11. før 10. semester?

Hej alle sammen.
Fra den 15. skal vi tilmelde os et nyt semester.
Jeg bestod 9. semester sidste vinter og har siden da skrevet forskningsårsrapport.
Nu skal jeg tilbage på skole-bænken på 10. - eller skal jeg mon vælge 11. semester :?:
Jeg skriver til jer for at høre om fordelene og ulemperne, og ikke mindst for at træffe et velbegrundet valg - helst inden 1. December :roll:
Jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg tror spørgsmålene du skal stille dig selv er:
Hvornår du mest har mest brug for en lang ferie, som efter 11sem ? (når du har haft forskningsår går jeg næsten ud fra at du har overstået OSVAL 2 og VKO)
Hvornår du kan overskue et noget hårdt semester, som 10. er med fuld tids klinik og nyt (og omfattende) pensum?

Rent fagligt er der intet til hinder for at tage 11. før 10. Bortset fra at neuro-oftalmologien og acusticus-neurinomer måske falder lidt lettere, men det er en meget lille del af 11.sem pensum.

Du skal tage 11. semester om vinteren. Tag 10. til foråret, nyd din sommerferie, tag 11. til efteråret, tag til troperne i december og januar (hvor du har fri) og start topmotiveret på 12. og bliv læge næste sommer. Perfekt! Der er ingen betydende faglige fordele ved at vælge det ene før det andet…

Har selv taget 11. før 10. - det er der ingen ben i. Det betyder blot at neurooftalmologien bliver legende let når man tager 10.

Dog er det absolut kontraindiceret at tage 10. i efteråret hvis man forventer at tage 12. det følgende forår. De to semestre overlapper nemlig (12. starter tidligt, dvs. før 10. semester eksamen). Så husk det hvis du overvejer at tage 11. semester nu til foråret.

Tak for hurtige og relevante svar.
Ja VKO + OSVAL2 er ved at være klaret. Jeg havde allerede bestemt mig for at tage 12. semester om foråret 2010 så Conan’s kontraindikation var tungen på vægtskålen.
MVH