigt. De kunne jo ligeså godt have lavet en 2000 point skale hvor “springet” pludselig blev 185 karakterer!

Det er fuldstændig ligegyldigt hvordan karakterene bliver regnet om, og om det er en 7-, 13- eller 2000-skala. Det som er vigtigt er om studenterne fra 2007 og frem får en anden fordeling af kvotienter end de omregnede fra 2006 og tilbage. Det samme gælder for den svenske omregning.

Som -2006 student kan man håbe på at der bliver holdt igen med karakterene fordi det hele er nyt. Som 2007+ student kan man håbe på at der bliver givet 10% 12–taller eller hvordan det nu er Bertel ønsker det.

Bare lige en lille korrektion. De fleste studenter, der kommer ud 2007 har stadig det gamle karaktersystem. Det er kun hf studenterne, som kommer ud med den nye karakterskala 2007. Dette skyldes at den nye gymnasiereform først startede i 2005, og den tager 3 år at blive total implementeret. Tror dog ikke det ændre noget, men synes bare lige det skal med :smiley:

Til misskat.

Hvis du har taget ekstra fag for at forbedre dit gennemsnit så er jeg ked af at fortælle dig det ikke kan lade sig gøre. Du kan kun supplere med ekstra fag for at komme op i niveau. F.eks. fra Kemi-c til kemi-b Det gennemsnit du skal bruge for at blive optaget er det du fik til din studentereksamen og det kan ikke laves om ligemeget hvilke ekstra fag du tager… Sorry…

Hej Misskat!

Jeg kan kun bekræfte, hvad Temdemo sagde; hvis du har taget ekstra fag efter din studentereksam, kan du - desværre - ikke ændre på dit endelige snit. Du kan derimod kun opgradere fra fx C-niveau til B osv.

Af undervisningsministeriets redegørelse fremgår det at omregningstabellen mellem de to karakterskalaer er bygget på gennemsnit af hvor mange der får de forskellige karakterer… Tror derfor ikke ikke det gør den store forskel på snittet at skalaen er lavet om, der vil stadig være den samme procentdel der får gode nok karakterer til at komme ind på kvote 1…
På Ku ville man altså teoretisk kunne forestille sig at et snit på 10,2 kræves for kvote 1 og 9,8 for standby næste år på deen nye skala (hvis man ser bort fra svensker faktoren der måske vil sænke snittet en smule).
Forudsat at gymnasielærene kan finde ud af at give de nye karakterer vil den eneste ændring altså være en større spredning mellem kommende studenters gennemsnit…

–> missKat:

Det lyder, som om du også spørger, hvordan du kan regne den anden vej; altså fra 7-skala til 13-skala, og dette kan ikke lade sig gøre! Omregningstabellen er lavet sådan, at den kun kan og skal anvendes til omregning fra 13-skala til 7-skala.

Så hvis du endnu ikke er færdig med din adgangsgivende eksamen, og du er hf’er, bliver alle dine karakterer omregnet enkeltvist:

13+11 --> 12
10 --> 10
8+9 --> 7
7 --> 4
6 --> 2
5+03 --> 00
00 --> -3

Men har du derimod afsluttet din eksamen, eller afslutter en stx, hhx eller lign. til sommer, bliver dit 13-skala-snit omregnet efter tabellen, som Frold henviste til i linket, og evt. suppleringsfag, som du tager efterfølgende, bliver bilag til dit eksamensbevis og de bliver dermed også omregnet enkeltvist efter ovenstående tabel.

Og hvis det så er medicin, du vil læse, som før krævede et snit på 8,0 i fagene matematik B, fysik B og kemi C, så kræves der nu et snit på 6,0 i fagene efter 7-skalaen.

Jeg ved ikke, om det var det, du søgte :?